Volgers

zaterdag 4 februari 2023

een heerlijke lentedag

 Wat een heerlijke lentedag vandaag! Als het zo blijft, ga ik niet ver komen in de wedstrijd van Sock Madness, want ik ga echt niet zitten breien, als ik ook heerlijk in de tuin aan het werk kan!

Vorig jaar haalden we al een flink stuk weg van de takkenril die aan de achterkant van onze tuin lag. Vandaag het laatste stuk verwijderd. We vinden een takkenril echt een goed idee, en gaan ook zelf een nieuwe plaatsen, maar dan wel zoals het moet. Dit was een vreemd soort bergje van tuinafval, wat ook tussen de stammen van struiken en bomen was gelegd. Ik twijfelde nog even of het verstandig was om de ril nu al helemaal te verwijderen, die is immers o.a. bedoeld als schuilplek voor diertjes, en in een goede takkenril zullen diertjes de winter overleven. Maar we zijn geen beestje tegengekomen, zelfs geen insect gezien!

We hebben nog wat stevige, afgesnoeide takken liggen. Die ga ik rechtop in de grond zetten, in een zigzag patroon. Als we dan bomen en struiken gaan snoeien, kunnen de wat dikkere takken die daar vanaf komen er tussenin worden gelegd, en zo ontstaat vanzelf een takkenril, waarin dan komende winter hopelijk allerlei beestjes een veilig plekje zullen vinden.

De vorige eigenaren hielden ook erg van bramen. Die staan dan ook door de hele tuin. Ze woekeren enorm. Dus vandaag de snoeischaren gepakt, en we zijn de bramen te lijf gegaan. Nu de struiken en bomen nog kaal zijn, konden we goed zien waar er allemaal braam-uitlopers naar toe waren gekropen. Zelfs meters omhoog in bomen waren ze gegroeid! Inmiddels hebben we ze allemaal weg, en in kleine stukjes geknipt. Die gaan allemaal in de groene kliko, want alles met naalden is bij mij strikt verboden in de compostbakken! 

We knippen alles in kleine stukjes. Dat is een gewoonte voor de compostbak, zodat het tuinafval sneller wordt omgezet in compost. Maar zo past er natuurlijk ook veel tegelijk in de kliko. Er zijn heel wat kruiwagens bramen-snoeisel uit de tuin gehaald.
We hebben niet de illusie dat de bramen echt helemaal weg zijn, blijft er ergens een klein stukje wortel in de grond zitten, groeit daar in no time weer een braam uit. Maar dat is niet erg, dat houden we gemakkelijk in de hand.

Heerlijk om weer zo'n dag buiten bezig te zijn! En in de ril zaten geen beestjes, maar dit lieveheersbeestje was al heel druk aan de wandel in de tuin:

Kriebelt het bij jullie ook om weer om in de tuin aan de slag te gaan?

15 opmerkingen:

  1. Nou eh…ik heb geen tuin maar wel de kriebels hahaha…ik heb al een paar dagen griep koorts snot verkouden bah bah bah!…maar heb vandaag weer klein rondje gedaan met Leaf ..en dat ging matig ….maar komt goed toch? Fijn weekend liefs van mij 🍀❤️🐾🍀

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh verdorie, ik wens je beterschap, dat je maar snel weer een flinke wandeling kunt maken met Leaf!

      Verwijderen
  2. Bramen zijn lekker, maar het is wel troep. Hier komen de stekken ook overal op en ik ben al jarenlang bezig met het verwijderen van de stekken, toch blijven ze steeds weer overal opkomen.
    Het was een mooie dag. Lekker om buiten te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kijk al uit naar de foto's van jullie wandeling 😉

      Verwijderen
  3. Wat jij hebt met bramen hebben wij met frambozen, overal komen ze op, ik haal ze steeds weg, maar heb kennelijk nooit alle wortels.
    De rode bessen lopen al goed uit, er zitten al kleine blaadjes aan.
    Ik ben bezig met het klein knippen en afvoeren van een vlinderstruik, die was compleet met wortels en al de grond uitgespoeld door alle regen.

    Opnieuw planten is geen optie, maar er zijn al nieuwe stekken van.
    Heerlijk, dat buiten rommelen!
    Groetjes, Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een nattigheid moeten jullie dan gehad hebben, als de vlinderstruik uit de grond kwam! Gelukkig dat er al stekken zijn, en ja, het is heerlijk om weer buiten te rommelen.

      Verwijderen
  4. Het was vandaag niet koud, maar toch vond ik het geen lentedag.
    Bij ons stond er vandaag baggeren op het programma, en we hebben zelfs buiten koffie gedronken, wel met de jas aan dan...
    Wij hebben geen bramen, maar hebben een stekje gekregen van mijn schoonzus. We zijn er dol op!
    Wat hebben jullie deze zaterdag goed benut, maar ik geloof dat er nog genoeg te doen valt in jullie tuin..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je een wat grotere tuin hebt, valt er altijd wat te doen, daar weet jij alles van. Ik hoorde vanavond toevallig een weervrouw zeggen dat het vandaag maar een natte dag was geweest in Nederland. Duh? Hier geen spatje neerslag en volop zon! Geen zuchtje wind, en dus voelde het echt aangenaam aan. Ik voelde mijn wangen vanavond gewoon gloeien, alsof ze een beetje waren verbrand in de zon! Bijzonder dat het zo verschillend kan zijn in zo'n klein landje!

      Verwijderen
  5. Ik kan nog weinig in de tuin doen, maar vond wel de eerste sneeuwklokjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb gisteren echt gezocht in onze tuin, maar zie nog geen enkel voorjaarsbolletje boven de grond uitkomen helaas.

      Verwijderen
    2. Ik verwacht heeeeeeel veel blauwe druifjes in de voortuin.
      Maar dat zal nog wel een paar weken duren.

      Verwijderen
    3. Je zit ze haast de grond uit te kijken he!

      Verwijderen
    4. Jaaaaa.
      Ik zie ook overal puntjes van slaapmutsjes.
      Vorige winters had ik die in december en januari zelfs in bloei, maar denk dat de tuinmannen in november iets te enthousiast waren.
      En de daglelie komt ook al op.
      Hyacinten zie ik nog niet.

      Verwijderen
    5. klopt, de daglelie komt wel op zag ik vandaag. Verder echt nog niets helaas.

      Verwijderen
  6. Heerlijk zeg, zo'n grote tuin om in te werken. Het kriebelt bij mij ook wel om te beginnen met de tuin....maar met het weer nog niet zo. Ik wacht tot het iets beter weer is. Haha.
    Fijne dag.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen