Volgers

zondag 3 juli 2022

snoeien in de zomer

 

Onze buren hebben een ligusterhaag staan, langs onze oprit. Hij staat niet op de erfgrens maar echt helemaal in hun tuin.

Toen wij ons huis kochten, zaten er een soort torentjes op die heg. Om en om een hoog, laag, hoog, laag en weer een hoog stukje heg. Niet onze smaak, maar ach, het is niet onze heg.

Een paar weken geleden snoeide ik even onze kant van die heg, omdat hij flink was uitgedijd. En gelijk maar even de bovenkant mee genomen, uiteraard die torentjes respecterend.

Wat zie ik toen ik gisteren uit mijn werk kwam? Dit:

Blijkbaar vonden de buren die torentjes ook niet (meer) mooi. Okay, dat kan, en dan kun je ze weghalen. Maar of dit nu de juiste manier is geweest? Want op de foto hierboven lijkt het niet zo erg, maar kijk:

Er zit bijzonder weinig blad onderin de struiken! 

Dit is de hoek van hun tuin, naast het begin van onze oprit. Of dat goed gaat komen? Ik hoop het, maar het had mij verstandiger geleken om zoiets in het najaar te doen, en niet midden in de zomer. We gaan zien of dit nog bijkomt 😔

Ik heb er zelf alweer een paar uurtjes op zitten in de tuin, even koffie, en dan weer lekker naar buiten. Fijne zondag!😒


11 opmerkingen:

  1. Och heden Anja, kan me voorstellen dat je het een beetje
    zorgelijk vindt maar Liguster is ijzersterk en zodra er op de
    kale takken van de binnenkant weer zonlicht komt loopt
    alles zeker weer uit. Alleen ondanks dde haag van de buren
    is had het netjes geweest als zij met jullie in overleg waren
    gegaan. Uiteindelijk is alles dat op de grens van tuinen staat
    ook volgens de regels eigendom van beide. Het zal alleen misschien even duren voordat je nieuwe uitloop ziet. Misschien 's avonds de kale takken even lekker besproeien om ze een beetje te stimuleren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach, het is een heel lief stel, en er lag geen enkel blaadje op onze oprit, dus dat hebben ze blijkbaar keurig aangeveegd. Ja, liguster is sterk, dus we hopen er maar het beste van.

      Verwijderen
  2. En mocht dat niet lukken dan knip je de kale takken korter en laat je de levende takken van het gedeelte ernaast er over groeien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, maar dat dan toch maar eerst met de buren overleggen, zodat we wel hetzelfde plan hebben!

      Verwijderen
  3. Ik hoop maar dat het goed komt met de liguster want het zou wel zonde zijn. Volgens mij is liguster wel sterk. Heb je al veel kunnen doen in jullie eigen tuin en wordt het naar je zin? Ik ben erg benieuwd! Groetjes, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja, we hebben al erg veel gedaan in de tuin. Vandaag heb ik weer een heel stuk "ontgonnen" haha, een gedeelte dat overwoekerd was, struiken die al een paar jaar niet waren gesnoeid en door elkaar heen waren gegroeid, waar ze geen van alle van opknapten. Nu hebben we bijvoorbeeld weer een paar vrijstaande bessenstruiken staan.

      Verwijderen
  4. liguster is heel sterk, voor ons huis staat er een die een paar keer per jaar wordt "kaalgeschoren" en steeds groeit hij weer mooi bij....


    '

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Liguster kan heel wat hebben, wij hadden ooit een struik, die we als
    vierkant blok hadden gesnoeid.De buitenkant was altijd mooi groen,maar de binnenkant was kaal. Bij jou is het steeds maar een stukje, ik denk dat het wel bijtrekt .In deze tijd snoei ik wel dingen, maar zeker geen heggen, de toppen kunnen dan snel verbranden.
    Fijne week,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies, om nu de top van een haag te snoeien vind ik niet zo verstandig. Maar het zal vast goed komen.

      Verwijderen
  6. Wat jammer dat het er nu zo uitziet. Hopelijk trekt het nog bij.
    Fijne dag.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen