Volgers

vrijdag 1 september 2017

terug van vakantie

Zo, we zijn weer terug van onze (korte) vakantie in het Sauerland in Duitsland. Zaterdag hadden we een heerlijke dag in De Efteling, en maandag vertrokken we naar Duitsland.

Wij houden van (lange) wandelingen door bossen, en dat kwam goed uit met temperaturen van 30-32 graden, in het bos blijft het een stuk koeler.
 Sommige bomen vertoonden al herfstkleuren.
 We zagen heel veel dieren, zoals diverse soorten herten,
een vos, die steeds een beetje dichter bij ons kwam, maar ons toen helaas toch door had en snel het bos in vluchtte (dat kleine stipje in het midden van de foto is de vos)
en zelfs wilde zwijnen, met jongen! Dan moet je heel voorzichtig zijn, want ze zijn heel beschermend naar hun jongen toe, maar wat leuk om ze te kunnen filmen!
 een hazelworm
Maar we bezochten ook een aantal bezienswaardigheden, zoals de burcht in Altena, waar o.a. ook oude handwerken te zien zijn:
 De handvatten van dit bestek is belegd met allemaal kleine kraaltjes.
Hieronder een detail van een borduurwerk, wat achter een glasplaat wordt bewaard.
 De bovenkant van een muts:
 
Natuurlijk kochten we ook wat "souvenirs". 
Eerder heb ik al wel eens verteld dat wij klein-behuisd zijn. Dus er gingen wel wat mooie steentjes mee naar huis, die we onderweg op de wandelpaden vonden, en wat dennenappels en eikeltjes voor de herfsttafel straks. Maar een souvenir in de vorm van een beeldje of zoiets, dat kopen we nooit.

Ik vind het altijd erg leuk om op vakantie een wolwinkeltje te bezoeken en daar een sokkenwolletje te kopen. Dat is mijn souvenir. en elke keer als ik dan de sokken draag die ik daarvan heb gebreid, denk ik terug aan die leuke vakantie daar en daar.
Wij zijn kampeerders, maar dit keer kozen we ervoor om een hotelkamer te boeken. We kwamen een leuke aanbieding tegen, die qua kosten niet duurder zou zijn dan een plaats op een camping. En met het oog op de verwachte regen aan het einde van onze vakantie (met als gevolg het nat moeten inpakken van een tent enz.) besloten we eens voor een hotel te kiezen.
Op maar zo'n 600 meter van het hotel was er een wolwinkeltje!
Een heel klein winkeltje, heel rommelig, het lijkt wel of alle wolwinkeltjes in Duitsland zo zijn. Ik heb in ieder geval nog nooit een net opgeruimd wolwinkeltje aangetroffen in Duitsland.

Maar ze hadden wel veel keuze in sokkenwolletjes, en in de bakken die buiten de winkel stonden, troffen we deze Lana Grossa Meilenweit aan. Echt helemaal de kleuren van mijn dochter. Eigenlijk kochten we de bol voor mij, eens heel andere kleuren dan die ik normaal gesproken draag. Maar dochter gaf aan toch ook best wel eens een stel gebreide sokken te willen proberen. Dus besloot ik om van deze bol sokken voor haar te gaan breien.
Ook in Altena, aan de voet van de burcht die we daar bezochten en waar ik de foto's maakte hierboven van de oude handwerken, is een wolwinkeltje, Lennewolle. De wandelwagen is van de mevrouw die je binnen ziet zitten, ze is een Turkse mevrouw die breiles kreeg in de winkel, terwijl haar man en dochtertje gezellig aan de tafel zaten. Ook de hond van de eigenaresse lag in een mand, in de hoek van de winkel. Alhoewel dit winkeltje iets groter is, was het toch allemaal erg krap door alle aanwezige mensen + hond. Maar, ook daar vonden we een leuk sokkenwolletje:
Schachenmayr Regia 4-ply, Nooit eerder mee gewerkt, dus ik ben wel benieuwd.

Vandaag nog een laatste vakantiedag. Alle spullen zijn weer opgeborgen, poeslief is superblij dat we er weer zijn en raakt niet uitgeknuffeld. Na het weekend begint de werk/schoolweek weer voor ons.

We hebben een paar heerlijke vrije weken gehad, en kunnen er weer tegen aan. Voorlopig genoeg wolletjes in huis om 's avonds weer lekker een handwerkje op te pakken, dus binnenkort volgen er vast foto's van afgemaakte projectjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten