Volgers

vrijdag 13 september 2024

Tips & trucs september

 Afgelopen dinsdag schreef ik dat het de komende weken hier stil kon worden, maar waar ik helemaal niet aan had gedacht op dat moment, was dat ik al eerder diverse berichtjes heb klaar gezet 🤭. Eentje daarvan plaats ik nu.

Het is vandaag de 2e vrijdag van de maand, en dat betekent tijd voor tips & trucs, een idee van Elizabeth.

Deze keer heb ik een tip, voor het gebruik van Ravelry.

Zoals velen van jullie wel weten, is Ravelry een website waar je heel veel patronen kunt vinden om te breien, haken, weven, enzovoorts. Je meldt je aan, en krijgt dan toegang tot een enorm netwerk aan informatie (en wees gerust, je krijgt absoluut geen spam of zo).

Naast patronen vind je er ook heel veel informatie over garens, wolwinkels, designers, en zijn er heel veel groepen waar je lid van kunt worden. Die groepen hebben elk hun eigen "thema", en dat kan heel divers zijn. Bijvoorbeeld groepen van ontwerpers, van de Sock Madness en van Supersock World Championship, maar ook groepen die bijvoorbeeld alleen maar berichten over werken met restjes garen (zoals de Duitstalige RestEndgruppe).
Kortom, als je niet oppast ben je zo een paar uur verder 😁.

Ik kijk er graag rond, met name op zoek naar patronen voor truien en vesten. Sommige patronen zijn gratis, andere kun je via Ravelry kopen. En natuurlijk zijn er ook de testknits.

Uiteraard willen ontwerpers graag dat je hun patronen koopt, en de patronen worden dan ook vaak voorzien van prachtige foto's, gemaakt door professionals, met lenzen en wat al niet meer. En het model is dan vaak een slanke, jonge vrouw.

Tja, en dat zijn we niet allemaal natuurlijk! En hier gaat mijn tip over:
het eerste wat ik doe, als ik een leuk patroon zie: ik bekijk de projecten die al zijn gemaakt met dat patroon. Die vind je bovenaan de pagina, onder het kopje "projects".

Waarom ik dat doe? Dan kun je zien hoe dat patroon nu staat bij "gewone" mensen. Mensen die een maatje meer hebben, of een stuk korter dan gemiddeld zijn.
Mensen die geen lens hebben gebruikt om de foto's te maken, maar vaak gewoon hun telefoon gebruiken. Mensen die voor de spiegel zijn gaan staan om die foto's te maken.
Daardoor kun je zien of de mouwen misschien wat krap zitten, of dat de trui wel erg omhoog trekt bij een opgestoken hand. Misschien blijken de schouders toch lager te eindigen dan op het model, of is die v-hals wel erg diep uitgesneden. 

Het is ook zeker zinvol om te kijken bij de projecten die zijn uitgehaald, of stil liggen (frogged/hibernating). Waarom is dat gedaan? Misschien lag het aan het gebruikte garen, maar misschien ook wel aan het patroon.

Tenslotte kun je ook nog bepalen, in welke volgorde de projecten worden getoond. Ik kies voor "most helpful".
Je kunt bij je projecten tekst schrijven, bijvoorbeeld welke aanpassingen je hebt gedaan aan het patroon. Als iemand schrijft: de mouwen werden te smal, dus die heb ik uitgehaald, en vervolgens heb ik niet elke 4e toer geminderd maar elke 8e toer, dan is dat zinvolle informatie voor anderen. Ravelry-gebruikers kunnen bij elkaars projecten aangeven, dat zij de informatie die een maakster geeft, zinvol vinden. En je begrijpt het al: als je "most helpful" aanklikt, komen de projecten met de meeste nuttige informatie, als eerste in beeld.
Ook daar kun je dan weer heel veel informatie vinden, die jou kan doen besluiten dat dit patroon niet is wat je ervan verwacht (of juist wel natuurlijk).

Kortom, heel veel woorden voor een hele simpele tip 😂: bekijk de projecten waarbij dat patroon is gebruikt!
Door niet alleen te kijken naar de mooie plaatjes van de ontwerpers en garen-leveranciers, maar juist te kijken naar de andere resultaten, kun je voorkomen dat je veel tijd en aandacht gaat besteden aan een patroon, waarvan je achteraf ontdekt, dat het jou niet het gewenste resultaat oplevert.

Benieuwd naar de tips & trucs van andere deelnemers? Kijk dan even bij Elizabeth.

13 opmerkingen:

  1. Ja, ik kan me voorstellen dat je op deze manier gaat kijken als je vaker patronen gebruikt van Ravelry. Het voorwerk kan je al voor teleurstelling bewaren en die tijd haal je er dan wel weer uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt. En natúúrlijk kun je breien en praten tegelijk, maar breien en scrollen tegelijk gaat toch net iets lastiger 😂

      Verwijderen
  2. Vorige week garen voor een trui gekocht en van plan dit weekend naar een patroon en vooral steek te gaan zoeken. Trui met col is niet zo moeilijk om patroon voor te zoeken maar ik heb verloopgaren en dan wil je graag daar voorbeelden van zien.
    Dus heel hartelijk bedankt voor de tip, daar kan ik meteen mee aan de slag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan, fijn dat de tip van past komt! Je kunt overigens ook heel veel garens vinden op Ravelry. Als je jouw garen invoert (links bovenin bij yarn en dan invoeren op de zoekbalk) kom je op de informatie-pagina van dat garen. Daarvandaan kun je naar alle projecten gaan waarin dit garen is gebruikt. Je ziet dan voorbeelden van het kleurverloop, maar kunt dan ook snel zien of mensen ergens tegenaan liepen, bijvoorbeeld dat de stekenverhouding anders is en je beter een dikkere/dunnere naald kunt gebruiken om een mooie stekendefinitie te krijgen. Veel breiplezier!!

      Verwijderen
    2. Nog een tip, dank je, het wordt trouwens haakplezier.

      Verwijderen
    3. Ik heb eens rondgekeken, had al een account en er is inderdaad heel veel te vinden, maar het garen dat ik heb gekocht is net nieuw van de Wibra Amela, en daar staat nog niks van als ervaring/project. Maar wel mooie andere verloopgarens gevonden

      Verwijderen
    4. Helemaal top, veel HAAKplezier!

      Verwijderen
  3. Heel handig, Ravelry is een fijne site, ook al brei ik niet veel, àls ik brei kijk ik eerst daar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb nog wel wat breiboeken, en vind het heerlijk om die van tijd tot tijd door te kijken, maar dat is ook een beetje nostalgie denk ik.

      Verwijderen
  4. Ik heb een Ravelry account maar kijk er eigenlijk nooit op omdat ik door de bomen het bos niet zie, dus jouw tips komen goed van pas. Fijn om inderdaad foto's te zien van gewone mensen en niet van die superslanke modellen. Dank je wel Anja! Groet, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan 🙂, maar je bent gewaarschuwd, het is net als Instagram en Pinterest, sommige mensen lukt het niet om ermee te stoppen... 😂

      Verwijderen
  5. Leuk dat je hier wat over uitlegt, goede tips!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik blijf het lastig vinden om tips te bedenken, omdat ik vaak denk "dat weet iedereen vast al wel". Maar al help je maar 1 persoon, is dat toch mooi meegenomen!

      Verwijderen