Volgers

zaterdag 21 september 2024

Echo Squares Sock testknit paar 2

Zoals je gisteren zag, breide ik een testknit van de Echo Squares Socks, en dat smaakte naar meer! 

Op een avond zette ik het eerste paar op, en dat maakte ik de volgende ochtend af, terwijl ik naar het nieuwste y.outube filmpje van de ontwerpster Ineke keek.


Ik had het eerste paar niet gebreid met het garen waarvoor het patroon is geschreven, namelijk 6-ply sokkengaren, maar met een dubbele draad 4-ply.

En dat voelde toch niet goed. Want je maakt een testknit om de ontwerpster te kunnen wijzen op (schrijf)fouten in het patroon, onduidelijkheden weg te nemen, en om te bepalen of de pasvorm juist is. En dat moet je dan (vind ik) wel met het juiste garen doen!

Dus besloot ik om toch ook een paar te breien met 6-ply sokken garen. Ik had dat aanvankelijk niet gedaan, omdat ik dat niet in een effen kleur op voorraad had.
Maar nu nam ik dan toch een restantbol uit mijn mand. Ik heb ooit al eens kniekousen gebreid met dit garen, en van de bollen met elk 100 gram had ik 60 gram overgehouden.

Ik houd er niet van als mijn sokken niet identiek zijn, dus ik was wel benieuwd of ik uit zou komen met het garen. In plaats van eerst te controleren of ik wel twee keer hetzelfde kleurverloop had in mijn bol, besloot ik gewoon 1 sok te gaan breien, en dan zou ik onderweg wel zien. Tenslotte had ik mijn eerste paar in een paar uurtjes gebreid, dus als het mis zou gaan, was er niets verloren (behalve een heel klein beetje tijd, wat ik toch in overvloed had 😉).

Ik breide de eerste sok, tot kort voor de teen, en ging toen eens kijken of ik hetzelfde kleurverloop kon vinden in wat ik nog over had. Dat trof, dat begon maar een heel klein stukje na waar ik gebleven was.

Ik besloot eerst de tweede sok te gaan breien, en ja hoor, ik kwam uit met het garen! Dit is het hele kleine beetje garen dat nog over is (2 gram):

Ik wilde echt zoveel mogelijk van dit garen opmaken, en dat is goed gelukt. 

De tenen breide ik met de CC (tweede kleur), een fel turqoise Drops Fabel. Daar hield ik dit garen dubbel, zo zijn de tenen extra stevig (mijn sokken slijten altijd het hardst bij de grote teen). In de squares (de vierkantjes in 2 kleuren) gebruikte ik het garen met enkele draad.

En zo breide ik dus in een weekend twee paar testsokken. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten