Volgers

maandag 2 september 2024

Lingonberry - bosbessenvest

Echt, ik had écht nog niet genoeg projecten op mijn naalden staan 🤭🤭🤭.

Begin augustus zag ik op Instagram dat Christina Gjertsen (Sisu Knitwear) een KAL  zou organiseren in september.
Zij heeft een aantal truien ontworpen, allemaal gebaseerd op bessen. 
Zo is er de Raspberry, Cloudberry, Blueberry en Lingonberry. 

Ze hebben allemaal hetzelfde kleurwerk in bessenpatroon, maar zijn verschillend in model. Je kunt kiezen tussen recht of A-lijn, en tussen top-down en bottom-up. En er zijn ook diverse halsboorden, en je kunt kiezen tussen wel of niet short-rows. Met de code SISUKAL24 kon je 1 patroon gratis downloaden (ik geloof dat de code nog de hele maand september werkt, dus als je interesse hebt...)

Hier zie je de Lingonberry (rode bosbes). Dat is het patroon dat ik heb uitgekozen. 

Ik koos deze, omdat het top-down wordt gebreid (dus van boven naar beneden) en een colkraag heeft.

Je bent natuurlijk vrij om je garen zelf te kiezen, maar hierbij werd toch wel Létt Lopi geadviseerd. Dat is Ijslandse wol, met een mooi woord "rustiek" maar ik vind het gewoon ruw 😉.
Dat garen verkochten we indertijd zelf ook, maar ik heb er nooit mee gebreid! Dit leek me een mooie gelegenheid om dat dan toch maar eens te gaan doen.

Ik bestelde de garens:

Mooie kleurtjes, met mooie namen: Light Beige Heather voor de hoofdkleur (het lijkt hier grijzer dan het in werkelijkheid is, de naam omschrijft het goed). En voor de bessen koos ik Rust Heather en Brick Heather.

Het blijft lastig, om zoiets te bestellen vanaf een beeldscherm. Maar ja, winkelen kan voorlopig niet, en ik weet ook geen winkel in het noorden van het land die het verkoopt (heb er ook niet naar gezocht, kan er toch niet naar toe).

Maar, door de kleuren op diverse websites te bekijken, had ik toch wel een aardig beeld van de kleuren gekregen. Ik weet dat je een stalenkaart kunt bestellen, daar zitten strengetjes aan van alle kleuren, maar ik besloot het er gewoon maar op te wagen. Als het garen zou bevallen, zou ik dat altijd nog voor andere projecten kunnen doen. Nu wilde ik gewoon graag het garen op tijd in huis hebben (ik hoopte toen nog dat ik bij aanvang van september wel zou zijn geopereerd).

Ik ben heel braaf geweest, en heb echt tot gisteren gewacht, zelfs met het maken van garencakes en met swatchen!! Schouderklopje voor mezelf, want dat lukte niet iedereen 😂. Maar ik doe aan zo'n KAL omdat ik het leuk vind dat we met heel veel mensen hetzelfde breien, en elkaar kunnen helpen als er iets niet duidelijk is. En om te zien welke kleuren iedereen kiest, en hoe dat dan uitpakt. 

Gisteren maakte ik cakes van de garens, maakte een swatch (ik bleek exact dezelfde stekenverhouding te hebben als in het patroon, altijd fijn!). En toen ging ik van start. 
Breien doe ik nu aan de eettafel. Daar hebben we fijne stoelen staan, waar ik wat langere tijd achtereen op kan zitten. Het breiwerk ligt op tafel, en mijn handen houd ik er maar net boven. Op die manier hangt het breiwerk eigenlijk niet aan de naalden, en zo kan ik mijn rug ontzien.

En dit is wat ik aan het einde van de dag had. Ik heb de col korter gemaakt (hij is nu 5 cm hoog, ik vond 9 cm echt teveel voor mijn niet zo lange nek). Verder alles volgens patroon gebreid. Nou ja.... zie je die twee steekmarkeerders onderaan? En de steekjes daartussen? Yep, ik ga er een vest van maken!

Létt Lopi is mooi garen om te zien, maar zoals gezegd, het is ruw. Ik bedacht dat ik dan liever een trui zou breien die ik als een soort jas kan aantrekken over mijn gewone kleding heen. Heerlijk, als ik weer kan wandelen in het bos! En van het één kwam het ander, want een vest/jas zou dan wellicht nog een beter idee zijn! En met dit garen moet steek-en geen probleem zijn, de garens klitten zo aan elkaar vast, dat de steken echt niet losschieten als je de voorbies doormidden knipt.

Vooruit, nog even een close-up, hierop kun je iets beter zien dat de hoofdkleur een beige ondertoon heeft en niet een grijze.
Wat vind ik er tot nu toe van?
Het patroon is uitstekend, duidelijk beschreven, kun je niet fout mee gaan.
Het garen kan me nog niet bekoren. Ja, het ziet er mooi uit, de mooi gemeleerde kleuren zijn gewoon niet te vangen op foto's. Maar... ik vind het zwaar breien. Het voelt alsof ik te dunne naalden gebruik (terwijl dit wordt gebreid met 4,5mm). Hierdoor krijg ik uiteindelijk een heerlijk, winddicht vest, maar het is niet een soepel vallend stofje. Het schijnt dat wassen en blocken nog veel zal veranderen aan hoe het aanvoelt, en Létt Lopi schijnt niet te groeien door het blocken, dat vind ik wel een groot voordeel.

Ik wil het vest zeker afbreien, want ik denk wel dat het heerlijk zal zijn om te dragen. Maar ik ga het stapje voor stapje doen, de KAL loopt tenslotte over de hele maand september. Het lijkt misschien dat ik veel gebreid heb op 1 dag, maar het is dus behoorlijk dik garen, en het wordt gebreid op dikke naalden, dan hoef je niet veel toeren te breien om toch al aardig wat lengte te hebben gebreid.

En ondertussen heb ik dan de tijd om te bedenken hoe ik de sluiting van het vest wil. Ga ik er een rits in zetten? Of worden het knopen? De colkraag lijkt me heel behaaglijk op een koude winterdag. Maar zal dat nou mooier zijn met knopen of met een rits? Wat vinden jullie?






20 opmerkingen:

  1. Het ziet eruit als prachtig garen. Ik zou kiezen voor een rits. Bij knopen vind ik het mooier als de hals een v is of enigszins open is. Maar dat is natuurlijk mijn mening.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het ziet er prachtig uit! Ik heb nog geen mening over je sluiting.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit gaat heel mooi worden,ik zou voor een rits gaan zeker als je hem als jasje gebruikt,liefs en sterkte met je rug hoop dat je nu snel wat hoort . Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Morgen mag ik weer bellen, hopelijk wordt de operatie nu eindelijk eens ingepland.

      Verwijderen
  4. Hoi Anja,
    hier weer even een reactie van mij, momenteel heb ik het nogal druk, dus komt er niet zoveel van reageren, ik volg al je breisels wel hoor.
    Prachtig patroon met die besjes. Ken jij de Ullstee in Annen?
    Daar verkopen ze Lett Lopi garen. De mensen wonen op een boerderij en houden zelf Gotland schapen, de wol daarvan laten ze spinnen in Denemarken, daar komt heel mooie wol van. Daarnaast verkopen ze nog wat andere merken, ik kocht daar jaren geleden Lett Lopi wol van, maar ben geen fan.
    Met al jouw prachtige truien zie ik er nog van komen dat je een kastje bij je huis moet gaan zetten met een bordje "mooie handgebreide producten te koop"🐑😀. Overigens zou ik voor knopen kiezen aan het vest.
    Antwoord op je vraag van even geleden:
    Je kunt mij niet vinden op Social Media, ik denk niet dat het wat toevoegt
    aan al die mooie blogs die er al zijn en eerlijk gezegd gun ik mezelf daar ook de tijd niet voor.
    Naast het handwerken heb ik nog veel andere hobby's en ben ik mantelzorger, dus mijn dagen zijn goed gevuld.
    Brei ze en tot de volgende keer maar weer,
    liefs, Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ken Ullstee van naam, ben er nooit geweest, maar zo te lezen een adresje dat ik zeker wil bezoeken zodra dat weer kan. Dank je wel!

      Verwijderen
  5. Wauw!
    Ik zou gaan voor een Noorse sluiting.
    Je weet wel met twee hartjes met een haak en oog

    Enne ik zie op alle fotos beige hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tegenwoordig ook met allerlei andere vormen dan hartjes zie ik op google

      Verwijderen
    2. Daar had ik nog niet eens aan gedacht! Maar ik vind het een absoluut goed idee. Gelukkig hoef ik nog lang niet te beslissen, doe het erg rustig aan met dit breiwerk, en dan daarna dat enge steek-en 😬.

      Verwijderen
    3. Het is duidelijk beige, maar op mijn laptop ziet de kleur er al anders uit dan op mijn telefoon.

      Verwijderen
  6. Wow, dit is weer fantastisch mooi breiwerk om te zien... Heerlijk dat spelen met kleurtjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, mijn favoriete breiwerk is spelen met kleurtjes 😍

      Verwijderen
  7. Wat een mooie KAL echt iets voor jou :-)
    De Noorse sluiting lijkt me er ook wel bij passen en anders een rits.
    Veel brei plezier, groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kent me goed, inderdaad echt iets voor mij 😀. Die Noorse sluiting vind ik wel een goed idee.

      Verwijderen
  8. Wat een prachtig materiaal, ook mooi warme kleuren zo en de sluiting?
    'k Kies voor een rits.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het is prachtig garen, en ik verwacht ook wel dat ik veel plezier van het vest zal hebben, maar het breien ermee vind ik moeizaam.

      Verwijderen
  9. Wat een prachtig patroon Anja en je breiwerk ziet er ook weer prachtig uit. Goed idee om een vest te maken, altijd fijn als het buiten een beetje fris is om even een vest aan te schieten. Hoe gaat het nu met je? Kom je de dagen een beetje door? Groet, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lichamelijk gaat het slecht. Niet zo vreemd, de zenuwen komen steeds meer bekneld te zitten. Vorige week dinsdag werd me verteld, dat ik die week wel de brief met datum van operatie kon verwachten. Niets ontvangen, dus vanmorgen weer gebeld. Ik zou vandaag nog worden teruggebeld... Niet dus. Ik slaap zo'n 4 uur per etmaal, blijven er 20 over waarin ik vrijwel niets kan doen. Dus tja, ik kom de dagen door, ze duren alleen zo ontzettend lang!

      Verwijderen