Volgers

zondag 2 april 2023

Ik heb mijzelf verwend!

 Het is zondag 2 april, en gisteren liep de 2e ronde van Sock Madness af, de 2 weken waren om. Er zijn uiteindelijk 6 plekjes open gebleven, in 3 teams waren er niet genoeg breisters die hun sokken op tijd af hadden.

En nu is het opnieuw wachten, wanneer geven de moderators de specs vrij? Specs, dat zijn de details van de sokken. Voorafgaand hebben we alle benodigdheden al ontvangen. Dat is dan zoiets als: 
sok A: 70 gram hoofdkleur, 25 gram bijkleur, er moet een duidelijk contrast zitten in beide kleuren en kleuren moeten effen of licht variërend zijn, 20 kralen.
sok B: 3 groepen van 2 kleuren, elk contrasterend, garen kan zelfstrepend zijn, 1 kabelnaald.

Nadat de specs bekend zijn gemaakt, zal het patroon volgen binnen 48 uur. Dat kan dus binnen 1 minuut zijn, maar ook 2 volle dagen op zich laten wachten. De lol van de Madness 😊

Ik weet het, één van de redenen waardoor ik besloot dit jaar weer eens mee te doen aan Sock Madness is, dat ik vooral sokkengaren op voorraad had, en die wil ik graag gebruiken in iets anders dan simpele recht-toe-recht-aan sokken. 
Maar dat betekent natuurlijk niet, dat ik geen garens zou mogen toevoegen aan mijn voorraad 😉. Tijdens Sock Madness lees en zie je natuurlijk heel veel over sokkengarens, en ik wil graag eens andere merken uitproberen, in de hoop betere kwaliteit garens te vinden. 

Ik had al vaak gelezen en gehoord over het merk Onion. Een Deens garen, dat een stuk vriendelijker is voor de natuur, omdat er geen plastic in wordt gebruikt. Het meeste sokkengaren bestaat uit 75-80% wol (of bamboe, zijde, linnen enz) en de resterende 20-25% is nylon, om het garen te versterken, zodat de sokken langer meegaan. Maar dat plastic komt wel in het milieu terecht, als je de sokken wast.
Onion heeft het plastic vervangen door brandnetels! En het garen lijkt verrassend sterk te zijn, als ik zo de commentaren lees.
Dat garen wil ik graag een uitproberen, maar helaas geen winkel in de regio waar ik het kan kopen (ik koop liever lokaal, zodat handwerkwinkels open kunnen blijven). 
Dus ik besloot het online te kopen. Wat een prachtige kleuren, ik bestelde 8 bollen, in 5 kleuren, die onderling prima zijn te combineren. Misschien ga ik het volgende paar sokken van Sock Madness wel van dit garen breien!

Tja, en als je dan toch besteld.... dan is het natuurlijk milieuvriendelijker als de doos volledig gevuld is 😉😉😉. Ik bestelde ook een ander, dikker garen van Onion, no. 6.
Ik zal het even uitpakken en beter laten zien:

Ik bestelde 10 bollen van de donkergrijze wol, met de naam Cola (nummer 601):

Het garen voelt verrassend zacht aan (bij brandnetel denk ik niet direct aan zacht!), en heeft een mooie gloed over zich (glans is niet het juiste woord, het glinstert niet). Samen met een lichtblauw/grijze kleur (kleurnummer 620, zonder naam) en een zachtroze kleur (nummer 604 die zalm heet) ga ik hiervan een meerkleurige trui breien. Waarschijnlijk iets met een Fair Isle pas, maar dat weet ik nog niet zeker, ik heb meerdere ontwerpen in gedachte. Daarom bestelde ik van de beide bijkleuren 4 bollen/kleur. Zo kom ik zeker niet tekort. De blauw-grijze kleur heeft naar mijn mening helemaal geen blauwe ondertoon maar een groene, en dat zie je dan ook terug op de foto's want daar lijkt het volgens mij toch echt meer op groen dan op blauw.
Het garen voelt erg prettig aan, ik ben heel benieuwd hoe het zal breien, en vooral hoe het zich houdt bij het dragen. 
De kleuren die ik koos voor de trui zijn wat zachter dan ik meestal gebruik. Als ik kijk naar wat ik de afgelopen jaren heb gebruikt, zijn dat vooral groen/bruin/zalm-oranje kleuren. Heel fijn als je kleding allemaal goed bij elkaar past, maar ik heb een aantal (ruitjes)broeken waar iets zachtere kleuren ook heel mooi op zouden staan. Bestellen via een beeldscherm is toch altijd een gok nemen wat betreft de werkelijke kleur, maar deze kleuren blijken inderdaad goed te matchen met de broeken. 
Ik ga de trui nog niet op de naalden zetten, heb voor mijn doen echt (te) veel projecten lopen, dus eerst maar eens wat dingen afmaken. Die hoop ik jullie een volgende keer te laten zien.

Straks eerst maar eens de tuin in, het zonnetje komt en gaat en er lijkt een koude wind te staan, mensen lopen allemaal dik ingepakt voorbij, eens zien of het een beetje uit te houden is in de tuin.
Fijne zondag allemaal!
 




10 opmerkingen:

  1. Tijdens onze vele vakanties in Denemarken kocht ik daar vaak
    garen vanwege de goede kwaliteit. In allerlei samenstellingen en ook
    gewoon katoen en sokkengaren, ik kan me niet herinneren daar ooit spijt van te hebben gehad. Bijna elke supermarkt daar heeft wel een klein assortiment garen en ook daar kocht ik weleens wat, maar de wolwinkels vond ik echt geweldig, zoveel keus in goede merken.
    Ik hoop, dat jij ook niet bedrogen uitkomt met je garens.
    Veel plezier met de volgende sokken, de laatste leken mij nogal ingewikkeld.
    De tuin is hier niet aan de orde, de toch al natte grond kreeg er de laatste 2 dagen nog eens 33mm. bij!
    Fijne week,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De grond is vrij zacht, door de neerslag van de afgelopen tijd, maar gelukkig viel er de laatste dagen niet zoveel als bij jou. Ik heb gaten in de grond kunnen boren, en palen erin geslagen. Het begin van een nieuwe takkenril. De vorige eigenaren vertelden dat ze het laatste jaar fysiek niet meer in staat waren geweest de tuin te onderhouden, maar de jaren daaraan voorafgaand is er ook echt te weinig onderhoud gepleegd. Dus kunnen bijvoorbeeld alle struiken goed een snoeibeurt gebruiken.
      De takkenril zit aan de achterkant van onze tuin, daar waaide een onaangenaam koude wind, waardoor de gevoelstemperatuur behoorlijk onder het vriespunt lag. Maar ik ben blij dat ik even heb doorgezet. We hebben een paar weken terug gesnoeid, en vandaag ook weer, en dat snoeiafval is nu allemaal verwerkt in de takkenril. Opgeruimd staat netjes!
      De specs voor de nieuwe sokken zijn binnen, en die ga ik waarschijnlijk breien met het Soqs garen dat ik daar al voor gepland had. Even afwachten hoe de sokken eruit zien, en of ik de kleuren wol en kralen die ik klaar heb liggen, daarvoor geschikt vind. Ja, weer kralen, dit keer veel meer, dus ik ben erg benieuwd naar het patroon!

      Verwijderen
  2. Wat heb je jezelf lekker verwend! Ik ben benieuwd wat je met dit garen gaat maken.
    Veel plezier met je volgende paar Madness sokken 👍🏼

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik leer op mijn "ouwe dag" nog dat ik mezelf best eens mag verwennen 😊. Het volgende paar voor Sock Madness heb ik gisterenavond opgezet, maar niet met dit garen.

      Verwijderen
  3. Heerlijk om van dat mooie garen voor jezelf uit te kiezen! En zeg nou zelf... bij jou komt alles wel een keer aan bod, want je breit heel wat af.
    Gisterochtend was het bar koud, 's middags kwam bij ons pas de zon door.
    Vanmorgen ben ik al 2 uur buiten bezig geweest; de zon maakt het heerlijk buiten. Er is genoeg te doen in de tuin, maar dat weet jij ook wel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Genieten he, nu we weer naar buiten kunnen en aan de slag kunnen in de tuin!

      Verwijderen
  4. Geweldig zeg, en wat een mooie kleuren.
    Brandnetel? daar ben ik wel benieuwd naar...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was net zo nieuwsgierig, het voelt ongelooflijk zacht, en ik lees heel goede reviews, zowel om ermee te breien als kwaliteit bij het dragen. Ik houd jullie op de hoogte!

      Verwijderen
  5. Wat een mooi garen zeg! En ook nog eens mooie kleuren. Deze keer eens anders dan anders. Wat een Madness :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet nog niet of dit garen ook tijdens de Madness wordt gebruikt, i.i.g. niet in het paar dat ik gisteren begonnen ben, maar wie weet een volgend paar...

      Verwijderen