Volgers

woensdag 12 april 2023

Sock Madness ronde 3

 De sok van ronde 3 van de Sock Madness heet "Socks with little brain?", een referentie naar Winnie the Pooh. Dit is een foto van het originele patroon:

Honingkleur sokken, met een honingraat patroon erin gebreid, een rood truitje en allemaal bijtjes (gevormd door 3 kraaltjes op een rij).

Helaas had ik niet deze kleuren in huis, maar Sanne koos 2 garens die goed bij elkaar en bij haar kleding passen:

Ik had wel mijn twijfels over de kraaltjes, vond ze niet zo goed passen bij de kleuren van het garen. Maar ze leken wel heel geschikt om het lijfje en de vleugeltjes van de bijtjes te vormen.

Ik vond dit een lastige ronde. Want het is niet een gewoon honingraat, maar eentje met (vind ik) super ingewikkelde kruisingen van de draden. Ik zal het eens opschrijven wat de handelingen zijn voor het kruisen van 3 steekjes:

1. neem aan de achterkant de 1e en 3e steek op met je rechter naald (rn), haal je linkernaald (ln) uit de 3 steken en pak aan de voorkant de middelste steek weer op met je ln. Dan zet je de 2 andere steken op je ln, je breit de middelste steek recht zonder af te laten gaan, steekt averecht in in de 2 andere steken, brei die averecht (zorg dat je de 3e steek niet per ongeluk ook oppakt), dan brei je de 3e steek.

2. neem aan de achterkant de 3e steek op met je rn, brei die averecht zonder af te laten gaan, ln uit andere 2 steken halen, ln naar voorkant brengen en de 2e steken verdraaid oppakken, steek in de rechter steek en brei recht, dan de volgende steek averecht.

Zoiets ๐Ÿคจ. Ik heb een kabelnaald gebruikt, want als je zo'n steek laat vallen, kun je minstens 5 naalden uithalen (een steek ophalen is in zo'n gedraaide situatie echt geen optie).

Ik kreeg niet echt vat op de steken en twijfelde of ik het nu wel of niet goed deed. Maar als ik foto's bekeek, leken die steken wel op de mijne.

Helaas, ik had het toch niet goed gedaan, en mijn sokken werden afgekeurd. Om alsnog door te kunnen moest ik 1 sok opnieuw breien, vanaf het truitje. Dat lukte me wonderwel snel (soms heeft het nut dat ik eens per 8-10 nachten helemaal niet slaap ๐Ÿ˜‰๐Ÿ˜Š). En toen bleef het stil. Dat begreep ik wel, want het Paasweekend was net achter de rug, en ongetwijfeld hebben heel veel deelnemers hun vrije dagen benut om deze sokken te breien. Maar wat blijkt? De mods zijn druk met elkaar in overleg geweest, want ik had in mijn nieuwe sok toch een fout gemaakt. Gelukkig voor mij besloten ze uiteindelijk dat ze dat zouden aanzien als een honest mistake (eerlijke fout). Je hebt in zo'n geval wel een fout gemaakt waardoor niet het ontwerp exact is gevolgd, maar je hebt geen voordeel gehad van die fout (bijvoorbeeld als je linksom in plaats van rechtsom hebt gekruisd of zoiets).
In het mailtje dat ik ontving stond dat ze vonden dat een enorm doorzettingsvermogen had getoond en natuurlijk al met al erg veel had gebreid, en ze daarom mijn sokken toch goed keurden.

De mods wonen over de hele aardbol verspreid dus overleg is best lastig gezien de tijdszones. Bovendien zijn er zieken en dat maakte het natuurlijk nog extra zwaar voor de anderen. Ik heb echt zo'n enorm respect voor al het werk dat de mods belangeloos verzetten! Eindeloos dezelfde vragen beantwoorden, Jobs geduld moeten zien op te brengen voor de vreemdste dingen, foto's die zijn gemaakt bij kunstlicht moeten bestuderen om goed te controleren of ze goed zijn gemaakt. 
Gelukkig was ik aan het werk, en zat ik dus niet 8 uur lang mijn mail te checken of ze al antwoord hadden gestuurd!

Ik ben dus door naar ronde 4! Daar ben ik bij mijn 1e deelname gestrand. Toen koos ik ervoor om niet 's nachts door te breien maar te gaan slapen en de volgende ochtend mijn sokken af te maken. Ik was een paar minuten te laat met het insturen van mijn foto's, het laatste plekje in mijn team was net weg.
Dat ik deze week wel 's nachts door ging met breien had niets te maken met de wedstrijd, maar als je een hele nacht klaar wakker bent en niet slaperig wordt, laat staan in slaap valt, dan duurt een nacht heel lang als je maar ligt te woelen. Ik pak dan vaak een breiwerk erbij, en mijn laptop, en ga in mijn bed lekker zitten breien terwijl ik een brei podcast volg of zoiets. 

Zien jullie de fout die ik maakte? In 1 been heb een honingraat te weinig in het been. Hoe dat mogelijk is, geen flauw idee, ik heb de charts/teltekeningen gevolgd die bij het patroon horen en ik dacht echt dat het helemaal klopte. Ik ga dat in de toekomst zeker herstellen, maar nu even niet! Er zijn nu 4 paar sokken gebreid voor de wedstrijd, waarvan 3 paar met kabels c.q. gedraaide steken. Ik ben dat wel een beetje beu, en hoop dat we in ronde 4 gewoon tricotsteek gaan breien, en dan met kleuren moeten werken. Er volgen nog 4 patronen, en voor 3 daarvan moeten we 2 kleuren gebruiken, bij het 4e paar zelfs 3 kleuren. Maar ja, dat geeft nog geen garantie dat er niet ook kabels o.i.d. aan te pas komen, dat was immers ook zo bij deze sokken:

Zoals altijd is het afwachten wanneer de ronde afloopt. We ontvingen het patroon van deze ronde maandag 3 april rond half 7 's avonds, dus uiterlijk a.s. maandag om diezelfde tijd komt er een einde aan deze ronde. Maar als in alle teams de te verdelen plekjes zijn verdeeld, eindigt de ronde eerder.
Mijn team zit alweer vol, net als vele andere teams. Maar in de 3 traagste teams (a,b en c) zijn momenteel nog respectievelijk 17, 9 en 11 plekjes beschikbaar. 
Volgens mij heb ik eerder vermeld dat team A het snelste team zou zijn, dat is dus Z. In theorie, want in de praktijk blijkt mijn "langzame" team G dus best een snel team te zijn.

Tussen de tekst door heb ik jullie al foto's laten zien van mijn Winnie the Pooh sokken. Sanne zou ze ook best nog in de originele kleuren willen hebben, en die wil ik gerust ooit een keer voor haar breien, maar nu even niet! Ik ga ook even niet verder aan mijn tussendoor project, een lace vest voor haar, ik kan geen gedraaide steek meer zien ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚!






14 opmerkingen:

  1. Ik kan me er iets bij voorstellen ๐Ÿ˜„
    Bij die laatste zin dan.

    En ga niet meer adviseren om onderste boven in bed te gaan liggen als je niet kunt slapen.
    Mensen lachen me altijd uit als ik het zeg.
    En toch: als ze het proberen zijn ze verbijsterd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geloof me, ik heb alle trucjes die er bestaan al meer dan eens uitgeprobeerd. En als er eentje zou zijn die in mijn geval hielp, zou ik die blijven uitvoeren, boeit me niets als iemand me uit lacht, zolang ik maar kan slapen. Er is wel een oplossing: een anti-depressiva slikken, en dat heb ik in het verleden wel gedaan, maar dan is de kwaliteit van leven veel minder dan nu. Ik word dan een zombee, die niet of nauwelijks nog iets mee krijgt van het leven, niet in negatieve zin maar ook niet in positieve zin. Ik geniet dan nergens meer van, maar ik slaap wel 8-9 uur per nacht. Het is dus mijn bewuste keuze om dan te gaan voor te weinig slaap maar wel het leven leven, in plaats van uitsluitend voortbestaan.

      Verwijderen
    2. Dat kan ik heel goed begrijpen.
      Ooit eens drie dagen geslikt en ik stond compleet op z'n kop.
      Nooit meer.
      Gelukkig slaap ik nu weer meestal goed.
      Maar ik heb ook geleerd dat je toch kunt uitrusten door het over te geven/te accepteren.

      Verwijderen
  2. Wat een doorzetter ben je! Gelukkig is dat beloond en ben je, ondanks he 'honest mistake' door naar de volgende ronde. ๐Ÿฅณ
    Wel balen natuurlijk dat je 's nachts aan het breien ging omdat je niet kon slapen, maar gelukkig heeft ieder nadeel zijn voordeel (zoals Johan Cruyff zei).
    Ik kan me heel goed voorstellen dat je even genoeg hebt van de gedraaide steken en ik hoop dan ook voor je dat het volgende patroon heel anders is!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen fan van voetbal maar het wel absoluut eens met deze uitspraak ๐Ÿ˜Š

      Verwijderen
    2. Ze hebben ontdekt dat johan Cruyff dat nooit gezegd heeft.
      Het was Willem van Hanegem ๐Ÿ˜‚

      Verwijderen
    3. Klopt, maar al gaat het dan om een speler van een Rotterdamse ploeg ipv een Amsterdamse ploeg, deze in Rotterdam geboren dame houdt nog altijd niet van voetbal ๐Ÿ˜‰๐Ÿ˜‚

      Verwijderen
  3. Ingewikkeld zeg, maar wรจl een mooi patroon.
    Ik vind jouw kleuren mooier!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja een erg ingewikkeld patroon vond ik het. En ik ben het met je eens qua kleuren, persoonlijk vind ik de Pooh kleuren als je kindersokken zou breien.

      Verwijderen
  4. Wat een kunstzinnige sokken... Het is me wel een uitdaging hoor, en hij is aan jou besteed ook!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik het leuke eraan, je leert nieuwe technieken, en je breit sokken waar je anders misschien niet aan zou beginnen. Bij elke sok heb ik nu al dingen geleerd, sommige niet voor herhaling vatbaar zoals de steken bij deze sok maar bij deze sok heb ik dan wel weer een manier van opzetten en afkanten geleerd, die ik erg mooi vind. Je gebruikt daarbij een haaknaald en het heeft een vreemde naam: Chinese waitress ๐Ÿค”geen idee waar dat op slaat.

      Verwijderen
  5. Ik vind het altijd heel leuk om je zelfgebreide sokken te zien. Ik vind ze altijd prachtig. Maar deze niet. Ik vind die van jou wel iets mooier dan het voorbeeld omdat je zulke mooie kleuren hebt gekozen. Ook dat honingraat motief is wel mooi. Maar dat stuk met die bijen vind ik heel vreemd staan. Alsof dat los over de sokken is getrokken. Ik ben wel weer benieuwd naar je volgende project.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een sok die ik zelf niet zou hebben uitgekozen, maar dat vind ik dan ook wel weer de charme van Sock Madness. Soms krijg ik het gevoel dat de ontwerpsters een X aantal details willen combineren in 1 sok, en dat wat teveel is. In deze sokken zijn het de 2 soorten kruisingen in de honingraat, 3 kraaltjes tegelijk verwerken, een bijzondere opzet en afhechting (en die doe je dus vaker door dat extra "lapje"), een speciale techniek om 2 breiwerkjes aan elkaar te hechten en dan heb ik vast nog wel wat vergeten. Ik brei nu simpele tricotsteek sokken, in dezelfde kleuren als de Leicht/ballon sokken, en dan ga ik het meisje + ballonnen erop mazen. Ik weet nog niet of ik de "echte" daarna uithaal, ik denk het wel want zo'n naad achter op het been bevalt me niet.

      Verwijderen