Volgers

zaterdag 15 april 2023

Het is sokken gekheid!

Sock Madness, het is soms gekkenwerk 😊.

We zitten nu aan het einde van ronde 3, maandag is de deadline, tenzij voor die tijd alle teams vol zitten, loopt de ronde sowieso op die dag af. En dan is het opnieuw wachten, welke sok gaan we daarna breien. Eerst wordt de letter van de sok genoemd en dan binnen 48 uur ontvangen we het patroon.
Nu staat er bij sok E dat we 3x 2 contrasterende kleuren moeten gebruiken, van elk 20-30 gram. Dat betekent ongeveer de dubbele hoeveelheid garen dan voor een paar sokken in tricotsteek.

Een teamgenootje van mij zei te verwachten dat dat inhoudt double knitting. 
Hoe noem je dat eigenlijk in het Nederlands? Je breit met 2 kleuren, stel wit en blauw, dan wordt de ene kant van je breiwerk wit en de andere kant blauw. Je breit dus eigenlijk 2 lapjes, een dubbele laag. Ideaal voor een warme shawl lijkt mij.
Zij vertelde dat nog nooit gedaan te hebben, en had besloten om het in deze pauzetijd van Sock Madness maar eens uit te proberen. Wat een goed idee!

Kijk, dat vind ik nou zo leuk aan Sock Madness, je teamgenootjes zijn min of meer ook je concurrenten in de wedstrijd, als zij sneller hun sokken breien en krijgen goedgekeurd, gaan zij door naar de volgende ronde en jij niet. Maar dat weerhoudt mensen er niet van, om elkaar te helpen, en informatie en ideetjes te delen. 

Ik heb deze kleuren klaar liggen voor die sok. Steeds 2 contrasterende kleuren, maar uiteindelijk 6 kleuren die allemaal bij elkaar passen. Of ze geschikt zullen zijn weet ik natuurlijk pas als we het patroon ontvangen. Maar dat er double knitting aan te pas kan gaan komen, lijkt me goed bedacht (alhoewel het wel dikke sokken zal opleveren, je breit een dubbele laag).
Zelf heb ik ook nog nooit double knitting gedaan. 
Dus ik volgde vanavond haar goede voorbeeld, pakte 2 garens, gebruikte dubbele draden en een breinaald nr. 5 zodat ik het eens kon oefenen zonder dat het priegelwerk met dun sokkengaren en dunne naalden werd.

Dit is wat er gebeurt bij double knitting, de ene kant ziet er zo uit:

En dit is de andere kant van het breiwerk:

Ik besloot ook eens te proberen hoe je de kleuren met elkaar verwisseld, zodat je patronen in breit, en ik maakte bewust een paar fouten, om te zien of het zou lukken dat te herstellen als je al een paar naalden verder bent:

 
Ja hoor, gelukt! Uiteindelijk haakte ik er nog een randje omheen met beide garens, en hechte af.



Conclusie: double knitting vind ik niet moeilijk om te doen, handig om het al eens geoefend te hebben.

Bij double knitting brei je 2 lagen, heerlijk voor een warme shawl, praktisch voor een onderzetter of pannenlap.
Als je zoiets breit met deze techniek, wil je natuurlijk dat de 2 lagen die je breit, aan de zijkant aangesloten zijn.

Ook dat oefende ik, eerst een stukje goed gebreid, je moet de draden op een bepaalde manier om elkaar slaan. Daarna een stukje zonder dat draaien gedaan, en inderdaad, dan worden de 2 kanten niet aan elkaar gebreid.

En zo heb ik alweer een voor mij nieuwe techniek geleerd tijdens Sock Madness.
Samen met de gezelligheid die het geeft, het contact met andere breisters, is dat de reden waarom ik mee doe aan S.M.

Nu is het natuurlijk afwachten welke sok het komende week zal gaan worden, en als sok E aan de beurt is, of we dan wel double knitting moeten doen 😂😉, wie weet krijgen we iets heel anders voorgeschoteld. Grote kans op, het blijft tenslotte Sock Madness, sokken gekkenwerk 😊. 

Hoe dan ook, dit is een techniek die ik altijd al eens wilde proberen, maar het kwam er nooit van. Ik vind het niet erg snel breien, maar dat komt waarschijnlijk ook doordat het helemaal nieuw is voor me.


4 opmerkingen:

  1. Mama mia, wat een madness... Maar je hebt er plezier in en daar gaat het om!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel veel plezier! De ronde is inmiddels afgelopen, het wachten is op de mods, die moeten bekend maken welke sok we hierna gaan breien, zodat we de specs (specificaties) weten. En dan krijgen we binnen 48 uur een mail met het nieuwe patroon binnen. Misschien nemen de mods wel eventjes een time-out, ik gun het ze van harte.

      Verwijderen
  2. Wat leuk dat je er zoveel plezier aan beleefd :)
    Nieuwe technieken leren is ook altijd fijn, zeker als je vaak breit en als je dan ook nog gezellig contact hebt met de andere deelneemsters, ja dan snap ik dat je graag mee doet. Veel succes. Groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Deze ronde een superleuk patroon, en ik ben door naar de volgende ronde, daar had ik vooraf niet op durven rekenen.

      Verwijderen