Volgers

maandag 6 maart 2023

Valgus sokken

En toen waren ze opeens af, mijn Valgus sokken. Ik heb begrepen dat dat "daglicht" betekent in het Est.
Zover was ik gekomen op zaterdag. Ik ontdekte zondagochtend al wel een klein foutje:
Vlak voor die teen had nog een kabel gemoeten. Nu kon ik natuurlijk de teen los halen, kabel breien, teen er weer aannaaien, maar argh, ik houd niet van naaien!
Dus teen uitgehaald, kabel gebreid, teen opnieuw gebreid.
Je breit dus eerst een rechte lap, gaat bij de teen in het rond breien, en naait later een soort ritssluiting erin.

Zondag heb ik de andere sok gebreid. Toen moesten de hielen er nog in, want we hadden met een los draadje een naad gemaakt:
Draadje er tussenuit, steken weer op de naald, en dan de zogeheten afterthought heel breien. Daar had ik al vaak over gehoord en gelezen, maar nog nooit gebreid.
Hoe simpel kun je het hebben? Gewoon net als een teen, om de paar rondes aan weerszijden minderen, en op een gegeven moment elke toer minderen, sluiten met de kitchener stitch (tja, met een teen vanaf de voet naar voren gebreid ontkom je niet aan naaiwerk).
Op zondagavond de eerste hiel erin gebreid. Maandagochtend werd ik vroeg wakker, half 6, heel normaal voor mij hoor. Ik heb dan meer dan 2 uur voordat ik naar mijn werk moet vertrekken, dus ik doe dan vaak een huishoudelijk klusje. Maar nu pakte ik de 2e sok, en breide ook daar de hiel in.
Ik was wel heel benieuwd naar die ritssluiting/naad waarmee je de sok moet sluiten. Stukje proberen dan maar. Oh wacht, dat is echt supersimpel en heel snel af! 
En toen waren mijn sokken zo maar opeens klaar!
Foto's bij kunstlicht vind ik nooit mooi, maar bij de wedstrijd soms nodig, om op tijd foto's in te sturen. Maar nu werd het al licht, en dus besloot ik buiten foto's te nemen. Bovendien had het 's nachts gesneeuwd, ook wel leuk om de sokken in de sneeuw op de foto te zetten.
Haha, op Ravelry werd er in het Nederlandse draadje al gevraagd waar ik was, op wintersport? Nee hoor, gewoon thuis! Onderweg naar het werk hoorde ik op de radio dat er hagel en wat natte sneeuw zou kunnen vallen in het oosten en noorden van het land. Nou, er lag gewoon een pak droge sneeuw hoor! 

Voordat ik van huis ging zette ik de foto's nog even op mijn Ravelry-pagina en stuurde de mail naar de moderators. Toen ik op mijn werk aankwam had ik al een antwoordmail ontvangen: de sokken waren goedgekeurd, ik ben door naar de volgende ronde (en de foto in de sneeuw werd zeer gewaardeerd!)

Qua omtrek passen deze sokken me goed, alleen zijn de tenen iets te lang. Kwestie van even een stukje uithalen. Ben er heel blij mee, de garens die ik gebruikte passen goed bij elkaar, het verloop in de hoofdkleur loopt gelijk met de kabels, en het is een super makkelijke patroon om te breien. Ik ga dit patroon zeker vaker gebruiken, niet persé met kabels, want kabels over de voet vind ik niet prettig in schoenen. Maar het is bijvoorbeeld ook erg leuk om een afbeelding in te breien. Misschien wel de ballonnen van de kwalificatiesokken (zonder het meisje).
Dat gaan jullie in de toekomst vanzelf wel zien.

Deze ronde loopt maximaal 2 weken (tenzij in elk team het maximale aantal van 35 goedgekeurde sokken eerder wordt bereikt). Voorlopig dus alle tijd voor ander handwerk. Tussen de rondes door ontvang je patronen voor bonussokken, maar dat zijn in dit geval lace sokken, die ga ik nu niet breien, ik heb nog 2 vesten op de naalden staan.



15 opmerkingen:

  1. Laat ik nou gedacht hebben, dat je met je voeten op een vloerkleed zit, haha, koud kleedje.
    Hele bijzondere sokken, zo met die zgn. ritssluiting en je bent weer
    supersnel klaar!
    Groetjes,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Koud kleedje ja, maar heel begrijpelijk hoor, je verwacht toch ook niet dat er ergens in het land sneeuw lag 😄😉. Dit is een supersnel patroon, in mijn team zijn er nu 8 klaar, in andere teams nog meer. Iedereen heeft dezelfde mening: een heel duidelijk geschreven patroon, wat je heel snel kunt breien.

      Verwijderen
  2. Wat zijn ze mooi! En leuk dat je ze op een laagje sneeuw kon fotograferen. Misschien dat we deze week ook nog iets van dat wit krijgen...
    Maar begrijp ik het nu goed dat je in zo'n 3 of 4 dagen tijd deze sokken hebt gebreid?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zaterdagavond opgezet, zondag later in de middag en de avond gebreid, maandagmorgen af 😄. Het is echt simpelweg een lapje met kabels breien, teen eraan en dichtmazen.

      Verwijderen
  3. Wat klinkt dat vies, maar wat zijn ze mooi 😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat klinkt vies? De naam Valgus? Zoiets als walgelijk bedoel je? Ik denk dat het in het Ets heel anders uitgesproken wordt.

      Verwijderen
  4. Wat een knap stukje werk is dit. Sokken breien lukt mij voor geen kant wat ik ook al geprobeerd heb. Maar naar de werkstukken van andere kijken doe ik ook graag :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat lukt je er niet aan? Er zijn heel veel verschillende manieren, je kunt 5 kleine naaldjes gebruiken of 1 rondbreinaald enz. Maar blijkbaar heb je dat allemaal al geprobeerd. Jammer dat het niet lukt, het is zo leuk om te doen!

      Verwijderen
  5. Reacties
    1. Dank je! Ga ze vanavond veranderen, de tenen zijn iets te lang, en ik ga eens zien hoe een boordje erop staat, dan worden de benen wat langer, wat ik prettiger vind.

      Verwijderen
  6. De sneeuw past perfect bij je kabelsokken.
    De 'ritssluiting' ziet er bijzonder uit, ik heb het nooit eerder gezien. Voel je hem tijdens het dragen? Of valt het weg tussen de kabels?
    Fijn dat ook deze sokken zijn goedgekeurd, je mag door! Maar eerst even een korte welverdiende pauze, geniet ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb heel gevoelige voeten, maar voel helemaal niets van de sluiting. Ja, die sneeuw kwam op het juiste moment 😊. Tja, pauze, wel van de wedstrijd, maar ik brei vrijwel dagelijks, omdat ik het heel leuk vind en absoluut nodig heb voor mijn fijne motoriek.

      Verwijderen
    2. wat een leuke sokken zeg. En zulke mooie kleuren.

      Verwijderen
    3. Dank je! Ik heb eentje inmiddels aangepast, zodat hij mij helemaal goed past, zal zien of ik morgen daglicht genoeg heb om een foto te maken.

      Verwijderen