Volgers

woensdag 8 maart 2023

Aangepaste Valgus sok

 Ik heb gisteren 1 van de Valgus sokken aangepast: 

1. ik heb er een nieuwe teen aan gebreid. Deze keer hoeven we geen heel grote sokken te breien, maar dan nog was de voet van deze sok voor mij iets te lang. Dus uitgehaald en een nieuwe teen gebreid. Daarbij steeds elke 2e in plaats van elke 3e toer geminderd, en eerder begonnen met elke toer minderen.

2. ik heb een boord aan de sok gebreid. Gebreid volgens de minimaal vereiste maten voor Sock Madness wordt het net geen enkelsok. Ik heb gewoon de steken opgeraapt, en een boord gebreid zoals we bij de Leicht-sokken moesten breien: recht gebreid, 1 toer averecht, en dan weer net zoveel toeren recht. Die averechte toer is het omslagpunt voor het boord. Ik heb afgekant, en daarna met steekjes aan de binnenkant het omgeslagen boord vastgezet.

Zo'n boord vind ik toch wel een verbetering, de sok leek eigenlijk niet helemaal af te zijn. Vanavond ga ik ook sok 2 aanpassen, en dan heb ik een nieuw paar sokken voor mijzelf! 

UPDATE: ik heb ook de 2e sok aangepast, dus een fijn paar sokken erbij in mijn sokkenla!



9 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Ik ook! Er miste iets vond ik. En inmiddels heb ik al heel wat Ravellers op een idee gebracht 😄

      Verwijderen
  2. Je hebt gelijk, met boord zien ze er een stuk beter uit. Ik vraag me ineens af of sokken wereldwijd boorden hebben of dat boordloos heel normaal is ergens. Hihi, de Sockmania laat zelfs mij nadenken terwijl ik niet eens meebrei 🤭

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is de gekte van Sock Madness 😄. Ik geloof toch dat over het algemeen sokken wereldwijd met boord worden gebreid, maar die boorden zijn soms heel anders dan die van ons. Wat ik bij mijn vorige deelname een prachtige vond, was met een Letvian braid. Google maar even 😉

      Verwijderen
    2. Natuurlijk heb ik even geGoogled 😉. Ik zag bij Drops een paar sokken met een Latvian braid. Het ziet er mooi uit, maar of het lekker zit? Het lijkt me niet erg rekbaar en daardoor misschien erg voelbaar tijdens het dragen. En ook lijkt het me niet makkelijk over de enkel te gaan. Of heb ik het helemaal mis?

      Verwijderen
    3. Ik breide 3 jaar geleden de Braidelot sok tijdens Sock Madness. Ik deed toen niet mee met de wedstrijd, had er bewust voor gekozen cheerleader te zijn. Sanne draagt die sokken nog altijd met heel veel plezier, en de Latvian braid levert geen enkel probleem op qua aantrekken of dragen. Hier een link naar de Ravelrypagina van mijn sok toen: https://www.ravelry.com/projects/paarsedraad/braidalot

      Verwijderen
    4. Wat een mooie sokken! Ik zie dat je hier nog een boord hebt bóven de Latvian braid, dat zag ik gister niet bij de Dropssokken. Een boord aan de bovenkant lijkt me lekkerder 😉

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. Helemaal mee eens. En ze dragen erg prettig heb ik al ervaren 😊

      Verwijderen