Volgers

dinsdag 16 augustus 2022

Passiflora ingetoomd

 Kennen jullie de Passiflora?  Het is een klimplant, die bij ons de gevel van de aanbouw en de schuur bedekt.

De bloemen zijn een waar kunstwerk. Mooi? Smaken verschillen, Sanne is er helemaal weg van, ik vind het misschien iets teveel van het goede.  Kijk maar eens van dichtbij:
Zie je dat sliertje dat van rechts komt? Daarmee houdt de plant zich vast, als 'ie iets tegenkomt grijpt hij zich hiermee vast, en draait zo'n sliertje dan als een soort kurkentrekker eromheen.
Er hangen al aardig wat vruchten aan de plant, leuk om te zien, maar we gaan er niets mee doen. 

We weten niet welke type dit is, en van de paar honderd soorten die er zijn, schijnen de vruchten van 50-60 stuks niet giftig te zijn, de rest dus wel! En als je de vruchten van die 50-60 te vroeg plukt en ze niet helemaal rijp zijn, zijn ook die giftig. Nee, dat ga ik niet riskeren, dan maar geen eigengemaakte jam 😋.

Toen we ons huis bezichtigden lag er een dik pak sneeuw en waren er van de Passiflora wat kale stammen te zien, maar op foto's van de makelaar zagen we hoe het er in de zomer uit moest zien. Toen de taxateur langs ging, en foto's maakte, zagen we daarop dat inmiddels de plant was teruggesnoeid tot net boven de grond. Schrik! De sneeuw was nog niet eens weg!
Hij heeft er een klap van gehad, liep vorig jaar niet best uit. Maar dit jaar is hij helemaal hersteld! 
We laten dit jaar alle planten opkomen en groeien, zodat we goed kunnen zien wat waar staat, en of dat voor die plant de juiste plek is. Maar de Passiflora maakte daar een potje van, kijk nou toch eens:

De schuurdeuren konden nog maar nauwelijks open en dicht! Nu de ergste warmte voorbij is, besloot ik dat de plant toch echt moest worden gesnoeid, de uitlopers die over het terras liepen waren wel 2 meter lang!

Gisteren heeft de plant een snoeibeurt gehad, zo ziet het er toch een stuk netter uit:
Ja, je ziet wat groene plukjes tussen de tegels, dat zijn vooral Campanula's, viooltjes en papavers, die spontaan opkomen. Ik laat ze staan, vrolijkt dat strakke, lange terras wat op! Deze was vanmorgen open gegaan:
Er hangt nog een haspel met tuinslang achter, die ga ik er nog afhalen, want die gebruiken we nooit. Zelfs met deze warme en droge zomer heb ik de tuin niet besproeid, en toch staat alles er nog prima bij. En eerlijk, al zou dat niet zo zijn, ik denk er niet aan om met schoon drinkwater de planten water te gaan geven. We hebben regentonnen, als ik zie dat een plant het moeilijk krijgt, dan gebruik ik dat water. 
Komende winter willen we een frame maken, over dit gedeelte van het terras. Daar kunnen we dan de Passiflora langs/overheen leiden, zodat we een (min of meer) overdekt terras krijgen. Nu hebben we waslijndraad gespannen, en daar maakt 'ie graag gebruik van, maar die zakken nogal door, door het gewicht van de plant.
En als je je nu afvraagt wat je op die 1e foto ziet? De bloemen trekken veel insecten aan, die van bloem tot bloem gaan, en zich tegoed doen aan de nectar. Aan de afgeknipte delen zaten deze bloemen. Door die bloemen af te knippen en in een schaal met water neer te leggen, hebben wij een leuke aankleding op het terras en kunnen de beestjes nog lekker genieten van de nectar. Iedereen b(l)ij 😊

Ik wens jullie allemaal een zonnige dag, ik ga de tuin weer in, ben gisteren alweer met een nieuw project begonnen!














10 opmerkingen:

  1. Die doet het wel heel erg goed! Ik vind het een goed idee om er een overdekt terras mee te maken en ik ben benieuwd hoe het gaat worden.
    Heeft het bij jullie ook nog steeds niet geregend?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gisterenavond donkere luchten en flitsen van onweer in de verte, maar dat dreef langs ons. Vannacht zijn er toch wat druppeltjes gevallen, zet geen zoden aan de dijk, maar alles is beter dan niets momenteel.

      Verwijderen
  2. Die doet het heel goed! de bloemen vind ik prachtig.
    Onze buren hebben de plant tegen de schutting tussen hun tuin en de onze, dus wij genieten ook van de plant.
    Steeds tot buurman hem wegsnoeit of leidt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Anja,
    Gaaf om te zien hoe je tuin weer tot leven komt. Heel mooi. De passiflora maakte er inderdaad wel een potje van zeg. hahaha. Goed dat je hem teruggesnoeid hebt. Die bovenste foto vind ik echt prachtig. Ik ben het met Sanne eens, de bloem is zo bijzonder en mooi.
    Fijne dag.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De bloemen zijn zeker bijzonder, maar ik vind het wat gekunsteld overkomen, alsof iemand ze zo heeft samengesteld. Maar dit kan de natuur dus helemaal zelf maken!

      Verwijderen
  4. Toen ik klein was hadden onze overburen er eentje bij de voordeur.
    Ik vond ze toen sprookjesachtig mooi.
    Gek genoeg ben ik ze daarna nooit meer tegen gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze schijnen niet echt winterhard te zijn, en in Nederland wordt geadviseerd ze daarom in potten te houden. Tja, niet iedereen beschikt over een orangerie om zo'n plant in te laten overwinteren, dus waarschijnlijk kiezen mensen daarom niet voor deze plant in hun tuin. Maar als je hem op de juiste plek zet, doet 'ie het bijzonder goed, zoals je kunt zien bij ons.

      Verwijderen
  5. Ja wat zijn ze mooi hè echt prachtig….liefs Ria en Leaf 🍀💗🐾🍀

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog elke dag gaan er nieuwe bloemen open, en langzaam beginnen steeds meer vruchten op te vallen. Ze hebben eerst een lichtgroene kleur, maar pas als ze naar geel verkleuren steken ze af tegen de rest van de plant. Er hangen er erg veel in, zal ook nog een leuk gezicht zijn, over een maandje of zo.

      Verwijderen