Volgers

zondag 21 augustus 2022

vakantie in vroeger tijden

 Op onze hobbykamer hebben we boekenkasten staan, waarin meer staat dan alleen (handwerk)boeken. Toen ik er eerder deze week even iets pakte (want ja, ik handwerk ook nog steeds 😊) stootte ik per ongeluk een heel oud foto-album aan, dat open viel. Het is een album met foto's van generaties terug van mijn oma's familie. Er vielen 2 ansichtkaarten uit. Toen ik ze opraapte om terug te stoppen, viel mij op, dat ze beide op dezelfde datum waren gedateerd, 17 augustus. En dat was het die dag ook toevallig!

Deze kaart werd verstuurd vanuit Dinant (België) op 17 augustus 1896, dus 126 jaar geleden! De andere vanuit Spa (ook België) op 17 augustus 1899, 3 jaar later dus.
Ik vind het best bijzonder dat die bewaard zijn gebleven.

Kijk ook eens naar de adressering: een naam, een plaats, La Hollande. En dat kwam dan op het juiste adres aan! Ik weet dat er ook een kaart moet zijn met de naam van mijn overgrootvader, en dan alleen "rentenier te Bolnes". Die werd verstuurd vanuit het buitenland, ik geloof Duitsland, en kwam blijkbaar ook gewoon aan! 

Toen mijn tante het huis ging opruimen, waar ze altijd met mijn opa en oma had gewoond, lagen de foto-albums klaar om bij het oud papier te gaan.
Er was in de familie verder niemand die dit wilde bewaren, maar ik wel. 
Mijn ouders hebben me toentertijd verteld, wie er op de foto's stonden. Al heb ik de meeste mensen op de foto's niet persoonlijk gekend, ik vind het bijzonder dat er foto's bestaan van mijn (bet)overgrootouders, die gooi je toch niet zomaar weg?! 

Ik weet wie de afzender en geadresseerde(n) van de ansichtkaarten waren, een oom en 2 tantes van mijn oma. Zij hadden niet kunnen vermoeden dat, zoveel jaren later, deze kaarten nog zouden zijn bewaard, laat staan dat ik nu foto's ervan maak, en anderen die foto's dan kunnen zien op een scherm 😊. 


Mijn oma werd overigens geboren in 1898, dus in de periode waarin haar oom op vakanties ging naar België. 
Ook toen werd er dus al op vakantie gegaan. Althans, in mijn oma's familie wel. Ik heb eens even opgezocht, 2 gulden voor een treinkaart in die tijd, wat zou dat nu kosten? Ik vond dat wat je kon kopen voor 2,50 gulden in 1900, in 2000 zo'n 55 gulden zou kosten. Als ik vandaag van Rotterdam naar Maastricht wil reizen met de trein, kost een kaartje me €27,90, dus ongeveer de helft. Reizen, en zeker voor vakantie, was in die tijd alleen maar weggelegd voor die "lucky few".


3 opmerkingen:

  1. wat toevallig dat deze kaarten er precies op die datum uitvallen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op dat soort momenten denk ik "ja, dit klopt". Ik weet niet of die dingen mij meer opvallen dan anderen, of dat het mij werkelijk vaker overkomt, ik vind het eigenlijk heel normaal, maar hoor vaker van anderen dat dat typisch bij mij hoort, en hen nooit gebeurt. Maar toeval bestaat niet, toch?

      Verwijderen
    2. Prachtige kaarten.
      Bij dit soort gebeurtenissen komt bij mij altijd de vraag op borrelen wat er voor boodschap in zit.

      Verwijderen