Volgers

woensdag 31 maart 2021

Tuinieren!

 

Oh, wat heb ik dat de afgelopen jaren gemist: tuinieren!

Bij het huis in Zuid-Holland hadden we een hele grote tuin, totaal bijna 3900 m2 grond. Toen we het in 1992 kochten, was dat ongeveer de helft. Wat een plezier had ik er in, om die tuin helemaal naar wens te maken. Op een dag werd ons gevraagd, of wij er een stuk weiland bij wilden kopen. De ruilverkaveling was in volle gang, en de sloten liepen wat ongelukkig, waardoor er weinig stroming in zat. Als wij die grond zouden kopen, zou de sloot om ons perceel worden verlegd. Wij gingen akkoord op voorwaarde dat we dan wel een nieuw huis zouden mogen bouwen op dat nieuwe stuk. En dat mocht. Wat een uitdaging om van een weiland een mooie tuin te maken, wat een plezier heeft me dat gegeven.

Bij het vakantiehuisje waar Sanne en ik jarenlang in verbleven, lag rondom een tuin, nou ja, er lag gras omheen. Rondom hoge heggen, waardoor bijna al het gras voortdurend in de schaduw lag. Het werd meer mos dan gras. Ik maakte een hoekje vrij, en plantte daar o.a. lavendel. Maar verder viel daar weinig te tuinieren. 
Vorig jaar verheugde ik me aan het begin van het jaar erop, dat ik nu eindelijk weer een tuin had waar ik lekker in aan de slag zou kunnen. Maar toen kwam Covid-19 en daarmee de waanzinnige drukte op mijn werk. Natuurlijk zijn we dankbaar dat wij ons geen zorgen hoeven te maken, of ons bedrijf wel zal blijven bestaan. Maar wat waren we allemaal moe! Ik hield de tuin een beetje bij, maar had de energie niet om er echt iets n te gaan doen.
En nu.... nu is de hectiek achter ons, en kan ik weer genieten van het tuinieren. 

Ik snoeide vanmorgen de enige vlinderstruik die in de tuin staat. En een deel van het snoeisel ga ik proberen te stekken. Ik heb gisteren in een hoekje in de tuin vrij gemaakt, en daar heb ik een heleboel snoeihout in de grond gestoken. Veel meer dan ik nodig zal hebben, maar ik ga er niet van uit dat ze allemaal zullen aanslaan. En zo wel, dan kan ik er vast iemand blij mee maken.
Dat hoekje zien jullie op de eerste foto.

Tussen ons en onze buurvrouw staat een heg. Ik haalde alle afgevallen blad er onder vandaan (zie 2e foto), het pad lag vol! Zoals jullie zien zit er nog veel blad aan de heg, maar dat blijft daar wel tot ver in mei zitten. Inmiddels komt er dan nieuw blad aan, waardoor je niet meer door de heg kunt kijken.
En dat weten de vogels ook, gisteren zag ik meneer en mevrouw Merel al druk door de heg hippen, op zoek naar de juiste plek om hun nest te maken. Daarom ook heb ik vandaag al het blad er onder vandaan gehaald, want als ik dat op een later moment doe, zal ik mogelijk de vogels verstoren, en dat wil ik natuurlijk niet!

Wat stond ik raar te kijken, toen ik mijn tuinklompen uit deed. Ik voelde wel iets onder mijn ene hiel, keek een paar keer of er soms een takje in de klomp zat of zoiets, maar nee, niets.
Vanmorgen nog helemaal heel aangetrokken, en nu de hiel gewoonweg helemaal doorgesleten!
Ach, ik mag niet klagen hoor, zie op Ravelry dat ik ze in september 2015 heb gebreid.
Het thema in de RestEnd groep die maand was zonnebloem 😄

Ach, heb ik weer goede reden om nog lekker even buiten te gaan zitten met een breiwerkje in de hand





7 opmerkingen:

  1. Onze tuin had vroeger een raar zandloper model. Door de ruilverkaveling en ook doordat toen een sloot gedempt werd, is sindsdien onze tuin vierkant. En dat is heel wat praktischer dan toen ons perceel zo'n raar model had.

    Hopelijk slaan de takken van de vlinderstruik aan. Ik heb het eigenlijk nooit geprobeerd, dus ben wel benieuwd of het zal lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onze tuin kreeg ook een veel logischer vorm. Ik heb vlinderstruiken wel gestekt, door ze op water te laten wortelen, maar ik kwam op internet deze manier tegen, en omdat ik toch moest snoeien, leek het me de moeite van het proberen waard. Gratis nieuwe vlinderstruiken zijn van harte welkom!

      Verwijderen
  2. Wat fijn dat je weer zo kan genieten van het tuinieren, fijn dat het nu weer kan. Jammer van de sokken, maar fijn dat je ze goed hebt gebruikt, heb je ze iig niet voor niks gemaakt.
    Fijne dag.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, de sokken zijn vaak gedragen, dus in dit geval helemaal niet gek dat ze dan opeens op zijn. Heb je op de laatste foto iets herkend? Je ziet het, het geweldig leuke tasje dat je me cadeau stuurde heb ik in gebruik als project-tasje, ideaal!

      Verwijderen
  3. Je had bij het vakantiehuisje ook van die vrolijke potten staan herinner ik me.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat goed dat je dat nog weet! Er werd nogal eens geparkeerd op het voorste stuk gras van onze tuin. En dan flink slippend weg rijden, waardoor de zijkant van het huisje helemaal onder de modder zat. Was het na een paar keer zat, en heb toen die potten er neer gezet. Heb ze nu in onze voortuin staan, daar stonden vorig jaar zonnebloemen in.

      Verwijderen
  4. heb 3 weken geleden ook mijn vlinderstruik flink gefatsoeneerd.. hij was scheef gaan groeien en hing in mijn roos.. nu heb ik weer een rechtopgaande struik.. en had 3 stukjes in een pot gedaan om te stekken.. 2 leven nog !

    BeantwoordenVerwijderen