Volgers

donderdag 29 augustus 2024

Kleur bekennen (of ontdekken dat ze verschillen 😁)

 Ik kreeg van Marlien een reactie op mijn vorige berichtje. Ze kon de roze letters moeilijk lezen op de lila achtergrond.

Huh? Lila achtergrond? Op mijn laptop heb ik inderdaad wel een lila achtergrond, maar het middelste deel, waar de tekst en foto's staan, is wit. Bij mij staken de roze letters dus duidelijk af.

Uit verdere reacties ontdekte ik, dat mijn blog er anders uit ziet als je het bekijkt op je telefoon dan als je het bekijkt op een laptop/vaste pc.

Okay, een mens is nooit te oud om te leren!! Daar heb ik echt nooit bij stilgestaan.
Ik heb mijn blog zelfs nooit bekeken op mijn telefoon 🤭.

Nou, toch maar eens doen. En weet je wat ik nu zo raar vind? Ik krijg helemaal geen lila achtergrond! Ik krijg een inktzwarte achtergrond, waar de roze letters duidelijk tegen afstaken, en dus goed leesbaar waren.
Toch heb ik de kleur van die tekst maar even aangepast, naar dezelfde kleur die ik nu gebruik. Want het is heel vervelend als je door kleurgebruik iets niet goed kunt lezen.

En toen ben ik even verder gaan scrollen, en ontdekte ik nog meer vreemde zaken. 
Ik probeer de kleur van de tekst altijd een beetje in de buurt te laten komen van de kleuren op de foto's in dat bericht. Maar.... ik ontdekte dat die kleuren op mijn telefoon echt heeeeel anders uitzien.

Zo wordt een gedempte blauw-groene tekst op mijn telefoon opeens een gifgroen. En een zachtgeel wordt opeens kanariegeel. Linkjes, zoals in het begin van dit bericht die naar Marlien, krijgen een andere kleur dan de rest van de tekst, enzovoorts, enzovoorts.

Hm, eens even zien hoe dat bij jullie blogs zit. Dan krijg ik bij bijna iedereen een antracietgrijze achtergrond, met witte letters. Ongeacht hoe jullie blog eruit ziet op mijn laptop. Bij de meesten dus duidelijk, maar saaier dan op de laptop. (en Marlien, jouw blog knalt van mijn telefoonscherm, zo fel gifgroen dat het pijn doet aan mijn ogen, terwijl op mijn laptop jouw blog een heel mooie kleur groen toont).

Nou, schiet mij maar lek! Ik weet hoe ik de kleuren instel op mijn laptop, maar ik heb er nooit bij stilgestaan dat het op een telefoon anders wordt weergegeven. 

Ik denk, dat ik maar gewoon met de kleurtjes blijf spelen zoals ik gewend ben. Maar dan na publicatie wel even op mijn telefoon check, hoe het er daar uit ziet. Alhoewel, dat heeft weinig zin, als ik een zwarte achtergrond krijg, en anderen een lila. Hm, iemand een idee hoe het kan dat we verschillende kleuren krijgen als achtergrond? En waar je dat eventueel kunt instellen? Suggesties zijn welkom!

6 opmerkingen:

  1. Als ik naar mijn eigen weblog kijk, dan vind ik de versie op mijn gsm mooier dan op de laptop. Er zit iets meer kleur in. Maar het is wel gek dat de kleuren niet hetzelfde zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hoorde laatst ook al dat de linken in mijn tekst, die bij mij oranje zijn, bij sommige anderen groen zijn.
    Nu ben ik dus wel benieuwd wat de hoofdkleur van mijn tekst is.
    Want bij mij is dat groen op wiT.

    Ook heb ik gemerkt dat de tekststijl soms anders is.

    Je bent nu in elk geval weer goed leEesbaar paars op lila

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. op mijn telefoon is jouw blog: antraciet achtergrond, oranje titels en appelgroene letters, link in gifgroen, net als teksten zoals "een reactie posten". Dat gifgroen knalt zo van mijn scherm, dat ik mijn ogen echt moet toeknijpen, het hindert het lezen van je tekst. Er is helemaal niets wit bij mij.

      Verwijderen
    2. Byzar, als er iets is wat ik niet als achtergrond wil, dan is het wel antraciet.
      Logisch dat het groen daarin gaat knallen.
      Ik koos bewust voor een rustige achtergrond.

      Verwijderen
  3. Psnt je kleuren ergens in je dashboard aanpassen via ontwerp.

    BeantwoordenVerwijderen