Volgers

donderdag 15 augustus 2024

Fit zijn en blijven

 Ik weet het, ik schreef dat ik echt - echt - echt eerst mijn trui op naalddikte 2,5 wilde af breien, voordat ik ergens anders zou beginnen. Maar..... 

...... als je 3 dagen en 4 nachten achtereen niets anders kan dan plat liggen, beetje naar het plafond liggen staren, dan staan je gedachten niet stil. 

Ik plaatste vrijdag en zaterdag nog wel berichtjes, maar die had ik al eerder gemaakt. Meer dan een druk op de knop was niet nodig, en dat lukte nog net.

De artsen hebben me op het hart gedrukt, dat ik moet zorgen dat ik zo fit mogelijk ben als ik word geopereerd, zowel geestelijk als lichamelijk.
Lichamelijk is dat lastig, ik heb natuurlijk geen beweging, dus mijn conditie is achteruit gevlogen. Ik let goed op dat mijn gewicht stabiel blijft, dat lukt wel, maar soms ben je geneigd uit verveling te gaan eten (snaaien), en zonder beweging moet ik minder eten dan ik gewoonlijk deed, willen de kilo's er niet aan vliegen.
Geestelijk? Tja, proberen er niet teveel over na te denken wat er allemaal fout kan gaan tijdens de operatie. En optimistisch blijven over de herstelperiode daarna (helpt niet mee dat de chirurg al heeft aangegeven dat hij verwacht dat ik aanzienlijk langzamer zal herstellen dan "gemiddeld" vanwege de fibromyalgie).
En ook optimistisch blijven over de verslechtering die tot aan de operatie blijft doorgaan. Als ik terugdenk aan hoe het ging, toen ik moest stoppen met werken, en kijk naar hoe het nu is, gaat het toch wel erg snel achteruit. De zenuwen raken steeds verder bekneld, en dat voel ik. En ook andere zenuwen raken bekneld, dus ik heb dezelfde klachten gekregen aan mijn linkerzijde.

Tijdens die dagen plat liggen, bedacht ik dat ik niet goed bezig ben, als ik mijzelf nu min of meer opleg, dat ik eerst een bepaald breiwerk moet afmaken. Het breien is zo goed als de enige ontspanning en afleiding die ik nu heb, en daar moet ik dan toch gewoon zo veel mogelijk van genieten?!

Dus toen ik maandag weer kon opstaan, en kon "zitten", en de fibro zich wat koest hield door het warme weer, en ik ook nog eens een mail binnen kreeg van een ontwerpster, dat zij o.a. mij had gekozen voor haar testknit, besloot ik dat die trui lekker bleef liggen, en ik een swatch zou gaan breien voor de test.

Ik had me al een tijd geleden aangemeld bij deze ontwerpster, en had al foto's gezien van het ontwerp waarmee ze bezig was. Ik heb mijn garens tegenwoordig in een kast op mijn slaapkamer (afgelopen winter al gedaan, toen ik steeds meer moeite kreeg met trappen lopen). En vanuit mijn bed had ik dus al bekeken, welke garens ik zou gaan combineren, mocht ik worden uitgekozen om dat ontwerp te testen.

Ik had de twee grijze garens en het blauw-groene gekocht om een Vintersol te gaan breien (een ontwerp van Jennifer Steingass). Maar nu besloot ik dat ik die voor dit ontwerp zou gaan gebruiken, en daar okergeel aan zou toevoegen.

Dus maandag breide ik, tijdens één van de warmste dagen van het jaar, een swatch met warm wintergaren. Ik breide deze met lange draden aan de achterkant:

Op die manier brei je alleen maar rechte steken, zoals je ook doet in het ontwerp, een trui op de rondbreinaald. Het kreeg een wasbeurt in Eucalan, en natuurlijk was het binnen de kortste keren droog. Mijn stekenverhouding is 22 steken x 20 toeren, het patroon vraagt om 22x24. Ik vind het prima, de lengte is bij dit ontwerp eenvoudig aan te passen, mochten armen en/of lijf wat te kort blijken te worden.

Dinsdag en woensdag profiteerde ik ook van de warmte, ik zette de trui op en heb op beide dagen steeds wat kunnen breien. Op naalddikte 3,75 gaat het snel!

De yoke is inmiddels af. Gelukkig is dit een all-over kleurenwerk, dus geen saaie effen stukken tricotsteek breien. Alhoewel dat natuurlijk op deze naalddikte wel mee zou vallen, er geen veel minder toeren in elke centimeter breiwerk.

Ik hoop dat ik de komende dagen ook goed genoeg ben om van tijd tot tijd wat te breien, want het is een heerlijk breiwerk om te doen. Ik geniet er echt van om dit te breien, en dat is belangrijk voor dat stukje geestelijk fit zijn!






16 opmerkingen:

  1. Ik hoop het ook voor je.
    En dat het bij jou warmer blijft dan bij mij 😉.
    En vooral dat je nu heeeel snel aan de beurt bent in het ziekenhuis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, als het hier nou lekker warm blijft en bij jou afkoelt, zijn we allebei blij!! En ik maak me maar geen illusies over wanneer de operatie plaats vindt, dat zal ergens in september zijn. Maar we zitten inmiddels al op de helft van augustus, het glas is halfvol!

      Verwijderen
  2. Dit gaat mooi worden ik hoop voor je dat je snel geholpen wordt liefs Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, ik zit nu ongeveer op de helft van de wachttijd, we tellen af (wel lastig als je niet weet naar welke datum je kunt aftellen 😉)

      Verwijderen
  3. Oeh, mooi! Heel veel breiplezier gewenst! En veel sterkte verder. Inderdaad heel belangrijk dat je dan nu kiest voor breiwerk waar je heel blij van wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat wordt dit mooi, zeg! En fijn dat het warme weer, voor jou zo meewerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De zomer is elk jaar weer een feestje voor mij, al begrijp ik heel goed dat het voor veel anderen niet zo is.

      Verwijderen
  5. Wat een ontzettend leuk patroon, dat zal lekker breien!
    Groot gelijk dat je die andere laat liggen voorlopig. Het weinige dat je nu kunt doen mag je zeker veel plezier geven, heel belangrijk voor het koppetje.
    Dat je kunt breien met die hitte, ongelofelijk, het was hier maandag 34 graden en het is iedere dag nog erg warm. Als het kon zou ik je zo een portie opsturen zodat je wat voorraad hebt😉.
    Ik hoop in elk geval dat je weer betere dagen hebt na 3 dagen plat, dat de beknelde zenuwen zich koest houden en jij fijn kan breien.
    Alvast een rustig weekend gewenst
    Bets

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, wat ontzettend lief van je! Breien kan ik inderdaad prima bij warm weer, geen last van zweethandjes, en juist betere motoriek in mijn handen. Tja, als we toch eens die warmte porties konden opslaan, dan mag iedereen die er last van heeft wat naar me toesturen, offer me graag op 😂.
      Ik heb gelukkig een paar betere dagen achter de rug.
      Jij ook alvast een goed weekend!

      Verwijderen
  6. Oh, wat moet je een geduld hebben voordat je eindelijk die hoognodige operatie kunt ondergaan!
    Natuurlijk moet je alles doen waar je nu blij van wordt en geen moet-werkjes, zoals we altijd op school zeiden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En die moet-werkjes zijn lastig om los te laten. Stukje opvoeding en aard van het beestje, denk ik.
      Wat mij vooral verbaasd over die lange wachttijden: de artsen vinden het helemaal niet lang, en lijken niet goed in tijdsgevoel! Half juni de 1e chirurg: je hebt ws. deze maand nog gesprek met collega want dat is over 3-4 weken. Sorry, dan is het volgende maand, we zitten al halverwege de maand (duurde 5 weken). En 2e chirurg zegt op 22 juli: wachttijd is 6-7 weken, maar als er iets tussen komt kan het wel september gaan worden, en dan ben ik op vakantie. Gaat u akkoord dat mijn collega dan opereert, of wilt u wachten tot ik terug ben? Nou, over 6-7 weken is het sowieso september! En nee, ik wil niet wachten, dus collega is prima.
      Inmiddels ben ik al 3 maanden niet aan het werk! Tel daarbij op de tijd die ik nu nog moet wachten op de operatie. Je zult maar werken als zelfstandige en al die tijd geen inkomen hebben, of bij een klein bedrijfje, waar dit financieel gewoon een zware last voor is!
      Maar, ik wacht "geduldig" af, de afgelopen dagen ging het best wel aardig, heb heel wat uurtjes "zittend" doorgebracht, dat is weer mooi meegenomen. Het glas is halfvol!

      Verwijderen
  7. Wat goed dat je jezelf verwend door tóch de testknit te breien! Even lekker wat anders om je op te richten en vooral fijn dat je er veel meer plezier in hebt dan de andere saaie trui (die vast ook af komt, maar nu even niet).
    Fijn dat er warme dagen waren waarin je je wat beter voelde! Inmiddels zijn de temperaturen weer wat gezakt, ik hoop dat je geen grote terugslag krijgt 🤞🏼.
    Je testknit ziet er niet al te moeilijk uit: een patroon waarbij je de beide draden makkelijk kunt afwisselen en er geen lange floats zijn aan de achterkant.
    En kijk je lekker naar de Tour Femmes?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De testknit is appeltje-eitje, heel eenvoudig en logisch in elkaar zittend patroon, en met een pasvorm die perfect bij mijn lichaam past! Dus heel blij mee (ik schrijf er in het volgende berichtje wel meer over).
      Ik heb niet naar de Tour Femmes gekeken. Heel eerlijk gezegd vind ik het niet zo leuk om te kijken naar het vrouwen wielrennen. Was vroeger best fan van Leontien van Moorsel, vond haar stijl van rijden wel leuk om naar te kijken. Maar misschien ga ik morgen toch maar kijken naar de Alpe d'Huez.

      Verwijderen
    2. Ik keek/kijk ook niet graag naar de vrouwen (met alle respect voor de dames hoor!). Maar we zijn heel veel in Frankrijk geweest en zien vaak bekende plekjes en dan krijg ik steeds een soort heimwee 😊
      De etappe op deAlpe d'Huez was wel een hele spannende (en lekker rustig qua publiek), ik hoop dat je het gezien hebt.

      Verwijderen
    3. Ja, dat herken ik helemaal! Tijdens de TdF mannen zit ik ook altijd aan Sanne te vertellen over vakanties die ik daar doorbracht 😀

      Verwijderen