Volgers

dinsdag 13 februari 2018

As-woensdag en vasten

Ik ben opgegroeid boven de rivieren, en protestants grootgebracht. Veel kennis van het katholieke geloof heb ik dan ook niet. Maar ik lees opeens her en der over as-woensdag en vasten.

Morgen is het as-woensdag, en traditioneel begint dan het vasten. Veertig dagen lang, tot aan Pasen.
En dat vasten wordt in de moderne wereld omgezet in iets wat meer bij deze tijd lijkt.
Zoals 40 dagen lang minder social media, of minder achter je beeldscherm zitten.

Er schijnt ook zoiets te zijn als Tournée Minérale, dat houdt in dat je de hele maand februari geen alcohol drinkt. Nou, daar doe ik sowieso al aan mee, ik drink namelijk geen alcohol.
Maar je kunt ook kiezen voor geen vlees eten, of je auto niet/minder gebruiken.
Vlees vind ik te lekker om te laten staan, en de auto gebruik ik alleen voor woon-werkverkeer (tja, 35 km enkele reis is me toch te ver op de fiets).

Ook gaan sommigen 40 dagen lang elke dag bloggen. Tja, dat doe ik al sinds het begin van dit jaar, heb 1 dag geen blog geplaatst, maar dit is mijn tweede vandaag, dus gemiddeld elke dag een blog.

Ik kwam toch een idee tegen, dat me wel gelijk aan sprak: 40 dagen geen snoep!
Ik ben een enorme snoepkont, als ik een zak Engelse drop in huis haal, eet ik die achter elkaar leeg. Geen houden aan, terwijl ik ergens halverwege de zak al misselijk word!
Dus Engelse drop koop ik maar liever niet.

Maar ook gewone drop en vooral chocolade kan ik moeilijk weerstaan.
Dat moet toch anders kunnen.

Dus zet ik het hier gewoon neer, dan kom ik er niet meer onderuit (oké, jullie kunnen me niet controleren, maar ik weet dat het voor mij werkt). Vanaf morgen ga ik 40 dagen lang geen snoep en zoetigheid naar binnen werken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten