Volgers

vrijdag 27 oktober 2023

NaKniSweMo 2023

Twee jaar geleden kwam ik iets tegen op Ravelry, waar ik nooit eerder van had gehoord: NaKniSweMo. Het is een afgeleide van NaNoWriMo, wat staat voor National Novel Writing Month. Bij dat laatste is het de bedoeling dat je een boek schrijft in de maand november, dat minimaal 50.000 woorden bevat.
De afgeleide op Ravelry staat voor: brei een trui in de maand november met minimaal 50.000 steken.

Ik breide toen deze trui:
Gardengate, een patroon van Jennifer Steingass, en ik breide ruim 82.000 steken in deze trui. De trui heb ik in 3 weken gebreid, dus voor het einde van november was 'ie klaar.

Vorig jaar wilde ik opnieuw meedoen, met een ander patroon van Jennifer, maar toen liep het fout. Ik begon eraan op de 16e, dus de eerste helft van de maand zat er al op. Bovendien bleek het garen dat ik had uitgekozen niet voldoende contrast te hebben, en ik vond het resultaat niet mooi worden. Ik besloot het uit te halen, maar startte niet meer aan een nieuwe trui.

Dit jaar wil ik toch weer mee doen. Aanvankelijk wilde ik de (welbekende en veel gebreide) Field Sweater breien:
Die ga ik zeker nog wel eens breien, met 2 kleuren en lange mouwen, maar niet voor NaKniSweMo dit jaar. Ik heb afgelopen week namelijk prachtig garen gekocht voor de Dark Academia:
Helaas heeft de LYS (local yarn shop oftewel de plaatselijke wolwinkel) haar deuren gesloten. Ik kwam er niet graag, er stond een heel chagrijnige mevrouw in de winkel, maar het was toch wel fijn om in de buurt een wolwinkel te hebben, en ik geef de voorkeur aan lokaal winkelen, want als iedereen alles online gaat kopen, zullen de fysieke winkels uiteindelijk hun deuren moeten sluiten.

Gelukkig zijn er nog meer wolwinkels in de regio, waaronder 't Ryahuis in Zuidlaren. Het is een kleine winkel, maar wel met een assortiment goede kwaliteit garens. 
Dus ik maakte een leuk tochtje door het prachtige Drentse land, en kocht strengen Isager Tvinni in 2 kleuren: donkerbruin als ondergrond, en geel als accentkleur. Dat geel heet Butter, en die naam klopt wel, het is botergoud.

Oh wat een mooi garen is dit! Ik verheug me er al helemaal op om hiermee te gaan breien. Eerst op cakes wikkelen, en dan geduldig nog een paar dagen wachten, want we mogen natuurlijk pas op 1 november van start. Heel misschien een proeflapje breien, dan kan ik vast voelen hoe het garen breit, en kan ik gelijk bepalen welke naalddikte ik ga gebruiken. Maar ik houd niet van het breien van proeflapjes, en ik heb tot 1 november ook niet veel vrije tijd, dus we zullen zien.

Isager Tvinni bevat 2 strengen van 50 gram in een wikkel. Voor dit patroon heb ik 100 gram accentkleur nodig, en 250 gram hoofdkleur. Deze winkel verkoopt echter ook per 50 gram, dus dan koop je 1 van de 2 strengen die bij elkaar in de wikkel zitten. Fijn, want het is natuurlijk wel zonde als je van zulk mooi garen zoveel overhoudt. Ik houd niet van mutsen, het is te weinig voor een sjaal, en handschoenen heb ik genoeg, dus dit garen zou dan maar blijven liggen.

Bij thuiskomst wilde ik het garen gelijk even op de foto zetten. Daarvoor liep ik de tuin in, maar wat is de tuin nog groen! Ik wilde graag herfstkleuren op de foto, en zowaar, ik vond 1 boom(pje) dat geschikt was voor een herfstige foto, de Ginkgo, waarvan de blaadjes al mooi verkleurd zijn.

Ik heb echt zin om met dit garen en dit patroon van start te gaan, maar nog eventjes geduld. Ik houd jullie op de hoogte!




 

8 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige trui heb je uitgekozen voor november dit jaar. Het lijkt me veel telwerk, maar dat is nooit verkeerd vind ik; lekker geconcentreerd werken en al het andere even vergeten.
    Geen proeflapje breien snap ik wua tijd, maar spannend hoor!
    Heel veel plezier met deze mooie nieuwe wolletjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb geen probleem met uithalen. De trui is top-down, dus ik kan hem tussendoor passen, en past het niet, haal ik het uit. Dan heb ik dubbel plezier van hetzelfde garen 🌞

      Verwijderen
  2. Wauw in een maand tijd, dat zou mij nooit lukken! Ik vind de trui die je gekozen hebt prachtig, echt een beauty. Dat klinkt als een leuke wolwinkel. Veel voorpret en straks veel plezier met breien. Groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het ligt er natuurlijk aan hoeveel uren je beschikbaar hebt. Twee jaar geleden deed ik 3 weken over de trui, en ik weet dat ik toen lang niet elke dag eraan heb gebreid. Dank je, de voorpret is er al!

      Verwijderen
  3. Oh, daar ga je vast geen spijt van krijgen, garen van Isager breit zo
    fijn!
    Heel mooi patroon heb je ervoor gekozen. Ik ben al lang niet meer bij ' Ryahuis geweest, maar ik vind die winkel een feestje, klein maar fijn.
    Onze plaatselijke wolwinkel krijgt ook steeds meer mooie merken, de eigenaresse is een heel enthousiaste jonge vrouw.
    Alvast een fijn weekend,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was er nooit eerder geweest, maar had al een paar keer gezien dat ze mooie merken garens verkopen, en besloot er eens langs te gaan. Ik wil andere, betere merken garen uitproberen. De afgelopen jaren gebruikte ik veel Drops garens, en het breit heel fijn, maar ik ben niet tevreden over de kwaliteit, het pluist en/of pilt me teveel. Dit is voor mij de eerste keer Isager, ik heb er zoveel goeds over gelezen, ben heel benieuwd!

      Verwijderen
  4. Ik had nog nooit gehoord van NaKniSweMo maar door jouw uitleg nu dus wel. Wat een mooi garen heb je gekocht. Altijd fijn om even in een stenen wolwinkel te neuzen en mooi garen uit te zoeken. Ik ben heel erg benieuwd naar het resultaat, vind het echt knap om in 1 maand tijd een trui te breien. Succes! Groet, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het garen ziet er erg mooi uit, ben heel benieuwd naar hoe het breit, en vooral hoe het bij het dragen blijft. Een trui binnen een maand breien is echt niet knap hoor, het is mijn hobby ☺️

      Verwijderen