Volgers

zondag 12 november 2023

update breiwerk

 Het is hoogste tijd om weer even wat van me te laten horen. Eigenlijk heb ik helemaal niet zoveel te melden, het leven gaat hier zo z'n gangetje, met werk, af en toe wat klussen, wandelen als het weer het toelaat, zoals vandaag, en natuurlijk ook breien.

Ik probeer elke dag te breien, het is voor mij pure ontspanning, zowel geestelijk als lichamelijk, en het is absoluut noodzakelijk om mijn fijne motoriek enigszins op orde te houden. Als ik een paar dagen niet de tijd heb om te breien, merk ik dat aan mijn handen. Ik krijg letterlijk minder grip op dingen, en laat dan vaker iets uit mijn handen vallen, simpelweg omdat ik niet voel of ik het wel of niet goed beet houd. Ik krijg dan ook problemen met andere dingen, bijvoorbeeld met schrijven of het openen van een blik verf (wat ik op mijn werk dagelijks doe om de verf op kleur te mengen).

Dit is Aamu, een ontwerp van Isabell Kraemer. Ik had jullie nog geen foto laten zien waarop ik de trui draag. Nu moet de trui nog worden geblockt, en dan kan ik hem eindelijk gaan dragen. De herhaling van het Fair Isle gedeelte bij mijn taille en elleboog staat niet in het patroon, maar ik koos hiervoor om meerdere redenen. 

1: Ik vind het heel saai om in 1 kleur te breien, dus deze onderbrekingen waren zeer welkom. 

2: Ik heb de trui gebreid met restanten van andere projecten, allemaal Drops Flora, maar bij sommige bolletjes van de hoofdkleur ontbrak de band. Ik wist dus niet zeker of het allemaal hetzelfde verfbad had. Ik gebruikte die helemaal bovenin en onderaan, en in het midden gebruikte ik restanten met hetzelfde verfbad. Als er verschil was, kun je het op deze manier absoluut niet zien.

3. Ik was er niet van overtuigd dat ik genoeg garen zou hebben van de hoofdkleur. Door de andere kleuren vaker te gebruiken, zou ik zeker uitkomen met de hoeveelheid die ik had. Achteraf heb ik nog aardig wat over, dat komt ongetwijfeld wel weer van pas in een ander breiwerk.

In mijn vorige bericht liet ik jullie het garen zien, dat ik kocht voor mijn nieuwe project: Dark Academia. De yoke is af (hoe noem je dat in het Nederlands, ik denk "pas"?). Ik heb de steken verdeeld voor mouwen en lijf, en heb een paar naalden gebreid voor de panden. De eerste streng van het bruine garen is bijna opgebreid, dus ik zal eerst een volgende streng weer tot een cake moeten opwinden, en dan kan ik vanavond hier weer aan verder breien.

Ik heb nog wat andere projecten op de naalden staan, daar heb ik de afgelopen week vooral aan gewerkt, maar ik kan dat hier nu nog niet laten zien. Mijn plan is om, als deze trui af is, eerst mijn andere WIP's af te gaan maken, voordat ik weer wat nieuws op de naalden zet. Ik heb bij voorkeur 3 projecten op de naalden staan (een groot breiwerk, een paar sokken en een haakwerk) en momenteel heb ik veel meer dan dat. En dat vind ik gewoon niet prettig.

Het maken van de cake moet even wachten, 1 van onze poezen besloot dat, als ik toch zit, ze best op schoot kan kruipen 😄. Dus met een tevreden spinnend poesje op schoot ga ik maar even een brei-podcast opzoeken! Prima afsluiting van een ontspannen zondagmiddag!

Ze is heerlijk in slaap gevallen, dat gaat nog wel even duren 😽






10 opmerkingen:

  1. Heerlijk warm zo'n slapende poes op schoot en ook gezellig!
    Je trui is heel mooi en uniek geworden. Door de herhaling in de taille lijkt de trui mooi getailleerd (of heb je misschien ook geminderd met dat doel?)
    Slim ook om op die manier verschillende kleurbaden te gebruik van de hoofdkleur. Grappig trouwens dat je nu toch nog weer garen hebt overgehouden.
    De pas van de Dark Academia ziet er heel intrigerend uit. Ik heb even een foto van dit patroon opgezocht en zag dat er nog veel meer telwerk op je wacht,maar dat vind je vast niet erg.
    Fijn voor je handen dat je weer breitijd kon maken, eigenlijk jammer dat deze remedie waarschijnlijk niet wordt ondersteund door zorgverzekeraars, je bent misschien niet de enige die er baat bij heeft.
    Succes met je andere breiwerken, ik begrijp dat er genoeg op je ligt te wachten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het Fair Isle patroon in de taille met een dunnere naald gebreid, om zo inderdaad de trui meer getailleerd te maken.
      Zorgverzekeraars doen niets bij mijn ziekte, omdat artsen geen remedie kennen. Twintig jaar geleden kon ik 100% worden afgekeurd, maar wat is daar het nut van? Geld ontvangen waar andere mensen hard voor moeten werken, voelt niet goed. Inmiddels wordt je met mijn diagnose helemaal niet meer afgekeurd, zelfs niet als je niet meer in staat bent je werk te verrichten. Ik verwacht mijn werk vol te kunnen houden tot pensioengerechtigde leeftijd, zolang ik maar kan blijven lopen.

      Verwijderen
  2. Je trui is prachtig geworden en slim dat je zo je restjes hebt opgemaakt, nou ja opgemaakt, maar goed hij is erg mooi geworden. Je hebt eer van je werk. De yoke van de Dark Academia belooft ook een mooie trui. Ik merk ook dat geregeld haken of breien helpt met het soepel houden van mijn handen. Als ik na een hele dag achter de pc s'avonds een uurtje brei of haak dan heb ik minder pijn, dan als ik dat niet doe. Ik zal mijn manager eens vragen of het goed is als ik tijdens vergaderingen of tijdens verzuimgesprekken een toertje haak of brei? Die techneuten met wie ik werk zien me aankomen. :-)
    Gezellig zo'n slapende poes die lekker op schoot zit. Tim wil niet op schoot, maar komt wel regelmatig een knuffeltje halen. Groet, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ik neem mijn breiwerk ook echt niet mee naar mijn werk om wat steekjes te breien in de pauzes 😂. Onze poezen komen allebei uit een asiel, en het zijn beide kneusjes die niet werden gekozen, omdat ze zich niet direct zouden laten aaien, laat staan oppakken. Maar met veel geduld en liefde, zijn ze ons steeds meer gaan vertrouwen, en is dit het resultaat 🥰, wie weet gebeurt dat uiteindelijk ook wel met Tim.

      Verwijderen
  3. Mooi is hij geworden, zo'n "pas" in dat patroon vind ik zo mooi!
    Vroeger droeg ik jaren zulke truien, die mijn moeder breide.
    Misschien moet ik het zelf ook eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn moeder kon goed breien, maar met meerdere kleuren tegelijk breien vond ze maar niks. Zij hield van ajour, van kabels, van bijzondere steken, maar als er een tweede kleur aan te pas kwam, werd die erop gemaasd 😊.
      Probeer het gewoon eens, met wat dikker garen en een niet al te ingewikkeld patroon, zul je zien dat het echt wel mee valt. En wie weet krijg je er net zoveel plezier als ik!

      Verwijderen
  4. Wat een mooie trui, lekker met dit weer. De yoke is prachtig, dat gaat een hele mooie trui worden. Ik maak ook graag dingen af, teveel WIP’s vind ik ook niet prettig. Veel breiplezier. Groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Vroeger had ik altijd maar 1 breiwerk tegelijk op de naalden staan, maar toen wisselde ik het af met borduren, dus toch wel altijd 2 of 3 lopende projecten om uit te kiezen.

      Verwijderen
  5. Heerlijk om de poes op schoot te hebben, het is nog lekker warm ook.
    Chapeau voor je nieuw gebreide trui!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze wisselt het keurig af, de ene avond bij mij op schoot, de volgende bij Sanne 🌞. Dank voor je lieve compliment!

      Verwijderen