Volgers

donderdag 14 september 2023

Vakantie zomer 2023 deel 5 (de afsluiter)

Tja, wat zal ik jullie nog meer laten zien van Zwitserland?
Eerst maar de natuur, de kracht van het water, het vermogen van planten om op haast onmogelijke plekken te overleven.










 De treinen? Ja, we reisden met de trein vanuit Nederland, via Duitsland naar Zwitserland, en weer terug. Wat zijn de Zwitserse spoorwegen goed georganiseerd, daar mogen de andere 2 landen waar we reisden een voorbeeld aan nemen!
Alle treinen komen op tijd aan! Oponthoud onderweg? Er wordt direct, in meerdere talen, omgeroepen waardoor dit wordt veroorzaakt, bijvoorbeeld doordat er moet worden gewacht op een tegemoetkomende trein (er is veel enkelspoor met hier en daar een passeerplek). Maar dat levert je geen vertraging op, daar is rekening mee gehouden in de dienstregeling, zodat de trein toch op tijd aankomt. Hetzelfde geldt op de regionale treinen, waar veel tussenstations zijn, waar alleen gestopt wordt op verzoek. Dus zoals bij ons in de bus, knopje indrukken. Maar 8 tussenstations zou in Nederland vrolijk 8 minuten vertraging opleveren. Niet in Zwitserland, daar is op gerekend bij de dienstregeling, dus als er geen stops hoeven te worden gemaakt, rijdt de trein iets langzamer, en komt dus op alle stations op het juiste tijdstip aan. En alles is er zo schoon! De prullenbakjes worden steeds geleegd, de toiletten gereinigd enzovoorts. Trouwens, er zijn erg veel openbare toiletten, allemaal keurig schoon, en allemaal gratis! Voor iemand zoals ik, met een zwakke blaas, een verademing, daar mag men in ons landje echt ook een voorbeeld aan nemen.
Op de tafeltjes staan vaak plattegronden afgedrukt van de regio. Alle foto's hieronder zijn van treinen waarmee wij zelf reisden.










Misschien niet goed te zien, maar hier zie je dus zo'n treinstation genoemd waar alleen op verzoek wordt gestopt.

Tja, de Duitse spoorwegen maakten er een potje van, vertrek om 13:13 uur, kijk even hoe laat het toen was....en het duurde nog geruime tijd voordat de trein vertrok.
Natuurlijk is het heerlijk als je eerste klas (in een stiltecoupé in dit geval) reist, en grappig dat je de "cockpit" inkijkt (dit was aan de achterkant van de trein, er zat naar ik aanneem echt wel iemand voorin aan de andere kant van de trein 😉).
Maar ook onze zeer goed opgevoede en ervaren mede-treinreiziger Zorro vond het allemaal wel erg lang duren (al lag hij hier nog heel rustig tijdens de treinreis door Duitsland).
Hij was trouwens niet het enige dier dat we tegenkwamen tijdens onze vakantie:

bergmarmotten en berggeiten

vissen in het kraakheldere smeltwater, in de meren bij Zermatt
deze poes lag in Zermatt elke dag op een ander, warm plekje, onverstoorbaar te slapen
en ja, klik deze foto maar even aan, je ziet het goed, de schapen werden gewassen in een oude badkuip! Dit zijn zwartneusschapen, die worden gehouden rondom Zermatt. Op 10 september viert Wolli, de mascotte van de Matterhorn, zijn verjaardag en dan wordt het mooiste schaap gekozen. De dag daaraan voorafgaand worden de schapen allemaal gewassen. We vertrokken op 8 september en liepen dit feest dus net mis, maar vanuit de trein zag ik dat er toch al een paar schapen hun wasbeurt kregen.
En zo komen we weer uit bij waar het in dit blog meestal over gaat: (brei)wol!

Ik heb slechts 2 andere breisters gezien, beide dames zaten bij me in de trein. De eerste keer een oudere dame die met 5 kleine, houten naaldjes een muts aan het breien was. Zoiets als deze (misschien maakt zij ze wel voor de winkel):

Jazeker, handknitted! Er hing een kaartje aan waar dit op staat vermeld. 

De prijs? Maar liefst CHF 38,00!! De koers die wordt gehanteerd schommelt nogal, maar in euro's is dat ongeveer € 42,00! Er staat een disclaimer op dat iedere muts zijn eigen karakteristieken heeft doordat ze met de hand gebreid zijn. Ja, dat heb je met handwerk. Maar heel eerlijk gezegd: ze waren gewoon niet netjes gebreid.

Deze verlegen Duitse mevrouw zat naast ons, ze wilde wel op de foto, maar niet herkenbaar, dus "genoot" ze even van het uitzicht (richting Keulen zie je weinig anders dan industrie langs het spoor 🙃 maar hier was even wat begroeiing te zien). Zelf had ik 2 bollen wol meegenomen, om sokken te kunnen breien. Lekker handzaam, wat natuurlijk wel handig is als je al je bagage mee moet nemen op de trein. Maar toch wel erg fijn, want meer dan een week zonder breien vinden mijn handen niet leuk. 

Ik breide in de trein terwijl we door Nederland en Duitsland reden,
soms 's avonds in het hotel, zoals hier op ons balkon in Zermatt, met uitzicht op de Matterhorn,
en toen we op de terugreis in Bazel aankwamen, was mijn eerste paar sokken af. We hadden daar een wat langere tussenstop en ik zette mijn tweede paar sokken op.
Toen we in Nederland ons eindstation bereikten, waren de voeten van deze sokken af. Thuis heb ik de sokken afgemaakt, in een volgend, weer "normaal" bericht zal ik jullie beide paren laten zien.

En kocht ik dan helemaal geen wol tijdens mijn vakantie? Jazeker! Ik had vooraf al onderzocht waar in Zwitserland wolwinkels te vinden zijn, en helaas is het er slecht mee gesteld. Maar, in Luzern zit een Aarlan winkel, op korte afstand van het hotel waar wij op de terugweg overnachtten. Dus daar wandelde ik op vrijdagmiddag even heen.




Ik hoopte er garen te vinden voor de trui die ik in november wil gaan breien, als ik weer mee ga doen aan de NaKniSweMo KAL (brei een trui of vest met minimaal 50.000 steken in de maand november). Helaas vond ik geen garen dat mij aanstond qua kleur en de juiste stekenverhouding had voor het patroon dat ik in gedachten heb. Ach, dan maar een bolletje sokkenwol, dat is traditie geworden, om van elke vakantie een bolletje garen mee te nemen en daar een paar sokken van te breien. Als je dan je sokken aantrekt tijdens een gure herfst- of koude winterdag, denk je weer terug aan die heerlijke vakantie. 

En zo kwam er een einde aan onze fantastische vakantie in Zwitserland. Ik was er al meer dan 40 jaar niet geweest, en vond het heerlijk om er eindelijk weer eens terug te zijn. Sanne bezocht dit prachtige land voor het eerst, en we zijn het erover eens: dit land willen we in de toekomst zeker vaker gaan bezoeken!


Dank voor jullie reacties op mijn blogjes over onze vakantie, leuk om jullie zo te kunnen laten mee genieten van dit prachtige land!








16 opmerkingen:

  1. Jullie hebben een hele mooie vakantie gehad. Leuk om er over te lezen en de foto's te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond het heerlijk om zo nog even een beetje in de vakantiesfeer te blijven, en een deel van al het moois met jullie te delen! Wij zijn nog vrij, maandag weer aan het werk, en alweer druk bezig in het huis.

      Verwijderen
  2. het was ontzettend leuk mee te genieten, een klein beetje vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk,om te lezen en wat hebben jullie veel gezien!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben inderdaad heel veel gezien, en het was een heerlijke vakantie!

      Verwijderen
  4. Wat een mooie treinen vergeleken met die lelijke gele hier. Toen ik jaren geleden soms met de trein van Goes naar Groningen reisde naar onze dochter ben ik er nooit zonder oponthoud gekomen en dan reed ook de bus vaak net voor mijn neus weg.
    Op al onze kampeervakanties ging er uit elke plaats met een wolwinkel een bolletje sokkenwol mee naar huis!
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn "gewone" treinen in Zwitserland maar ook speciale, bijvoorbeeld de panorama treinen (met heel grote ramen en ook het dak is gedeeltelijk van glas, waardoor je prachtig uitzicht hebt), en dus ook van die treinen die zijn ingericht zoals een eeuw geleden, met kleine tafellampjes en bewerkte rijtjes in de tussendeuren enz).
      Ah, ik ben dus niet de enige die sokkenwol een leuk souvenir vindt!

      Verwijderen
  5. Met de trein op vakantie; hoe leuk is dat! En zo te lezen ook prima te doen... Erg leuk om al je mooie foto's te bekijken, Anja.
    Leuk dat je wol hebt gekocht, dat is toch een soort souvenir...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is heel goed te doen, ik raad het iedereen aan! Je moet natuurlijk wel een goede koffer op wieltjes hebben, dat maakt het een stuk gemakkelijker op de treinstations. Ik Zwitserland heb je bij elk station de keuze tussen (rol)trap en een geasfalteerd pad, waar je koffers, kinderwagens, rollators enz. dus gemakkelijk overheen rolt. En als de deuren open gaan, schuiven er opstapjes uit, zodat je niet zo'n absurde grote stap moet maken om in de trein te komen, zoals we dat in Nederland kennen.
      Ik heb mijn 2 vakantiesokken af, nu dus geen paar meer op de naalden staan, dus ik zou met mijn souvenirgaren kunnen gaan breien... Eerst maar eens concentreren op Sanne's vest, dat wil ik toch echt graag af breien.

      Verwijderen
  6. Dat is volgens mij een heerlijke vakantie geweest. Mijn collega doet dat ook wel,met de trein op vakantie, ook hij is er erg tevreden over. Leuk dat je toch nog wol hebt kunnen kopen. Vorige keer ben ik het vergeten, nog bedankt voor de tip over de vlogster. Ik heb me op haar geabonneerd:)
    Wat me wel op valt is dat ik toch wel een puntje precies ben tegenover haar. Ze had een streepjes trui en op de rug sloten de strepen niet mooi aan. Ik vond het wel knap van haar dat ze er blij mee was, dat zou mij niet lukken. Maar verder vind ik het een leuke vlog. Groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, jij en ik zijn allebei een Pietje Precies! Ik verbaasde me er ook over dat ze daar blij mee is, zou voor mij reden zijn om het breiwerk uit te halen.

      Verwijderen
  7. Ik ben stiekum een beetje jaloers hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties

    1. Daar is niks mis mee, ik zou dat ook zijn als ik op iemands blog het verslag van zo'n heerlijke vakantie zou lezen 🌞.

      Verwijderen
  8. Het is lang geleden dat ik in Zwitserland was (Luzern en omgeving). Misschien toch nog een keer terug? Dank je wel voor je genoeglijke verslagen, het was leuk om dat mee te beleven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan! Ik vind het zelf ook altijd leuk om bij anderen te kunnen zien en lezen waar ze zijn geweest en wat ze hebben gedaan. En ik kan het je echt aanraden om eens een keer terug te gaan!

      Verwijderen