Volgers

woensdag 13 september 2023

Vakantie zomer 2023 deel 4

We zetten onze reis door naar Zermatt, een dorp aan de voet van de Matterhorn.
Dit autovrije dorp wordt omgeven door een prachtige natuur. Er zijn maar liefst 54 kabelbanen en liften, en 360 kilometer aan pistes. Dit grootste en hoogst gelegen zomerskigebied van Europa wordt veel gebruikt door nationale teams om het hele jaar door te kunnen trainen.

Een vreemde gewaarwording, als je 's ochtends je hotel uitstapt en dan een rij mensen ziet staan bij de kabelbaan dichtbij, allemaal in skikleding en met hun ski's en stokken in de hand. Terwijl de weersverwachting voor die dag 28-30 graden is!

Iets verderop lopen mensen met touwen over hun schouders, want ook bergbeklimmen is hier een veel beoefende sport, evenals marathon en mountainbiken.

Wij houden het lekker bij wandelen, maar dan wel op grote hoogte!
Eerst gaan we vanuit Zermatt, dat op 1620 meter hoogte ligt, met een kabeltrein (een soort metro) naar het bergstation Sunnega (2288 boven zeeniveau).

Daar ben je al boven de boomgrens, maar je kunt ervoor kiezen om met een gondel nog verder omhoog te gaan, naar bergstation Blauherd, op 2571 meter hoogte. Dus slikte ik even een keer, en stapte in zo'n gondel 😊.

Vanaf daar kun je langs 5 bergmeren weer naar beneden wandelen (nou ja, naar beneden, uiteindelijk daal je meer dan dat je stijgt, maar het is echt niet een dalend pad, het gaat in de bergen altijd op en neer).  Je komt uiteindelijk uit bij het Sunnega bergstation, vanwaar je weer met de metro teruggaat naar het dorp.

Ik kan er heel veel over vertellen, maar laat ik jullie maar gewoon een aantal foto's tonen, die zeggen hopelijk genoeg.

Het is er zo ontzettend mooi, dat kun je niet eens goed vastleggen op foto's, dat moet je eigenlijk zelf zien en ervaren. We gingen al vroeg op pad, omdat we lazen dat het later op de dag best druk kan zijn. Bovendien, ook in de bergen wordt het warm als er een hittegolf is, dus we wilden graag alweer een eind zijn afgedaald voor het middaguur. We liepen door het gebied waar de bergmarmotten leven (filmpje gemaakt maar dat wil niet laden, dan maar een foto, kijk naar het midden van de foto, boven op de steen: deze marmot kwam onder de rotsblokken vandaan en klom er bovenop, om heerlijk plat op de buik te gaan liggen zonnen!):
We liepen verder en kwamen uiteindelijk weer bij de boomgrens, en bij het derde meer van de wandeling aan.

De strakblauwe luchten op de foto's laten het wel zien, het was op en top zomer. Dus toen we, bijna aan het einde van de tocht, aankwamen bij mountain lodge Ze Seewjinu besloten we dat we wel een gelato pistache hadden verdiend 🌞

Oeps, ze waren al grotendeels op voordat ik er erg in had om er een foto van te maken 😂. Zermatt ligt zo'n 10 kilometer bij de grens met Italië vandaan, in deze streek kun je dus heerlijk genieten van echte gelato, dat wat minder koud is als het ijs wat wij in Nederland kennen (met bevroren stukjes erin soms), en wat dus beter verdragen wordt door je lichaam dan letterlijk ijskoude coupes.

Je vraagt je bij sommige bomen werkelijk af hoe die in leven blijven!

We bereiken deze ijskoude tunnel, die door een berg loopt en ons weer terug leidt naar de metro, terug naar het dorp.

De skiërs komen ook weer terug naar het dal

en wij genieten van een Wienerschnitzel in Italiaans restaurant Rossstall.

Via kleine straatjes achter de hoofdweg door het dorp, lopen we terug naar het hotel. We gaan ons klaarmaken voor de reis terug naar Nederland, wat hebben we genoten van deze vakantie!

Ik zal nog 1 blogje besteden aan onze vakantie, want natuurlijk is er nog veel meer te vertellen en te laten zien, maar dat voeg ik samen in 1 blog.

1. Reacties
    1. Ja, ik ben heel dankbaar dat ik deze reis heb mogen maken, samen met mijn dochter.

Verwijderen
  2. Wat leuk dat jullie een marmot gezien hebben! Wilde dieren zien is toch altijd iets bijzonders, vind ik.

1. We zagen er zelfs meerdere! Deze zag ik zijn/haar kopje boven de stenen uitsteken, en vervolgens op het gemakje naar boven klimmen, totdat hij/zij heerlijk op de bovenste rots ging liggen om te zonnebaden 🌞. En dat heb ik gefilmd! Heel blij met die opname, maar het filmpje wil helaas niet laden op B.logger, ook niet in verkorte versie.
      Helemaal met je eens, als je wilde dieren in hun natuurlijke omgeving ziet. Geen idee of marmotten mensen kunnen ruiken, maar ze schenen ons niet in de gaten te hebben, en gingen lekker hun eigen gang.

Verwijderen
  3. Wat grappig, onze zoon en schoondochter zijn net terug uit Oostenrijk en ook van hen kregen we dit soort foto's te zien. Ook zij gingen vaak met kabelbaantjes of ander soort vervoer omhoog de bergen in om daarna terug naar beneden te wandelen. Ze liepen ook op 2500 meter hoogte in de sneeuw in korte broek, gek gezicht.
    Zwitserland lijkt me heel mooi, maar ik hou totaal niet van bergen, dus niks voor mij, ik vind het beklemmend.
    Het doet me plezier, dat jullie zo'n heerlijke vakantie hebben gehad, dat had je een aantal jaren geleden vast niet kunnen bedenken.
    Nu thuis lekker nagenieten met al je mooie foto's!
    Betsy

1. Oh wat leuk, ik hoop dat zij net zo genoten van hun vakantie als wij van de onze!
      Als je bergen benauwend vindt, moet je zeker niet naar Zwitserland gaan, je ontkomt er gewoon niet aan. Dan maar lekker genieten van de foto's van anderen 😊.
      Wat lief, en dank je! We hadden hier een aantal jaren terug niet eens van durven dromen! We zijn dan ook heel dankbaar dat we dit nu mogen meemaken 🥰