Volgers

donderdag 12 maart 2020

borduren

Ik heb in mijn leven al heel wat geborduurd, maar dat was lang geleden. Door de fibro lukte het me jarenlang niet om een borduurnaald goed vast te kunnen houden, zonder dat mijn vingers verkrampten.
Verhuizen naar Drenthe had meerdere redenen, maar een niet onbelangrijke was dat ik, als ik in Drenthe was, gewoon minder klachten had dan in Zuid-Holland. Het duurde wel een tijd voordat ik er zeker van was, dat dat geen toeval was. Als we een dagje op en neer gingen om huizen te bekijken, kon ik het verschil in pijn echt goed merken. Maar ja, aanvankelijk dacht ik dat dat gewoon kwam doordat ik die dag iets leuks deed en daarmee mijn handen rust kregen (ik zat op de passagiersstoel, hoefde alleen maar kaart te lezen, en de omgeving in mij op te nemen).
Maar, na verloop van tijd wist ik zeker dat het meer was dan dat. En nu ik alweer 7,5 jaar in Drenthe woon, weet ik het zeker: voor mijn gezondheid is dat een hele goede beslissing geweest!
Hoe dat nou precies komt, weet ik niet, een arts legde me eens uit dat het te maken had met de luchtvochtigheid en luchtdruk. In Drenthe zou er een landklimaat zijn (drogere lucht en lagere luchtdruk) dan in Zuid-Holland. Of dat echt waar is, weet ik niet, maar het boeit me ook niet echt.
Ik ben gewoon heel blij dat mijn lichaam zoveel beter functioneert!

Zo'n 2 jaar geleden heb ik weer eens wat geborduurd. Ik kocht bij de kringloopwinkel een schattig (ja, hoe noem je zoiets), borduurdoos of zoiets.
De stof aan de bovenkant was niet zo mooi meer, en ik borduurde een nieuw dekje.
Ik geloof dat ik nog nooit een foto heb laten zien van hoe het er uit ziet uiteindelijk! Nou, maar snel een foto maken dan:
Daarna heb ik nog wel wat geborduurd, maar niet heel veel meer. Tot afgelopen winter. Ik had opeens zin om wat te gaan borduren. Borduurstof en -garens had ik nog wel liggen, en dus ging ik op zoek naar patroontjes die bij mij passen.
En de foto helemaal bovenaan laat zien hoe ver ik nu ben. Nog een paar leuke patroontjes er bij maken, en dan kan ik het gaan ophangen.
Op de Handwerkbeurs afgelopen februari kocht ik twee leuke hangers, waar ik het aan kan ophangen. Welke het wordt weet ik nog niet zeker, eerst maar eens verder af borduren.

2 opmerkingen:

  1. Leuke borduurwerkjes die je laat zien en fijn, dat het lukt om
    te borduren. Wat betreft de luchtvochtigheid en lage luchtdruk,
    dat kan wel kloppen, is ook mij al eens uitgelegd.Alhoewel ik
    moet zeggen, dat ik de laatste jaren een stuk minder pijn heb
    dan daarvoor, ik zoek de verklaring maar in het feit, dat ik niet
    meer werk.
    Veel plezier met borduren, nog even en je kunt het lekker
    buiten doen, het zonnetje komt eraan!

    Groetjes, Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja heerlijk, buiten handwerken. Het zonnetje heeft vandaag de hele dag heerlijk geschenen. De kachel niet eens aan hoeven doen. Heerlijk hoor, laat het voorjaar maar komen!

      Verwijderen