Volgers

zondag 29 oktober 2017

sokken, sokken ,sokken

Het is weer tijd om sokken te breien. Eigenlijk heb ik altijd wel een paar sokken op de naalden staan.
Ik vind het een leuk werkje om tussendoor te doen. Ik brei ze altijd van de teen naar het boord. Dat heeft naar mijn mening veel voordelen.
Ten eerste heb je geen naad bij de tenen, waar je de tenen hebt dichtgenaaid.
Ten tweede, ik ben best een pietje precies, en het valt mij vaak op bij sokken die vanaf het boord gebreid zijn, met een verlopend garen, dat de tenen toch net niet exact hetzelfde zijn. Dat valt dan juist op bij de tenen. Kom je bij het boord een heel klein beetje verschillend uit, dan valt dat helemaal niet op (ik draag mij sokken onder een broek dus de boorden zijn niet eens te zien).
Ten derde, je komt niet, net aan het einde, garen tekort. Als ik vanaf het boord zou beginnen, zou ik de benen waarschijnlijk aan de korte kant houden, bang dat ik anders garen tekort ga komen bij de tenen. Als ik brei vanaf de tenen, kan ik zelf bepalen hoe lang de benen worden, en kan ik eventueel zelfs alle garen op breien (alhoewel ik met mijn maatje 35 niet zoveel garen op brei in de voeten, en het dan waarschijnlijk kniekousen worden, als ik echt 100 gram sokkenwol op brei).
En zo zijn er vast nog wel meer voordelen, die ik nu even niet kan bedenken.

Hierboven zie je 1 van de 2 sokken die nu op mijn rondbreinaald staan. De eerste sokken ooit die ik voor mijn dochter brei (als baby droeg ze wel gebreide sokjes, maar die waren door mijn moeder gebreid). Inmiddels heb ik de hielen ook al gebreid, en hoef ik alleen nog de benen te breien.
De voet bestaat uit 7 herhalingen van hetzelfde patroon van kabels en een V in het midden.
De benen zijn 5 herhalingen. en ik denk dat ze dan ook wel lang genoeg zullen zijn.
Vanmiddag geen verplichtingen, en met afwisselend het zonnetje en dan weer een stortbui met een flinke storm, zitten we lekker op de bank, die sokken zijn vanavond vast wel klaar.
Normaal gesproken zouden we wel lekker even een boswandeling gaan maken, even een frisse neus halen, maar ik heb al ruim een week een pijnlijke plek aan de onderkant van mijn rechtervoet, en gisteren voelde ik opeens op die plek een knobbel zitten. Zit op een vervelende plek, op de bal van mijn voet, dus als ik sta/loop komt er druk op die knobbel, en dat is nogal pijnlijk. Het voelt alsof er een naald in mijn voet wordt gestoken. Niet echt lekker om een wandeling te gaan maken, en bovendien lijkt het me verstandiger om het even rust te geven, morgen moet ik weer van 9 tot 6 op mijn voeten staan.

Bij de RestEndgroep op Ravelry is het thema bekend gemaakt voor november: muisgrijs.
Er kwamen gelijk reacties dat dat dan saaie mannensokken moeten gaan worden. Vind ik niet, de sokken die ik nu voor mijn dochter brei hebben een leuk patroon, geschikt voor mannen en vrouwen, en ik denk dat dat in grijs garen heel leuke sokken oplevert.
De afgelopen 2 maanden heb ik niet meegedaan, in augustus was het thema paars, en dat is mijn lievelingskleur. Gevolg: paarse restjes blijven nooit lang liggen bij mij, dus ik had gewoon niet genoeg paarse restjes om mee te doen. Natuurlijk had ik een andere kleur erbij kunnen combineren, maar o.a. door het weer en het feit dat ik die maand 3 weken vakantie had en we andere dingen deden, kwam ik er ook niet aan toe om een paar sokken met paarse restjes te breien. In september was het thema oranje, en ook al had ik genoeg oranje restjes, kwam ik er niet aan toe, ik had gewoon teveel grotere projecten waar ik aan werkte.
Maar nu heb ik grijze restjes sokkengaren bij elkaar gezocht:
Dun en dik garen, dus ik zal deels met een enkele draad breien, en deels met 2 dunnere draden tegelijk breien. Of ik de bolletjes links ook ga gebruiken, die waar rood in zit, weet ik nog niet.
Ik brei mijn sokken eigenlijk altijd op dezelfde manier, de hiel aan weerskanten steeds een steek minderen, heen en weer breien tot er nog 10 steken op de naald staan, en dan weer aan weerskanten een steek meerderen, tot er weer 26 steken zijn (totaal 52 steken). En daarna weer rondbreien.
Maar bij de sokken die ik nu voor mijn dochter brei, brei je een driehoek aan de buitenkanten van de voeten, en dan een punt, wat de hiel vormt. Hm, klinkt onduidelijk, maar als de sokken klaar zijn zal ik het op foto's laten zien.

Ik wens jullie allemaal een fijne zondag verder, ik pak lekker mijn breiwerkje erbij, en ik denk dat ik maar lekker warme chocolademelk ga maken, en wat kaarsjes aan, want het wordt al best donker in huis, met die regenbuien.

2 opmerkingen:

  1. Goed idee, die sokken! Ik vind het juist weer leuk om steeds een andere manier van sokken breien uit te proberen.. Niet dat ik al zoveel ervaring heb hoor..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik vind het nu ook heel leuk om een andere manier van sokken breien te doen, maar meestal is sokken breien mijn "gedachtenloze" werkje, zo'n handwerkje tussendoor waar ik verder niet bij hoef na te denken.

    BeantwoordenVerwijderen