Volgers

donderdag 16 november 2017

dikke sokken en nogmaals zorgverzekering



 Zo, weer een paar dikke sokken klaar!
Gebreid met een deel van deze restjes:
Het zijn Dickerchen, een duitse naam voor sokken, gebreid met steeds 2 draden 4-ply sokkenwol.
In de RestEndGruppe op Ravelry is er een KAL voor Dickerchen. (restjes) garen combineren, en door de dubbele draad ziet het er vaak veel leuker uit dan wanneer je die restjes met een enkele draad zou verwerken.
De tenen, hielen en boorden breide ik met 2 draden van hetzelfde garen, waardoor die effen gekleurd zijn. Ik vind dat leuk afsteken tegen de bonte mix van kleurtjes van de rest van de sokken.

Ik heb de smaak te pakken, en dook in de doos met (restjes) sokkenwol, en koos grotere en kleinere bolletjes uit.


je kunt ze ook anders combineren:


 Genoeg voor een blauw paar, een bruin paar, en waarschijnlijk nog een combinatie van die kleuren als derde paar sokken.
Het tweede paar heb ik inmiddels alweer op de naalden staan. Ook hier weer de tenen met 2 draden van hetzelfde donkerblauw, daarna steeds 1 draad donkerblauw, en 1 draad van de andere 2 bolletjes.
 Omdat de blauw-paarse restanten veel groter zijn dan de blauwe restantbolletjes, brei ik steeds 3 naalden met de blauw-paarse wol, en dan 1 naald met de blauwe.
 Vanavond weer lekker verder aan breien!

En wat vinden jullie hiervan:
Op mijn werk draag ik veiligheidsschoenen. Een tijdje terug kregen we nieuwe, een sportief modelletje sportschoen. Ze gaven minder steun, dus na een hele dag op je voeten staan en lopen, had ik opeens moeie benen 's avonds. Nou ja, dat went wel. Maar waar ik minder blij van werd was de afwerking aan de binnenkant. De hielen waren al heel gauw kapot geschuurd. Daar plakte ik dik tape op. Maar toen begon ook de stof bij de tenen kapot te gaan, met als gevolg: elke dag liep ik een sok kapot! Hierboven 5 sokken die ik 's ochtends heel had aangetrokken, en waar een gat in zat toen ik ze 's avonds weer uittrok!
Gelukkig had ik de oude schoenen nog bewaard, dus die ben ik weer gaan dragen. Gelukkig geen enkel gat meer in een sok gekregen.
Maar wat doe ik nu met deze sokken? Ze zijn allemaal nog in nieuwstaat, met uitzondering van die tenen. Ik wil er dus nieuwe tenen aan gaan breien. Maar ik houd niet van een naad bij mijn teen, dus uittrekken en er dan een nieuwe teen aan breien, is geen optie. Ik ga dus tenen breien, zoals ik dat altijd doe, Judy's magic cast-on gebruik ik altijd, google maar eens, zul je zien hoe makkelijk dat is.
En dan moeten die gebreide tenen aan de sokken worden genaaid.
Misschien een werkje voor in het weekend, bij daglicht de juiste garens opzoeken en dan aan de slag.

Nog even over de zorgverzekering. Ik lees op blogs dat mensen hier weer druk mee bezig zijn, en dan lees ik vaak: je hoeft alleen te letten op de aanvullende verzekering want de basisverzekering is overal hetzelfde. Dat is dus NIET waar!
Mijn man en dochter hebben chronische ziektes, waarvoor ze onder controle staan bij een arts. Die stuurt zijn rekening naar ons op, wij betalen en declareren bij de zorgverzekeraar.
Wij waren bij Zilveren Kruis, met aanvullende verzekering, en van de 198 euro werd er 155,43 vergoed. Nu dit jaar zijn we verzekerd bij Anderzorg, alleen basisverzekering, en de 198 euro worden volledig vergoed! Als je overweegt om over te stappen, kijk dan dus ook goed naar de basisverzekering, wat daar wordt vergoed, vraag dit desnoods na bij de zorgverzekeraar (deed ik vorig jaar, per mail, zodat ik zwart op wit had dat Anderzorg wel de volledige rekeningen zou gaan vergoeden). Het is dus beslist de moeite waard. Wij hebben met zo'n 8 tot 10 bezoeken per jaar (voor hen samen) een paar honderd euro bespaard door over te stappen!

2 opmerkingen:

  1. What a great way to use up leftover sock yarn, the socks look great. My husband has the same problem with the toes in his socks, he also wears safety boots at work and the toes go through so easily. I don't let him wear hand knit socks for work though, I don't want those wearing through.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hay Jo, thanx for your comment! I always wear hand knit socks, I don't even own any socks I didn't knit myself. Now I wear my old safety shoes again, they don't look great on the outside, but they are so much better on the inside, that's more important I thkink.

      Verwijderen