Volgers

zaterdag 8 juni 2024

Stashbusting sweater

En dan heb je er zo weer een trui bij!
Een paar jaar geleden nam ik wat WIP's over van iemand die kleiner ging wonen en aan het opruimen was (Reina). Er zat o.a. een trui bij, op zich heel leuk, zo'n model dat je in de tachtiger jaren veel zag, met kabels en een enorme v-hals (vooral zeer geliefd bij tennissers!):
Helaas paste de trui ons beiden totaal niet. Ik heb toen de trui uitgehaald, en het garen lag al geruime tijd in cakes te wachten op hergebruik. Maar ja, de samenstelling wist ik niet, het lijkt een mix van katoen met een ander garen, maar welk, geen idee. Ik wist wel dat zelfs met die kabels, de trui nogal geneigd was om uit te zakken. Dus het garen samenbreien met een ander garen leek me een goed idee, maar ja, waarmee? Dit was namelijk al een behoorlijk dik garen op zich.
Laatst bedacht ik me, dat ik jaren geleden ooit eens dit garen kocht in een kringloopwinkel. Ik begon er een truitje mee, maar dat beviel me toen niet, en sindsdien lag ook dit garen in cakes te wachten op gebruik.

Als ik die nu eens samen zou breien, hoe zou dat zijn? Ik pakte een dikke rondbreinaald (6mm), en ging aan de slag met een proeflapje. Ja, dat beviel me wel, vooral omdat het stofje dat ik zo creëerde verbazingwekkend zacht aanvoelde.
Ik ging aan de slag. Zette 74 steken op, breide 1 recht 1 averecht over 5 toeren, meerderde toen bij elke rechte steek, en breide vervolgens 4 toeren 2 recht 1 averecht. Daarna ging ik verder in tricotsteek. Ik verdeelde de steken over voor- en rugpand en de mouwen en breide een raglan. Daarbij hield ik steeds 3 steken in het midden aan, en maakte ik aan weerszijden daarvan de meerderingen, om de andere toer. En dan is het een kwestie van af en toe aanpassen (groot voordeel van top-down breien!), op enig moment stoppen met meerderen, steken voor de mouwen op restjes garen zetten, en het voor- en achterpand verder breien, waarbij ik onder elke mouw 6 steken erbij maakte. 

En dan is het een kwestie van rondjes breien, totdat je bijna de gewenste lengte hebt. Ik besloot om een split hem te breien, dus het boord aan voor- en achterkant los van elkaar. 

Het moet nog worden geblockt, maar zo ziet dat er uit als het van de naalden komt. De boorden breide ik net als de halslijn, maar dan in omgekeerde volgorde. Dus eerst 2 recht 1 averecht, en na 5 toeren minderen, en verder breien met 1 recht 1 averecht. Met een extra dikke naald (8,5mm) afkanten, zodat het recht blijft en niet in elkaar trekt. 
Daarna 54 steken opnemen voor de mouwen, elke 4e naald 2 steken minderen (de 2e en op 1 na laatste steek), totdat ik 34 steken had. Daarna nog een stukje recht breien, en dan weer op dezelfde manier boorden breien.

En zo breide ik 445 gram uit mijn voorraadje garens weg. Heel blij mee met het eindresultaat, het is echt een heerlijke knuffeltrui geworden.



Ik ben heel blij dat ik zelfs scheef hangend in kussens in staat blijk te zijn om te breien. Lang achter elkaar houd ik het niet vol, want ik kan sowieso niet lang achtereen in dezelfde houding blijven, maar het is beter dan me vervelen! Ik vul mijn dagen verder met lezen en filmpjes/podcasts luisteren en bekijken (dat die dan voornamelijk over breien en tuinieren gaan zal jullie niets verbazen). 

Het is wat het is, en ik probeer er maar het beste van te maken. Afgelopen week ben ik ook bezig geweest om uit te zoeken hoe bemiddeling door je zorgverzekeraar werkt, maar helaas kan ik daar pas een beroep op doen als ik niet binnen 7 weken een gesprek heb met de neurochirurg. Er is nu 1,5 week voorbij.....

Waarschijnlijk zullen er de komende weken dus vaker hier berichtjes verschijnen met afgemaakte (of zelfs nieuw opgezette) projecten. 

Voor nu wens ik jullie allemaal een heel fijn weekend!






7 opmerkingen:

  1. Ooit breidde ik ook 2 van die tennistruien voor manlief en mijzelf. De
    strepen met rood in plaats van lichtblauw, had ik dat maar niet gedaan, al bij de eerste wasbeurt gaf het rode garen af en zag het er lelijk uit.
    Dat zou me nu niet meer gebeuren, maar verstand komt met de jaren, toch?😀 Al twijfel ik daar regelmatig aan, haha.
    Jouw trui ziet er heel comfortabel uit, dat heb je weer snel gedaan.
    Kun je wel af en toe buiten in de zon zitten/hangen?
    7 weken wachten is wel heel lang, hopelijk kun je voor die tijd terecht!

    Groetjes,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi resultaat met stashdraadjes! Zo'n gemeleerd effect doet het altijd goed vind ik.
    Jammer dat je niet weet wat de samenstelling van het kabeltruidraadje, maar ach, voorzichtig wassen doe je evengoed wel denk ik.
    Fijn dat ie zo lekker zacht voelt. Ook fijn dat je weer een project door kan strepen op je lijst.
    Natuurlijk zou ik anders wensen voor je,maar alle narigheid heeft wel een (klein) voordeeltje....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was al mijn handwerk altijd op de hand, dus komt goed.
      Vandaag was een heel slechte dag, ik had niet eens zin in breien (dat zegt heel veel!), heb een doos met restjes garen gepakt en ben daarmee mandjes gaan haken. Heb alleen nog maar de bodems, zegt genoeg over vandaag. Maar wie weet gaat het morgen weer wat beter, het glas is halfvol!

      Verwijderen
  3. Wat positief dat je maandag kunt komen en daarna meer informatie hebt. Je leest of hoort hetniet vaak dat het niet goed gaat met een patroon, maar achter de schermen zal er best wel wat mis gaan. Wel jammer want de yoke ziet er prachtig uit. Ik ben ook minder aanwezig in blogland als eerst, als ik tijd heb kies ik eerder voor breien als bloggen. Vaak heb ik ook problemen met een reactie plaatsen, heel frustrerend! Net zoals nu, ik probeer het nu maar bij dit bericht. Toch probeer ik het vol te houden, inderdaad IG zijn veelal alleen mooie plaatjes. Heel veel succes a.s. maandag. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen