Volgers

dinsdag 1 november 2022

Het is alweer november!

En dan is het zo maar opeens november! Waar blijft de tijd?!

Wat een heerlijk zonnige dag was het vandaag! 
Dit is een stuk van onze tuin. Wat me zo verbaasd, is dat die nog zo groen is. De bladeren van de berken zijn de enige die al verkleuren, maar het blad hangt nog wel allemaal eraan. Toch veegde ik vandaag 3 volle kruiwagens afgevallen blad van onze oprit. Maar die kwamen allemaal van de boom van onze buren:

Deze oude kastanje heeft al vrijwel al het blad laten vallen. 

Onze achtertuin ligt vrij laag, vanaf ons terras hebben we een trap die naar de tuin leidt. De boom van onze buren staat in de voortuin, die een stuk hoger ligt. Ik vermoed dat het daardoor komt, dat hun boom zoveel eerder ging verkleuren en het blad verliezen. Immers, ook al is het een oude boom die vast een flink wortelstelsel heeft, waarschijnlijk komt die boom gewoon minder gemakkelijk aan water dan de bomen en struiken in onze achtertuin.

Deze hortensia houdt het voor gezien, de bloemen verliezen langzaam hun kleur. En zo gaat ook onze tuin uiteindelijk echt wel in winterstand komen.

Ik heb het breien weer opgepakt. In de zomermaanden ben ik veel bezig geweest in de tuin, maar nu het 's avonds weer vroeg donker is, komt er weer meer van handwerken.

Deze trui zette ik in januari op de naalden. Het lijf is af, en 1 mouw ook, ik ben nu bezig met de 2e mouw. Ik heb nog een 2e trui op de naalden, maar dat is een cadeau voor iemand. Aangezien ik niet zeker weet of die persoon hier mee leest, laat ik die nog even niet zien hier.

En dan is het vandaag de 1e van november, wat betekent dat de NaKniSweMO KAL weer van start is gegaan op Ravelry. De wat? hoor ik jullie vragen. Een KAL is een KnitALong, tegelijkertijd breien aan hetzelfde patroon of met hetzelfde doel. En het doel van NaKniSweMo is: een trui breien in de maand november, die minimaal 50.000 steken bevat.
Dat klinkt misschien als veel, maar vorig breide ik voor het eerst mee, geen idee hoeveel steken er in een trui voor mijzelf zouden gaan zitten, en dat bleken er voor die trui iets van 82.000 te zijn. 
Ik wil eigenlijk wel weer graag meedoen, het is gewoon heel leuk om de voortgang van iedereen te zien. Ik heb het garen ook al uitgezocht, moet nog een proeflapje gaan breien om te bepalen welke naalddikte ik wil gebruiken voor de trui, en dan van start. Ja, ik begin dus te laat, er zijn fanatieke deelnemers die inmiddels al een paar duizend steken hebben gebreid. Maar ik heb geen haast, ik brei voor mijn plezier, mijn ontspanning, geestelijk en lichamelijk. Het breien houdt mijn fijne motoriek redelijk op peil, en aan het einde heb ik er weer een trui bij, wat wil je nog meer??!!


Dit is mijn garen, ik ga Avena van Jennifer Steingass breien:

Bovenin wordt de ondergrond lichtgroen, halverwege de pas ga ik over naar donkergroen als ondergrond. Ik twijfel nog over de 2e kleur, zal ik het inbreien net zo doen, dus bovenin lichtgrijs en onderin donkergrijs? Ik denk eigenlijk dat andersom mooier zal zijn. Ik ga het met het breien van het proeflapje gewoon uitproberen.
Wat zouden jullie kiezen?








 

19 opmerkingen:

  1. Ja, het is alweer November... het verraste mij eigenlijk ook! Dat komt natuurlijk deels door het prachtige weer dat we de laatste tijd hadden.
    Je tuin oogt zeker nog heel groen!
    Maar kastanjebomen zijn altijd vroeg; zowel in de lente met jong blad krijgen als in de herfst met het blad laten vallen... De weg waar wij aan wonen staat vol met kastanjebomen en elk jaar zien we het weer gebeuren. Op dit moment zijn ze al zo goed als kaal.
    Leuk dat je weer zo heerlijk aan het breien bent, want dat is toch echt jouw ding. Wat een mooie bollen laat je zien; ik houd wel van die kleuren. Tja, dat kleurverloop is een beetje persoonlijk... ik ben geneigd om te zeggen 'licht van boven en donkerder beneden'...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk, kastanjes zijn vroeg. Maar ook bij ons in de bossen en langs de wegen zijn de meeste bomen al voorzien van die prachtige herfstkleuren. Ach, beetje geduld, komt in onze tuin ook vanzelf.

      Verwijderen
  2. Hey Anja,
    Ja, wat gaat de tijd snel zeg. november alweer. De natuur is momenteel zo mooi met al die kleuren. De hortensia heeft nog mooie bloemen, zelfs met deze kleur vind ik ze altijd nog gaaf. Wat een gaaf breiproject ga je starten. Heeeel mooi zeg.
    Fijne dag.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het ook erg mooi hoe de Hortensia in het najaar verkleurd. De patronen van Jennifer Steingass vind ik erg mooi, en ze kloppen bij mij ook altijd (de patronen van Drops zelf ga ik niet meer gebruiken, de verhoudingen kloppen daar nooit bij mijn postuur).

      Verwijderen
  3. Ja ongelooflijk he, hoe snel de tijd gaat. Maar inderdaad, je hebt nu het zo vroeg donker is wel lekker meer tijd om te breien, hoewel ik het wel mis om nog even lekker 's avonds de tuin in te gaan. Prachtige trui maak je weer!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik mis dat ook, 's avonds na het eten nog even een rondje door de tuin kunnen doen. Komt vanzelf wel weer in het voorjaar!

      Verwijderen
  4. Ja de tijd vliegt en het lijkt wel ieder jaar sneller te gaan!
    De trui die al op de pen staat, ziet er heerlijk warm uit. De nieuwe trui wordt een juweeltje. De kleurkeuze is altijd weer moeilijk. Ik zou kiezen voor lichtgroen bovenin gecombineerd met donkergrijs en dan onder donkergroen gecombineerd met lichtgrijs; ik weet namelijk niet of donkergrijs wel goed zichtbaar is in donkergroen.
    Succes met kiezen!
    (Vorig jaar heb ik ook steken geteld, dit jaar doe ik niet meer mee, ik vond één keer genoeg 😉)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is precies wat ik zelf dacht, als ik de lichte kleuren bij elkaar doe en de donkere bij elkaar, steken ze misschien niet goed tegen elkaar af. Dus het wordt bovenin lichtgroen met donkergrijs en onderin v.v.

      Verwijderen
  5. Het voelt nog helemaal niet als november he.

    Steken tellen is niet aan mij besteed.

    Je hebt mooie herfstige kleuren bij elkaar gezocht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is natuurlijk ook een ongewoon mooie nazomer. Nu schijnt het zonnetje alweer heerlijk, al hadden we vanmorgen vroeg wel wat neerslag. En die hoge temperaturen erbij zorgen dat ik het gevoel heb of het pas september is.

      Verwijderen
    2. Ik heb tussen de middag gewandeld en toen we halfverwege op een bankje in de zon zaten, moest ik gewoon m'n jas uit doen. Zo warm was het.
      Maar als er dan een wolk voor glijd merk je toch wel dat het herfst is.

      Verwijderen
    3. Ja dat klopt, het wordt dan direct fris. Maar wat fijn dat je hebt gewandeld! Nog niet zo lang geleden was 200 meter naar de winkel al haast niet haalbaar voor je!

      Verwijderen
    4. De laatste maand was dat weer ff moeilijk omdat ik door mn rug was gegaan.
      Maar daarvoor haalde ik de 834m x2 naar de rand van het bos al een tijdje.

      Verwijderen
    5. Ai, wat vervelend! Ik ben even nauwelijks op blogs geweest, dus had dit totaal gemist. Hopelijk ben je alweer flink opgeknapt!

      Verwijderen
    6. Heb er ook niet veel over gezegd volgens mij.
      Rug is inmiddels hersteld
      En toen kwam de griep. 🤪

      Verwijderen
  6. Onze tuin ligt inmiddels vol afgevallen bladeren, mede ook door de wat hardere wind van de afgelopen dagen.
    Nu het 's avonds vroeg donker is, is er weer tijd voor dingen binnenshuis. Je hebt weer mooie kleuren garen uitgezocht en ook de trui waar je aan bezig bent vind ik mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Ik ben aan de nieuwe trui begonnen, kon het niet laten 😄.

      Verwijderen
  7. De tijd vliegt inderdaad voorbij, het is echt bizar. Ook met de hoge temperaturen. Je trui ziet er prachtig en veelbelovend uit zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Afgelopen week nauwelijks iets gehandwerkt, soms gaat dat zo, dan zijn er andere dingen die de aandacht vragen.

      Verwijderen