Volgers

zaterdag 21 januari 2017

een warm wintersetje en lelijke maar warme sokken


Zo, ik heb weer niet stil gezeten. Eigenlijk zou ik dat wel moeten doen, want ik heb een tennisarm, maar mens, dat kan ik gewoonweg niet!
Ik heb zo'n steun-rek-ding om mijn linker elleboog, en dat geeft ook wel wat verlichting van de pijn.
Nu ben ik gewend aan pijn in mijn spieren, pezen, bindweefsel, dat heb ik al 35 jaar (ik heb fibromyalgie, in de volksmond ook wel weke-delen-reuma genoemd, omdat het pijnklachten geeft in de weke delen in je lichaam).
En ik weet dus dat luisteren naar je lichaam in mijn geval heel slecht is om te doen. Want mijn lichaam roept altijd AU! Niet doen, niet bewegen, zit stil!!! 
Maar daardoor loop ik het risico dat ik ook niet naar mijn lichaam luister als ik dat beter wél kan doen. Met nu dus een tennisarm tot gevolg.

Ik ben een echte leftie, maar moest vroeger van mijn handwerkjuf op school handwerken met mijn rechterhand. Dus haak ik rechtshandig.
Dit is misschien wel de eerste keer in mijn leven dat ik blij ben dat ik dat vroeger rechtshandig moest leren. Want nu hoefde ik gisterenavond niet met de armen over elkaar te blijven zitten.
Ik had nog 2 bollen Scheepjeswol Peru liggen, in een anthracietgrijze kleur. Een keer gevonden in een opruimingsbak, 1 euro per bol van 100 gram! Daar kon ik ze toen echt niet voor laten liggen. Ik bedacht me dat ik daar wel eens iets mee kon gaan doen. 
Ook bij haken gebruik je eigenlijk 2 handen. Je houdt de haaknaald in 1 hand, maar het haakwerk, waar je je naald moet insteken, houd je dan met je andere hand vast.
Ik pakte een dikke haaknaald (nummer 12), want ik wist dat als ik mijn haaknaald in mijn rechterhand houd, en een dikke naald en dik garen combineer, ik zo min mogelijk bewegingen maak met mijn linkerhand.
Ik haakte eerst een hoofdband. Ik houd niet van mutsen, maar zo'n band om je hoofd bij snijdende kou vind ik wel prettig. Daarvoor gebruikte ik ongeveer een halve bol. Van de anderhalve bol die over bleef, haakte ik een cowl. 
Beide zijn heel simpel te maken.
Hoofdband: zet een ketting van lossen op, zoveel als nodig om goed om je hoofd (over je oren) te passen. Sluit met een sluitsteek. Haak nu in cirkels verder, door in elke losse (en later elke vaste) 1 vaste te haken. Steek daarbij alleen in de achterste lus van elke vaste. Doorgaan tot je de hoofdband hoog genoeg vindt, dan de draad doorhalen en afhechten. Begin- en einddraadje wegwerken en klaar is je hoofdband.
Cowl:  deze haak je volgens een zelfde principe. Ik wilde dat de cowl lang genoeg was om in 2 lussen om mijn nek te passen. Die lussen moeten dan weer niet te lang zijn, want dan houd de cowl mijn nek niet meer warm. Dus je haakt een ketting van lossen, zolang als je wilt dat de cowl totaal wordt. Zorg nu dat je de ketting 2 slagen draait, zodat de goede kant weer boven komt, en sluit dan met een sluitsteek. Zo krijg je bewust een slag in de cowl, waardoor deze veel mooier valt.
Vervolgens weer vasten in de achterste lus haken totdat je de cowl breed genoeg vindt (of je garen op is), afhechten, draadjes wegwerken en klaar is je wintersetje!

Kennen jullie Ravelry? Als je van haken en/of breien houdt, raad ik je aan daar eens een kijkje te nemen. Gratis, even aanmelden, maar geen spam of wat dan ook, en er gaat een (handwerk)wereld voor je open!
Ik ben bij een paar groepen daar aangesloten. Dat wijzig ik ook regelmatig, maar 1 groep waar ik al jaren lid van ben is RestEnd, een Duitstalige groep waar mensen iets maken met grotere of kleinere restjes garen.
Er loopt een KAL, waarbij je sokken breit in het thema van die maand.
Het thema in januari is Schweinen, ik noem het in het Nederlands gewoon biggetjes, vind ik liever klinken. Dus roze sokken. Nu had ik niet meer genoeg roze resten om een paar sokken te maken. Geen enkel probleem, de enige regel is dat je roze resten gebruikt en je mag die uiteraard combineren met andere kleuren.

 De bol links bovenin is roze, net als het mohair-achtige restje rechts in het midden. De kleuren komen op deze foto helaas niet goed over.
 Deze sokken breide ik daarvan. Foeilelijk maar dat deert me niet, zo zijn heerlijk warm, daar gaat het om! Trouwens, nu ik ze zo op de foto bekijk, als ik ze in mijn werkschoenen draag zie je alleen de been-gedeeltes, die kunnen er goed mee door, dus ik zou ze zelfs naar mijn werk kunnen dragen!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten