Volgers

dinsdag 19 december 2017

Borduren

Ik heb in een ver verleden heel, heel erg veel geborduurd. Maar heb op een gegeven moment de borduurnaalden aan de wilgen gehangen, omdat ik teveel werd gehinderd door de fibromyalgie.
Ik denk dat het laatste wat ik borduurde het geboorte-schilderij was van dochter (zij is bijna 23!).

Onlangs begon het toch weer te jeuken. Wat zou het leuk zijn om weer eens een borduurwerkje te maken! Ik kan weer goed genoeg een borduurnaald tussen mijn vingers voelen, ik had nog wat stramien en borduurgaren in de kast liggen, en ik zocht een patroon op in een oude Ariadne.
Het wordt een klein schilderijtje. Eerst maar eens uitproberen hoe het gaat, vind ik het nog leuk om te doen, en willen mijn vingers meewerken?
Afgelopen vrijdagavond ben ik begonnen, en zondagavond ging ik verder.
Gisterenavond ook nog weer eventjes wat geborduurd, en nu ben ik al een eind op weg:
Wat is het leuk om weer eens te doen! Wat een plezier geeft het, om zo'n telwerkje te maken.
En het gaat best goed, lekker ontspannend, en tot nu toe nog geen kramp in de vingers gekregen (snel, blank hout, afkloppen, haha!).

De Ariadne is van april 1991. Veel van mijn handwerk- en interieurbladen heb ik in de loop der jaren weggedaan, maar deze had ik gelukkig nog bewaard. Ik vond de keuken die erin afgebeeld staat zo leuk!
De 2 plaatjes die bovenaan staan, zijn de enige afbeeldingen van het borduurwerk die in die Ariadne staan. Nu zouden daar 2 complete pagina's aan worden besteed in een tijdschrift, toen was het een detail erbij, een klein werkje wat dan ook niet teveel aandacht kreeg. Het patroon is in blauw en groen, maar ik heb 3 kleurtjes groen uitgekozen uit de borduurgarens die ik nog heb liggen.

Samen met mijn dochter woon ik nu tijdelijk in een "tussen-woning". Het gezamenlijke huis zal te koop komen, en uiteindelijk zal ik een eigen woninkje kopen. En daar kan ik nu al naar uitkijken!
Ik weet natuurlijk nog helemaal niet wat voor soort huis het zal worden, maar ik zit al volop te fantaseren over de inrichting e.d. Dat is niet nieuws voor mij hoor, als kind was ik altijd al bezig met de inrichting van mijn (slaap)kamer, en de meubels verschoof ik met grote regelmaat.
Ik heb zelfs ooit een cursus binnenhuis-architectuur gedaan, gewoon omdat ik het leuk vond om daar meer over te weten te komen. En ook hier in ons tijdelijke huisje wordt er regelmatig e.e.a van plaats verschoven.
Het borduurwerkje zal ongetwijfeld in ons nieuwe huis een mooi plekje gaan krijgen. En ik denk dat er wel meer borduurwerkjes gaan volgen, want wat heb ik er de afgelopen dagen een plezier aan beleefd! Fijn, dat ik dat nu toch weer kan.

Vanochtend eerst maar even langs de garage gereden, er kwam al een paar keer een hard gierend geluid onder de motorkap vandaan bij een koude start. Ik wist dat het de V-snaar moest zijn, maar ik ga daar echt niet zelf aan rommelen. De snaar is aangespannen, hopelijk is dat voldoende, anders zal die moeten worden vervangen.
Direct na thuiskomst eerst even de schuur in gedoken. De race-fietsen van dochter en mij stonden nog op de grond, maar in de winter fietsen we niet buiten, dus dan is het beter om de fietsen op te hangen. Dus even een constructie in elkaar gezet, waardoor de fietsen nu aan touw aan de balken van de schuur hangen. Daar mogen ze tot het voorjaar blijven hangen.

Hoe gaat het met jullie kerst-inkopen? Ik verbaas me er elk jaar weer over dat mensen er zo ontzettend veel geld aan besteden en met karren vol de winkels verlaten. Natuurlijk, als je een grote familie hebt of vriendengroep die met z'n allen bij jou de Kerst komen vieren... maar dan is het toch een prima idee als iedereen een bepaald gerecht meeneemt, zodat er voor iedereen genoeg keuze is en de kosten eerlijk worden verdeeld?! Lijkt mij nou typisch Hollands, om het zo te doen!
E blijkbaar is het voor veel mensen niet mogelijk om ergens in deze week hun aankopen te doen, want supermarkten zijn "op verzoek van klanten" ook zondag, maandag en dinsdag open!
Ja, ik weet het, 2 feestdagen is iets wat zo ongeveer alleen in Nederland voorkomt, maar kom op mensen, je kunt toch best zorgen dat je zaterdag alles in huis hebt voor de 3 volgende dagen?!
Ik kreeg een mail van "mijn" filiaal van AH, waarin stond dat ze "gewoon" open zijn die dagen.
Gewoon? Heeft het personeel dan geen recht om tenminste die dagen even lekker vrij te zijn en te genieten van het samenzijn met familie, vrienden enz? Ik lees op veel blogs dat mensen 2 weken vakantie hebben rondom de feestdagen. Het onderwijs ligt stil, de bouw ligt stil, veel ambtenaren zijn vrij, en ik gun het hen allen van harte. Maar waarom moeten anderen dan werken met dit soort dagen?
Ja, als je werkt in de zorg, bij politie, brandweer, hotel/restaurant, dan weet je dat het werk op deze dagen "gewoon" door gaat. Maar toen ik 18 jaar geleden begon te werken in een bouwmarkt, was er vraag naar extra personeel, omdat ze toen niet meer om 18 uur maar pas om 21 uur dicht gingen op doordeweekse dagen. Die avonden zijn nooit rendabel geweest, maar terugdraaien, ho maar. Nee, de zaterdagmiddag werd verlengd van 17 naar 18 uur, de zondagmiddag is de winkel open, de enige dagen waarop onze winkel dicht is:
1e Paasdag, 1e Pinksterdag, 1e Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Waarom? Mensen hebben maar 1x dat blik verf nodig, komen op zondagmiddag echt geen extra blik kopen. Dat is bij supermarkten misschien wel anders, even wat extra's kopen in verband met onverwacht visite bijvoorbeeld, maar ach, dat kon voorheen ook niet en toen redden we ons toch ook?
Ik vind het jammer, die 24-uurs maatschappij, en ook al kan ik natuurlijk niets aan die openingstijden doen, ik ga in ieder geval niet, beslist NIET aanstaande zondag, maandag of dinsdag naar een winkel.
En ik hoop dat veel mensen dat NIET doen. Zodat het voor de eigenaren van de winkels niet rendabel is om open te zijn, en ze misschien een volgend jaar de winkels gesloten houden op dit soort dagen.
Niet geschoten is altijd mis, dus als we nu met z'n allen massaal de winkels boycotten die dagen, dan is er een klein kansje dat het personeel volgend jaar lekker thuis kan zijn met Kerst.
Denk je van niet? Wij waren een paar jaar terug open op 1e en 2e Kerstdag, van 9 tot 18 uur (dus de avondopenstelling was geschrapt). Maar 1e Kerstdag kwam de eerste klant pas om 11 uur binnen, en op beide dagen waren het vooral kijkers en nauwelijks kopers die langs kwamen. Vorig jaar werd daarom besloten 1e Kerstdag dicht te zijn, en 2e van 12-17 uur open te zijn, net als op zondag.
Ik werkte die dag en zag vooral mensen in feestelijke kleding, die even de tijd moesten doden tussen bezoekje aan de ene familie en de andere. Verkocht werd er erg weinig. En het personeel wordt op die dagen (nog) wel dubbel betaald.

Zo, een heel betoog, maar het zit me ook wel hoog, dat een deel van de bevolking (dat zelf 2 weken vakantie heeft) verwacht dat anderen zelfs op dit soort dagen voor hen aan het werk zijn.

Het is net 3 uur in de middag, en het wordt alweer heel donker in huis. Ga maar gezellig de kerstverlichting aan doen, wat kaarsjes aansteken, en genieten van mijn vrije middag.
De boodschappen zijn gedaan, huishoudelijke klusjes zijn gedaan, poes ligt lekker te spinnen voor de kachel, en ik pak nog even lekker mijn borduurwerkje ter hand.

Tot slot: er zijn inmiddels 3 mensen die zich via mijn link hebben aangemeld bij Anderzorg. Ik noem hier natuurlijk geen namen ivm privacy, maar wel bedankt! Ik hoop dat jullie er net zo tevreden over zullen zijn als ik, en net als jullie krijg ik nu ook in het voorjaar 40 euro uitgekeerd door Anderzorg. Toch een leuke meevaller!

2 opmerkingen:

  1. Dacht ik toch eerst dat het jouw keukentje was! Het is anders wel een hele leuke en gezellige keuken...
    Je bent een prachtige tekst aan het borduren en hij is ook zò waar! Fijn dat je dit nu weer kunt doen met je vingers. Het is leuk en ook wel een tikje verslavend hè..
    Heerlijk om te dromen van je inrichting, plannetjes genoeg begrijp ik.
    Ik baal van de overdadigheid bij kerst, in alle opzichten... Het staat me enorm tegen. Normaal gesproken haal ik ook boodschappen voor een paar dagen tegelijk (en volgens mij doen dat wel meer mensen), dus ik sluit me graag bij jouw woorden aan!
    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo'n keukentje zou ik heel graag hebben! Ik weet nog dat ik indertijd de foto's uitgebreid bekeken heb, maar in de huizen waar ik daarna woonde, paste zo'n keuken niet. Wie weet komt dat nog... en dromen ervan is ook al leuk!
      Ja, het borduren is heel verslavend. Ik heb een paar breiwerken liggen, maar betrap me erop dat ik nu steeds op zoek ben naar een volgend, leuk borduurwerkje.
      Ach, het is allemaal hobby, geen aangenomen werk, dus ik pak ter hand waar ik op dat moment zin in heb.

      Verwijderen