Volgers

zaterdag 19 augustus 2017

Wat maakte ik afgelopen week?

Ik had jullie verteld dat ik met van alles bezig was, maar nog niets kon laten zien dat af was.
Er zijn nu een aantal dingen afgewerkt, draadjes weggewerkt (en zelfs al geprijsd, daarover later).
Ik haakte een hondje en een mandje, hier was ik er nog mee bezig,
en nu zijn ze klaar:
Ik haakte nog wat fleurige onderzetters,
en ook die zijn klaar, draadjes weggewerkt, ingepakt en geprijsd.
 en een helaas wat overbelichte foto, dit wordt een rugzakje voor een klein meisje.
Moet de "riempjes"er nog aan zetten, zal zien of ik dat morgen kan doen en dan een "af"-foto kan tonen.
En ik had opeens zin in "iets" haken in regenboogkleuren. Dit vrolijke vestje kwam van de haaknaald, bovenin gesloten met 1 knoopje (in de vorm van een olifantje)
Er zijn nog een paar dingen van de naalden gekomen, maar die vragen nog om afwerking, draadjes wegstoppen, in elkaar naaien e.d.
Misschien dat ik daar morgen aan toe kom, dan maak ik daar ook nog foto's van.

Allemaal leuke, kleine werkjes. Heerlijk om in je vakantie aan bezig te zijn, zo vind ik. En allemaal bedoeld om te worden verkocht!
Dochter en ik zijn vandaag langs geweest bij handwerkspeciaalzaak Lohuis-Tijhuis in Oldenzaal.
Daar staan we aanstaande woensdag en donderdag buiten op de handwerkmarkt, die wordt gehouden in het kader van de feestweek in Oldenzaal.
We wilden al eerder eens langs gaan bij deze winkel, maar daar kwam het steeds niet van. Omdat we er komende week 2 dagen staan wilden we toch graag eerst even langs zijn geweest. Kennismaken met de eigenaresse, de winkel eens bekijken (de pui van de winkel, zoals die te zien is op hun website, vinden we er fantastisch uit zien), even bekijken waar we kunnen parkeren enz.
Het was een leuk uitje, de winkel ziet er erg gezellig uit, heel veel stofjes (daar blijf ik een zwak voor hebben, heb in mijn jeugd zo ontzettend veel uren doorgebracht in stoffenwinkels, samen met mijn moeder, op zoek naar "lapjes", mijn moeder naaide al mijn kleding zelf).  Ik kan zelf goed naaien maar ik beleef er nul-komma-nul plezier aan. Ik heb een naaimachine, maar zodra ik die op tafel zet en erachter (voor?) plaats neem, voel ik een agressie in me opkomen, en zit ik heel opgefokt klaar om van start te gaan. Ik naai dus echt alleen maar als het nodig is, nooit voor mijn plezier.
Maar naast stoffen verkopen ze bij Lohuis-Tijhuis ook heel veel haak-en breigarens. Ik had gisteren al even op hun site gekeken wat ze zoal verkopen en zag daar een leuke sokkenwol van Lana Grossa Meilenweit. In de winkel zag ik die in eerste instantie niet terug, maar toen ik van de accessoire-afdeling terug liep naar de bolletjes zag ik opeens een mand op de grond staan, met daarin de Meilenweit! Yep, de kleurencombi die ik zag op de site was ook nog op voorraad in de winkel.
Die heb ik mezelf dus lekker cadeau gedaan:
Mijn handen jeuken om een paar sokken op te zetten met dit garen. Ik heb een paar jaar geleden op vakantie in Luxemburg een bol van dit garen gekocht.
Daar maakte ik toen een paar vingerloze handschoenen van. Ik heb ze afgelopen 5 winters heel veel gedragen, maar ze zijn nog net zo mooi als toen ze van de naald afkwamen.
En heerlijk warm.
Deze foto maakte ik indertijd, de draadjes van de vingers waren nog niet afgewerkt, en de "hoesjes" om de vingers moesten nog aan de handschoenen genaaid worden, heb de foto's van mijn oude blog afgehaald.
En laatst breide ik een trui van o.a. deze bollen Meilenweit:
De trui (sorry, nog steeds geen draagfoto gemaakt, maar de trui draagt heerlijk!):
Maar nee, ik ga nu nog niet beginnen aan deze nieuwe bol Meilenweit.

Na al het haken en breien voor de verkoop, is het nu weer tijd om lekker iets voor mezelf te maken.
Ik heb een paar jaar geleden een flinke partij garens gekocht bij een oudere mevrouw die ophield met handwerken. Daar zaten o.a. deze pakketten bij:
 Perlette, een heel dun garen, in 5 verschillende kleuren.
Van de 2 hier meest links op de foto, heb ik (van elk) 6 bollen, en van de andere 3 kleuren elk 9 bollen.
Ik heb ze al een paar jaar in bezit en heb al heel veel verschillende plannen gemaakt, hoe deze garens te verwerken. 
Ik houd van Fair Isle, een trui met zo'n mooie, bontgekleurde pas bijvoorbeeld. Maar ik denk toch dat deze kleuren teveel in het zelfde kleurscala zitten om echt mooi te worden' op die manier.
Ik heb nu een besluit genomen. Het worden strepen. Dat klinkt misschien wel saai, maar mijn plan is om het op de volgende manier te doen:
De kleuren vertekenen nogal op de foto, de kleuren die ik tot nu toe gebruikt heb zijn op de foto hierboven 1e en 3e van links. De 3e van links vormt de hoofdkleur, na ongeveer 10 banen in de donkere kleur ga ik deze kleur vervangen door de mosterdgele (2e van links), en na 10 banen van die kleur wordt deze vervangen door de lichtste kleur.
Ik denk dat dit wel leuk wordt, maar toch een klein beetje saai. Dus ik overweeg om bij de overgang van de kleuren steeds 1 baan ertussen te breien in oranje. Dat maakt e.e.a. hopelijk wat sprekender.
Ik zou heel graag jullie advies krijgen, wat denken jullie, inderdaad oranje strepen er tussen doen?
Oh ja, zoals jullie kunnen zien brei ik alles met dubbele draad, om een rondbreinaald nr. 3.

En die bol Meilenweit? Die bewaar ik nog even, komende week ben ik nog wel zoet met deze trui en de week daarna hopen we lekker een paar dagen in Duitsland door te brengen. Dan wil ik de bol meenemen. Neemt weinig ruimte in, maar zonder handwerkje ga ik echt niet op stap hoor!

Fijne zaterdagavond, en laat je me even weten hoe jij denkt over die oranje strepen? Alvast heel erg bedankt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten