Volgers

vrijdag 18 oktober 2024

Happy-go-Knitter

 Dank voor jullie lieve reacties op mijn vorige bericht. Ik houd wel van een uitdaging, en ik heb een cijfertik, dus ik had echt veel plezier bij het breien en berekenen van de trui die ik jullie liet zien.

In september werd een patroon uitgebracht door Unwind Knitwear: de Low Tide Sweater.

Ik vind het een prachtige trui, met bijzondere details. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de schouder op de foto's hier boven en beneden.

Het is een patroon dat vrij ongebruikelijk voor me is. Ik brei immers erg graag met meerdere kleuren. Maar ik heb een paar broeken en rokken met prints, en daar wil ik graag een paar effen truien bij maken. Effen als in één kleur, maar zeker niet in tricotsteek!! Dat vind ik echt te saai om te breien. 

Nou, ik denk dat ik me met dit patroon zeker niet zal vervelen! 
Ik kon niet wachten tot het patroon zou worden uitgebracht, zodat ik kon zien hoeveel garen ik nodig zou hebben voor mijn maat. Toen het, in de week van mijn verjaardag, werd gepubliceerd, heb ik het direct gekocht. 
Welk garen zou ik ervoor gaan gebruiken?
Hoe langer ik keek naar de truien die een aantal testers had gebreid, met het garen dat de ontwerpster ook had gebruikt, hoe meer ik wist: ik wil hetzelfde garen gaan gebruiken!! En ik besloot: ik geef het mijzelf als verjaardagscadeau 😀. Moet kunnen toch?!

Het garen is van Happy-go-knitty, een yarn dyer in Nieuw-Zeeland.
Op haar kaartje staat: yarn hand-dyed with love and attitude.
Ik had 3 strengen nodig.
Wat een prachtige kleuren heeft ze, dat maakte het echt ontzettend moeilijk om te kiezen!! Het garen heeft weliswaar één kleur, maar met een beetje gemeleerd, tweed-achtig effect. 
Uiteindelijk koos ik voor de kleur Toffee, die ook gebruikt is in de trui hierboven.
En vandaag kwam het pakket binnen:

Wow, wat ben ik hier blij mee! Het voelt heerlijk zacht aan, de kleur is schitterend, daar ga ik vast met heel veel plezier mee breien!! En ik kan haast niet wachten om de trui te dragen!!

Maar uiteraard gaat dat nog wel even duren. Het gaat best goed met me. Okay, ik zou willen dat ik al veel meer kan en mag, maar het is nu 3,5 week geleden dat ik werd geopereerd, en als ik vergelijk hoe ik me nu voel met hoe het was toen ik uit het ziekenhuis werd ontslagen, is dat een wereld van verschil!!!
Het gaat zelfs zo goed, dat ik steeds wat langer en vaker mag zitten! En ik heb de fysiotherapeut gevraagd of ik dan met mijn armen over elkaar moet blijven zitten, of dat een beetje breien ook is toegestaan 😉 (ook tijdens het liggen trouwens). Zoals met alles: ik mag het proberen, doseren op gevoel, zodra het pijn doet of druk geeft op mijn rug direct stoppen.

Oh, wat is dat fijn!!! Ik doe drie keer per dag mijn oefeningen. Die gaan ook steeds een beetje beter, ik kan ze al wat vaker na elkaar doen voordat het pijn gaat doen.
Ik mag sinds woensdag ook proberen buiten te lopen. Maximaal 5 minuten vanaf mijn huis, dan weer terug. Dat lijkt niks, maar oh wat is het heerlijk, even in de buitenlucht te zijn, even in beweging te zijn, even je longen volzuigen en merken dat je toch al iets meer kunt doen. Dat longen volzuigen deed ik elke dag wel even hoor, gewoon de deur uitstappen en dan eventjes buiten staan. Ons huis staat hoger, dus bij de deuren zitten stoepen van een paar treden hoog. Verder dan boven op de stoep blijven staan, zat er niet in, maar nu lukt het me daar vanaf te stappen, en een stukje te lopen!! Gisteren in de miezerregen, maar woensdag en vandaag heerlijk in de ☀️!

En nu mag ik dus weer gaan proberen om wat steekjes te breien! Ik heb nog een aantal projecten liggen, die ik niet meer af heb gekregen vóór de operatie. Die wil ik eerst gaan afmaken. Zo heb ik o.a. een testknit voor een trui ("moet" voor eind november af, had niet verwacht dat dat nog mogelijk zou zijn, ,maar wie weet)
en een KAL voor een vest (die liep in september, maar kreeg ik niet meer af).
En uiteraard heb ik, zoals altijd, een paar sokken op de naald.
Nou, ik ga het maar eens heel rustig aan proberen dit weekend.

Ik kocht trouwens nog wat bij Helene van Happy-go-knitty: wat koord om je breiwerk op over te zetten als je tijdens het breien je breiwerk wilt passen, en een pin. 

Dat koord bevalt me erg goed. In het blikje dat ik een tijdje geleden kocht, zitten "maar" 3 koorden: één lange voor het lijf van een trui of vest, en twee voor de mouwen. Dat leek me genoeg. Totdat ik dus een nieuw breiwerk opzette, en alle naalden van een bepaalde dikte in gebruik bleken te zijn in de diverse projecten. Dan is het dus erg handig als je meer koorden hebt, dan kan je het ene project op koorden zetten, terwijl je het andere begint. Ja natuurlijk, je kunt ook eerst het ene project afmaken, voordat je het volgende begint 😀, maar ik wil genieten van mijn breien, en als ik zin heb om iets nieuws op te zetten, dan doe ik dat gewoon.
Tot een bepaald aantal projecten hoor, ik zou heel onrustig worden als ik 20 WIP's zou hebben, dan beleef ik er echt geen plezier meer aan (WIP=Work in Progress, dus een werkje dat nog niet af is). De prijs voor 10 koorden bij Helene was veel lager dan wat ik er hier in Nederland voor moet betalen, dus bestelde ik het mee.

En ik bestelde een pin, gewoon omdat ik die erg leuk vind:

Zo, even uit de verpakking gehaald, kun je hem beter zien.
Leuk voor op een (project)tas!!

Ik wens jullie allemaal een heerlijk weekend. Hopelijk schijnt het zonnetje, net als vandaag, dan kan iedereen lekker naar buiten, genieten van de mooie herfstkleuren! 
Ik houd jullie op de hoogte hoe het gaat met breien!!





14 opmerkingen:

  1. Prachtig die verwerking van de inbreiingen (weet even geen ander woord) . Breien kan ik niet meer maar zie wel hoe bijzonder dat gemaakt is. En de kleur is ook heel mooi.
    Ik heb maar gewoon verloopgaren vd Wibra gekocht om een trui te haken, ben aan het proeflapjes haken voor een mooie steek of een met soort kabels erin. Kan nog niets naar mijn zin vinden, maar zoeken is ook een onderdeel van de hobby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben het helemaal met je eens, de hobby bestaat uit veel meer dan het maken. Veel plezier met het zoeken, én het maken!

      Verwijderen
  2. Hoi Anja, wat fijn om te horen dat het beter met je gaat. Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag en wat heb je jezelf een mooi cadeau gegeven? Echt een prachtig patroon en zeker met dat garen, dat gaat een beauty worden! Groet, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tijdens het breien ben ik eigenlijk altijd aan het multi-tasken. Ik lees een boek of een blog, ik kijk naar een vlog of een informatief filmpje. Maar ik denk dat ik bij deze trui wel mijn volle aandacht zal moeten houden, wil ik er een beauty van kunnen maken 🤭.

      Verwijderen
  3. Oeh, wat een mooi patroon! En heel goed dat je jezelf zo'n goed verjaardagscadeau gaf :-) Ik wens je er heel veel plezier mee.
    En wat ben je heerlijk positief. Mooi dat je herstel zo voorspoedig gaat, dat je het rustig opbouwt en geniet van wat kan en mag. Alle goeds gewenst verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een heerlijk positief nieuws vandaag. De blijheid spat er vanaf
    Dat je weer even buiten kunt lopen na zolang binnen geweest te zijn, wat zal dat heerlijk zijn. En je kunt je huis weer eens van de buitenkant zien 😉.
    Wat een geweldig patroon heb je gekocht en een heel mooi garen, een feestje om mee te breien. Dat je mag breien is natuurlijk al een feestje op zich. Heel veel breiplezier gewenst en jij ook een fijn weekend,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik ben een blij ei 🙃. Ik probeer ook altijd te genieten van de kleine dingen. Zo zag ik vanmiddag enorm veel lieveheersbeestjes vliegen, echt honderden. Die zijn op zoek naar een overwinteringsplek. Zo mooi om naar te kijken!

      Verwijderen
  5. Wat heerlijk dat er vooruitgang is. En wat kan je dan genieten he van het even buiten zijn. Ik ben blij voor je!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat lief van je! Na 5 maanden binnen is het een genot om buiten te zijn.

      Verwijderen
  6. Wat fijn te horen dat het zoveel beter met je gaat ,die wol is prachtig dat gaat heel mooi worden denk ik .Geniet lekker van het buiten zijn na zo’n lange tijd fijn weekend liefs Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fijn dat het beter met je gaat, maar wat een uitdaging lijkt me deze prachtige trui!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is zeker een uitdaging, maar daar houd ik wel van. Ik heb geen haast, ga er zeker de tijd voor nemen, maar die heb ik voorlopig nog wel.

      Verwijderen