Volgers

zondag 28 april 2024

Jennifer Steingass patronen

Hebben jullie een leuke Koningsdag gehad? 

Ik was aan het werk, dus ik heb er weinig van meegekregen, maar ik zag online dat Drenthe en vooral Emmen zichzelf gisteren goed op de kaart heeft gezet!
Emmen wordt de lelijkste stad van Nederland genoemd. Dat begrijp ik niet zo goed.
Ik ken de stad goed, heb jarenlang in een dorpje net buiten de stad gewoond, en het is weliswaar niet een stad die je gaat bezoeken voor de prachtige oude grachtenpanden en kathedralen (die zijn er niet!) maar lelijk? Nee, ik ken genoeg steden die ik persoonlijk lelijker vind. Smaken verschillen nu eenmaal.


Eigenlijk wilde ik jullie gaan vertellen over mijn nieuwe breiwerk.
Maar toen zag ik dat ik jullie nog helemaal niet mijn vorige project heb laten zien! Deze Gardengate trui is al een week van de naalden, dus hoogste tijd om jullie bij te praten!
Eens zien, ik had jullie verteld dat ik de nek wilde aanpassen. Dat heb ik gedaan. Het boordje van 4 toeren heb ik eraf gehaald, en ik heb een nieuw boord gebreid. Ik breide 2 ktbl, 2p. Dat is de Engelse terminologie voor 2 knit trough the backloop, 2 purl, en in het Nederlands vertaald: 2 steken recht breien, waarbij je insteekt in het achterste pootje van de steek, 2 averechte steken breien.
Daarna breide ik nog 2 toeren in de bijkleur, en kantte ook in die kleur af.

De mouwen en de romp hebben precies zo'n zelfde boord. Door de rechte steken gedraaid te breien, krijg je een nettere steek dan door ze gewoon recht te breien. Dat vind ik vooral in boorden een enorm verschil geven.

Pft, het was nog even spannend, ik had eerst de boorden van de mouwen en het halsboord gebreid, en wilde uiteraard het boord onder aan de trui precies hetzelfde breien. Uiteindelijk heb ik 1 gram overgehouden van de bijkleur!!

Eigenlijk was ik van plan geweest dit patroon te breien met ander garen, dat ik er speciaal voor had besteld. Ik wilde de website van Eddna eens uitproberen. Dat is een Zweedse garen-producent, maar ze hebben een Nederlandstalige website voor Nederland en België. Ik ging er daardoor vanuit dat ze ook een magazijn hebben in 1 van die 2 landen, maar dat blijkt niet zo te zijn. De bestelling werd verstuurd vanuit Zweden, en dat duurde al met al zo'n 3 weken.
Tja, dat had ik helemaal niet verwacht! Ik heb altijd wel een paar sokken op de naalden, en een haak- en borduurwerk, maar daarnaast ook altijd een groot project (meestal een trui), en nu had ik dat niet. Ik besloot daarom deze Gardengate te breien van garens die ik al in voorraad had, dat bestelde garen zou ik wel gaan gebruiken voor een ander patroon, zeer waarschijnlijk ook eentje van Jennifer Steingass, de ontwerpster van de Gardengate.

Nu ben ik lid van haar Ravelry-groep, en ik heb (even gecheckt op Ravelry) 10 van haar patronen in mijn bezit. Ja, je kunt wel stellen dat ik een fan ben van haar!
Vorige week vrijdag ontving ik een email van haar. Niet ik alleen hoor, ze zal deze mail hebben verstuurd naar iedereen die ooit een patroon van haar kocht.
Daarin vroeg ze om testknitters, voor een nieuw patroon dat ze heeft ontworpen, genaamd Greenleaf sweater:


Je hebt het vast al geraden: ik reageerde op haar mail, en gaf aan dat ik dit patroon graag voor haar zou testen.
En toen was het wachten, zou ik worden uitgekozen? Want ze krijgt natuurlijk onnoemelijk veel reacties op zo'n mail. En e.e.a. moet wel overzichtelijk blijven.
Maar op dinsdag postte ze de lijst met uitgekozen testknitters, en ik stond erbij!!!
Superblij!!

Dit is het garen dat ik bestelde, Järbo 2 tr Ull in paars en okergeel. Het is 100% wol, dus dit wordt een warme wintertrui. Logisch om daaraan te beginnen in de laatste week van april? Tja, de lente zet nog niet erg door, dus waarom niet?

Ik maakte garencakes, en ging proeflapjes breien. Welke dikte naald zou ik gaan gebruiken? Ik twijfelde tussen 3,5 en 4. Donderdag ontvingen we het patroon, en vrijdag zette ik de trui op de naald, met naalddikte 3,5. 

Hm, niet helemaal tevreden, het leek wat stug te worden, en dus ging ik over op naalddikte 4. Als dat me beter zou bevallen, zou ik uithalen en opnieuw beginnen.
Vaste lezers weten dat ik daar geen enkele moeite mee heb. (op de foto hierboven lijkt het grijs garen, maar het is echt paars).

Een testknit is bedoeld om eventuele fouten in een patroon te vinden en te corrigeren, voordat het patroon wordt gepubliceerd. En er zijn al wat foutjes gevonden. Als je heel goed kijkt op de foto hierboven, zie je dat er 1 gele steek zit in het verlengde van die gele streepjes. Maar die zit er niet exact boven, terwijl dat wel de bedoeling is in het ontwerp. Dat komt doordat een meerdering op de verkeerde plek in het patroon stond.

We zitten inmiddels aan update 4, en ik heb gisterenavond uitgehaald wat ik had, en ben helemaal opnieuw begonnen. 


Het is lastig op de foto te zetten, maar hierboven zie je het verschil, eerst een lange streep, dan 2 steken, dan 1 steek, allemaal netjes op een rijtje.
Ik ben inmiddels bij toer 22 van de yoke (het telpatroon), dat uit 58 toeren bestaat. Heb er veel plezier in en zal er vandaag vast nog wel wat toertjes aan breien.
De deadline om de trui helemaal af te hebben is eind mei, dus we hebben nog een hele maand de tijd. 










 

6 opmerkingen:

  1. Ik ben 1 keer in Emmen geweest en vond het juist een vriendelijke stad met aardige mensen, gezellige terrasjes en een fantastische antiek en curiosawinkel, dus ik heb leuke herinneringen aan Emmen! Wat is je Gardengate mooi geworden. Knap hoor hoe snel je dat doet. Zo leuk dat je uitgekozen bent als testbreister voor de greenleaf. Ook al weer zo'n mooi patroon van Jennifer. Veel plezier met breien en hou ons op de hoogte! Groet, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annemarie, ik weet precies welke winkel je bedoelt, we kwamen er graag maar helaas is die inmiddels gesloten. Ja, ik vind de mensen zeker aardig. Als je er op zaterdag in het stadscentrum loopt hoor je veel Duits worden gesproken. Veel Duitsers komen winkelen omdat bijvoorbeeld kleding hier goedkoper is. En ook in de winkels spraken ze Duits tegen het personeel. In het begin verbaasden we ons er echt over dat het personeel dan direct overschakelde naar Duits, maar dat getuigt van die vriendelijkheid. Sanne heeft 4 jaar op school gezeten in Emmen en kent de stad op haar duimpje. Van ons geen kwaad woord over Emmen!!

      Verwijderen
  2. Ik was een paar jaar geleden in Emmen, voor het shantyfestival en ik vond het ook niet lelijk.
    Al die pleinen geven een heerlijk gevoel van ruimte, wat je in maar weinig steden tegen komt.
    Ik vind Vlissingen veel lelijker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies, ruime pleinen met gezellige terrasjes, niet zo benauwend als veel andere steden. Ach ja, smaken verschillen.

      Verwijderen
  3. Ik ben nog nooit in Emmen geweest, maar wat ik ervan zag op televisie vond ik wel heel leuk!
    Wat een prachtig breiwerk en het lijken wel echte bladeren, maar het is de schaduw van de boom hè...
    Je testbreiwerk is ook mooi en ik kan het natuurlijk niet voelen. Maar als het stug is en niet naar je zin, geef ik je groot gelijk dat je het uithaalt....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik raad je zeker aan om eens de mooie provincie Drenthe te bezoeken. Misschien leuk om eens een keertje de kleinzoons mee te nemen naar Wildlands?
      Ik moest even terug kijken naar de foto, klopt hoor, dat is de schaduw van bladeren van de boom waar de trui even in hing.
      Inmiddels heb ik de yoke en beide mouwen van de testknit af, ga zo even een berichtje hierover plaatsen.

      Verwijderen