Volgers

zaterdag 20 april 2024

Aanpassingen aan mijn Gardengate

 

Wat zijn de patronen van Jennifer Steingass toch heerlijk om te breien!
Dit is mijn 3e Gardengate. Deze trui brei je van boven naar beneden. De yoke breide ik in 2 avonden, en toen verdeelde ik voor de mouwen en het lijf. 
Patronen laten je vervolgens eerst het lijf breien, en daarna de mouwen.
Veel mensen stranden dan op sleeve-island, oftewel: de lol is er vanaf, en het project eindigt ergens in een hoek.

Zelf brei ik altijd eerst de mouwen. En die brei ik eigenlijk nooit volgens patroon.
Tot voorbij de ellebogen minder ik geen steken, want anders worden de mouwen te smal voor mijn blijkbaar nogal gespierde bovenarmen (ja spier, geen kipfiletjes haha). Daarna kijk ik hoeveel steken ik nodig heb voor het boord, hoeveel toeren ik moet breien tot aan het boord, en dan kan ik dus bereken om de hoeveel naalden ik 2 steken moet minderen. Ik brei mijn mouwen altijd in het rond, op een rondbreinaald. Dat schijnt magic loop te heten. De minderingen brei ik door steek 2 en 3 samen te breien, en de laatste 2 steken ssk te breien (ssk staat voor slip, slip, knit; je haalt de 1e steek averechts af, haalt de 2e steek averechts af, en breit ze dan door de achterste lus samen).

Na de mouwen brei ik de romp van de trui. En dat gaat gepaard met een paar keer passen (groot voordeel van breien van boven naar beneden).
Vaak maak ik extra steken bij de oksels. Dat geeft wat meer ruimte, zodat de armen wat meer ruimte krijgen, en de trui niet omhoog trekt als je je armen omhoog doet.

Als je alleen kleurwerk hebt in de pas, begint hier het saaie gedeelte van het breiwerk (althans, dat vind ik). Geen kleurtjes af te wisselen, geen minderingen te doen zoals in de mouwen, en best veel steken op de naald (in dit geval 250) dus het schiet ook niet erg op qua aantal gebreide toeren. 
Het eerste gedeelte van dat saaie gedeelte breide ik gisterenavond.
Voor vanavond heb ik lekker niets op de planning staan, en dus ga ik aan de trui breien. Ik verwacht dat ik aan het einde van de avond de trui wel af heb.

Ik ga nog 1 dingetje veranderen, voordat ik de trui ga wassen en blocken. 
Wat me niet bevalt aan Jennifer's patronen, is de nek. Er zitten geen boorden aan, waardoor de hals vrij wijd is. Dat vind ik persoonlijk niet prettig, en dus brei ik altijd een boord aan mijn truien. 
Ik had er verstandig aan gedaan om een provisional cast-on te doen. Dat is een manier van opzetten (met gehaakte steken die je later kunt uithalen). Je kunt dan de steken oppakken en in de tegenovergestelde richting een boord breien. Maar ik dacht dat een simpel boordje van 2recht 2 averecht wel prima zou zijn. 
Nu wil ik dat veranderen. De boorden van de mouwen breide ik namelijk 2 gedraaid recht, 2 averecht, en dat is met dit garen zoveel mooier dan gewoon 2r2a dat ik dat ook bij het boordje van de nek wil doen. Bovendien wil ik, net als bij de mouwen, dan eindigen met een toer rechte steken in de contrastkleur en vervolgens in die kleur afkanten.

Ondertussen ben ik in mijn hoofd al druk bezig met mijn volgende breiwerk.
Hebben jullie dat ook, dat je alweer plannen gaat maken voor een volgend project, als je lopende project bijna klaar is?
Ik heb mijzelf de afgelopen weken verwend met mooie garens en leuke patronen. Die garens kocht ik met een bepaald patroon in gedachten. Maar misschien ga ik er toch andere patronen mee breien dan aanvankelijk de bedoeling was.
Dat ga ik vanavond eens op het gemak bekijken, terwijl ik ondertussen verder brei aan mijn trui. Tricotsteek in het rond is saai (vind ik) maar als je ondertussen iets leuks kunt doen (zoals patronen uitzoeken of breipodcasts luisteren), dan vliegen de steekjes van de naalden.
 

Hebben jullie nog leuke plannen voor vanavond? Wat je plannen ook zijn, ik wens je een hele leuke avond. Jullie weten wat ik ga doen!

8 opmerkingen:

  1. Hihi toen ik de titel las dacht ik dat je je tuindeur ging
    Opknappen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, eigenlijk best logisch! Het patroon dat je breit is gebaseerd op zo'n sierlijk hekwerk, vandaar de naam.

      Verwijderen
  2. Wat ben je al ver Anja en fijn dat je je trui kunt aanpassen naar jouw lijf en zitcomfort. Ik heb dat ook, met het een bezig en dan alweer nadenken wat je daarna weer wilt maken :) Ik vind het leuk, al die plannen maken. Ik ben benieuwd naar welke wolletjes je hebt aangeschaft. Fijne zondag, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga binnenkort wel wolletjes laten zien, als ik nieuwe projecten begin. Maar goed dat ik het lees, ik ga ze straks eerst even op de foto zetten, het zonnetje schijnt lekker nu.

      Verwijderen
  3. Het zijn zulke prachtige kleuren. Daar ga je veel plezier aan beleven.

    Fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, de kleuren passen verrassend mooi bij elkaar. En bij het passen zat de trui heel fijn, dus ik verwacht inderdaad dat ik er veel plezier van ga hebben. Moet ik wel wachten totdat hij droog is (geblockt)!

      Verwijderen
  4. Dank voor je tips, ik ga eens even googlen.

    BeantwoordenVerwijderen