Volgers

dinsdag 9 mei 2023

Op naar ronde 6

 

Jullie zien het: de sokken zijn af! En ze zijn goedgekeurd, wat betekent dat ik ronde 6 heb behaald 🌞.

Zo op deze foto lijken de sokken aardig te passen, maar dat is beslist niet het geval. Zie je bij mijn linkervoet de knik bij de 3e pijl vanaf de teen? Daar eindigt mijn grote teen 😂.

De sokken zien er vanaf de zijkant maar gek uit. Die rand rondom de hiel is een rand met pijlen, dat zie je niet zo goed terug op de foto's. 

Het patroon van de pijlen vind ik erg leuk. Je breit vanaf de teen en vanaf het boord, en dan ook nog eens in het rond voordat je de hiel breit. En steeds brei je de pijlen in de richting die je breit.

Maar de sokken vallen bij de meesten heeeel groot uit! Mijne zijn denk ik maat 43-44 geworden, ik heb ze gebreid op naalddikte 2,25. Ik kan niet breien met nog dunnere naalden. Maar anderen zijn met diezelfde naalddikte ge-eindigd met 
sokken in maat 47! Dat komt natuurlijk doordat hun garen dikker is als het garen dat ik gebruikte.

Ik had de sokken af, en ging foto's maken, toen ik zag dat er iets niet klopte. Hoe ik het voor elkaar heb gekregen weet ik niet, maar ik ben de hielen niet gaan breien van de achterkant van het been, maar vanaf de zijkant. En dat heb ik bij de tweede sok precies zo herhaald!

Sock Madness heeft 1 regel: just follow the pattern! En dat had ik gedaan (dacht ik). Je sokken komen er soms heel raar uit te zien, en blijken dan toch goed te zijn. Dus dat ze er vreemd uitzagen op de naald, verbaasde me niet.

Ik heb de hielen weer moeten uithalen. Nou ja, uithalen ging met de tweede sok prima, maar de eerste sok had ik al geblockt, en dat had flink invloed op het garen. Het was aan elkaar gaan hechten, en ik heb uiteindelijk het garen doorgeknipt, en de hiel in z'n geheel verwijderd. Ik weet niet of ik dat nog kan uithalen, ik hoop van wel, want ik wil deze sokken helemaal gaan uithalen, zodat ik het garen kan hergebruiken.

Ik vind uithalen totaal geen probleem, 1 keer garen kopen en er 2 keer van genieten!
Helemaal aan het einde van de Sock Madness wil ik een foto maken van alle sokken bij elkaar, en dan gaan de meeste worden uitgehaald. Want de meeste sokken passen ons niet.

Dat vind ik dus echt totaal geen probleem, dat weet ik van tevoren want in de wedstrijd moeten we nu eenmaal een minimale maat breien, en die is voor ons meestal te groot. Maar ik heb deze Sock Madness wel veel geleerd, allerlei technieken van opzetten, afhechten, meerderen, minderen, draden kruisen enz. En in mijn team was het echt heel gezellig!

Sock Madness is nog niet afgelopen, we gaan met 8 per team door naar ronde 6. Maar er gaat per team maar 1 persoon naar de finale. En in mijn team zitten een paar heel snelle breisters! Bovendien, ik hoef niet naar de finale, dat gun ik graag een teamgenoot die echt meedoet voor het wedstrijd-element. Ik word gewoon cheerleader, dat betekent dat je wel het patroon krijgt en mee mag breien, maar vooral dat je degenen die nog in de wedstrijd zitten aanmoedigt.

Deze sokken heb ik 4 mei op de naald gezet, en gisterenavond laat waren ze af. Ik heb vanmorgen foto's gemaakt en ingestuurd, en kreeg al heel snel een mailtje terug dat mijn sokken zijn goedgekeurd en ik door ben! Ik had niet verwacht dat ik ronde 6 zou halen. Mijn team blijkt een paar heel snelle breisters te hebben, die allemaal tijdens het weekend 2 hele dagen zitten te breien. Zelf was ik de afgelopen dagen alleen op zondag niet aan het werk. 

En nu? Ik heb nog diverse WIP's op de naalden, en ook alweer plannen voor andere projecten. En als ik het patroon van ronde 6 leuk vind, ga ik die zeker ook breien, maar dan wel direct in onze maat, want dat mag als cheerleader.




7 opmerkingen:

  1. Fijn dat je deze ronde ook weer hebt gehaald!
    Dus als ik het goed begrijp is het patroon eigenlijk niet goed, maar heb je wel volgens patroon gebreid...
    Oh, je moet wel een beetje fanatiek zijn als je van tevoren al weet dat de meeste sokken die je gaat breien niet oké voor je zijn of te groot en dat je die dus later weer gaat uithalen...
    Ik vind uithalen ook geen probleem, maar als ik het op voorhand eigenlijk al weet, dan ben ik toch niet zo enthousiast.
    Maar de echte fanatiekelingen gaan voor de pret en het (leer)proces, dat blijkt maar weer...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een aantal deelnemers hebben mooi passende sokken gebreid (meestal heeft in dat geval manlief schoenmaat 45 of meer 😂). Velen zijn na de goedkeuring al begonnen met aanpassingen, bijvoorbeeld de hiel eruit halen en een andere, goed passende hiel er weer in breien. Dus nee, het patroon is eigenlijk niet goed.
      Ik ben totaal niet fanatiek als het om de wedstrijd gaat. Die hoeft voor mij niet. Wat ik er zo leuk aan vind, is dat ik nieuwe dingen leer. En die wedstrijd zorgt er bij mij voor, dat ik dan niet gemakshalve maar opgeef als ik er niet (direct) uitkom, maar het breiwerk weg leg, er nog eens over nadenk, ga lezen of anderen datzelfde probleem tegenkomen en wat er voor oplossingen/hulp wordt gegeven, en uiteindelijk het werk weer oppak, en uithaal dan wel verder brei. Juist doordat zoveel anderen tegelijk met mij bezig zijn aan diezelfde sok, is het heel makkelijk om even hulp te vragen. En dat is best een bijzondere ervaring. Breisters zijn veelal heel behulpzame mensen, zo ervaar ik.

      Verwijderen
  2. Mijn sokken passen ook voor geen meter: been te strak, voet te wijd. Maar dat mag de pret niet drukken. Ik had ook geen perfect garen voor deze technieken ik heb niet zoals anderen met diverse maten naalden gebreid. Daar heb ik dan weer van geleerd, dat je dat soms beter wel kunt doen. Maar alles voor een sok en de volgende ronde. Ook mijn sokken zal ik uithalen en wat resteert is dan een foto en de aantekeningen in mijn journal. Succes met de volgende ronde. Ik heb er al weer zin in.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Been past bij mij goed, dus ik overweeg om die te behouden en er dan gewone hielen en voeten aan te breien. Misschien wel met de pijlen op de voet in de richting zoals ze in het patroon ook zijn, dat vind ik er wel grappig aan. En dan een gewone hiel erin. Het idee van die pijl rondom de hiel is grappig, maar tegelijk (denk ik) ook de oorzaak dat zoveel van de sokken niet passen.
      Ik heb naalddikte 2,25 genomen, dunste maat waarmee ik kan sokken kan breien. Juist omdat ik al verwachtte dat de sok groot zou uitvallen, ik brei normaal onze sokken met 52 steken.
      Ik kijk enorm uit naar de SWC, dit wordt mijn eerste deelname daaraan, maar wat ik erover lees, is het net iets meer passend bij mij. De wedstrijd speelt voor mij geen rol, de keuze tussen moeilijke en makkelijke versie van de sok spreekt me enorm aan (dan kan ik ook mee blijven doen als de fibro mij beperkt) en de vrijheid een ronde over te slaan en daarna weer mee te mogen doen ook (zelfde reden 😊).
      Heel leuk om hier een reactie van je te krijgen! We zitten allebei in team Zandvoort, net als een paar andere deelneemsters aan Sock Madness, zoals mijn teammaatje Ysselin. Lijkt me leuk dat we elkaar daar weer "spreken"!
      Jij ook succes met de volgende ronde. Ysselin is een heel snel teammaatje en ik gun het haar echt dat ze in ronde 7 terecht zou komen. Ik ga het patroon van ronde 6 bekijken, alleen als er een techniek in zit die ik wil leren, of als ik het patroon erg leuk vind, ga ik ze nog tijdens Sock Madness breien, maar dan sowieso in onze eigen maat, dus niet voor de wedstrijd. Want ik hoef niet zo nodig in ronde 7 mijn team te vertegenwoordigen, en ik brei dan liever een paar sokken die passen 🌞

      Verwijderen
    2. Ik had je al gezien bij Team Zandvoort! Mijn sokkenavontuur ben ik bij SWC begonnen, die Sock Madness durfde ik niet aan twee jaar geleden. Heel erg leerzaam en fijne sokken. De variaties op het sokkenthema zijn eindeloos.

      Verwijderen
  3. Waar haal jij toch al die energie vandaan, om naast werk en tuin dan ook nog eens zoveel te breien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je vergist je, breien kost mij geen energie, het GEEFT mij energie!! Ik heb breien nodig om mijn fijne motoriek enigszins op peil te houden, en om mijn dosis serotonine aan te maken. Ik maak door een ziekte te weinig daarvan aan, en het is een hormoon dat je heel hard nodig hebt. Het zorgt ervoor dat je lichaam in slaap valt. Te weinig serotonine betekent ook te weinig slaap, en tijdens je slaap ontspannen je spieren. Ik slaap ongeveer 4 uur per nacht, een enkele keer haal ik 6 uur. Zonder die serotonine slaap ik korter, waardoor mijn spieren onvoldoende tijd krijgen om te ontspannen. En dan kom je in de vicieuze cirkel terecht van verkrampte spieren, die ervoor zorgen dat je niet in slaap kunt vallen door de pijn, waardoor je een tekort aan slaap hebt en je spieren dus opnieuw niet voldoende kunnen ontspannen enz. Het wordt ook wel het gelukshormoon genoemd, omdat mensen met depressie veelal een tekort blijken te hebben aan dit hormoon. Helaas kun je het niet in de vorm van een pilletje of drankje of spuitje toegediend krijgen, dus mijn keuze is simpelweg: breien of antidepressiva slikken die dit hormoon bevatten. Dat laatste doe ik liever niet, ik word een zombie, heb geen pieken en dalen meer, en veel komt niet meer bij me binnen. Het is wetenschappelijk bewezen dat het ritmische van breien de aanmaak van serotonine stimuleert. Vandaar ook dat ik altijd meerdere projecten heb, want een moeilijk patroon zorgt voor minder ritme in het breien, en soms heb ik dus een supersimpele sok nodig om slaap op te wekken. Ik heb altijd zo'n breiwerkje naast mijn bed liggen, als ik om 2 uur 's nachts klaar wakker ben, heeft liggen woelen in bed geen zin. Lekker gaan zitten breien wel, het ontspant me (geestelijk en lichamelijk) en soms heb ik zelfs het geluk dat ik dan een paar uurtjes later toch nog een uurtje kan slapen. En daardoor heb ik de energie om de rest van mijn leven, zoals werk en huishouden en tuin, vol te houden. Je kunt dus gerust stellen dat breien voor mij van levensbelang is, in ieder geval voor de kwaliteit van mijn leven.

      Verwijderen