Volgers

vrijdag 26 mei 2023

Kleurdominantie, een technisch breipraatje

 Zoals vaste lezers wel weten, houd ik er erg van om met meerdere kleuren te breien. 
Hoe mooi lacewerk ook kan zijn (ajour of kant breien in het Nederlands), hoe leuk kabels ook kunnen zijn, ik vind het het leukste om met meerdere kleuren te breien.

In de antwoorden op mijn vorige blogje schreef ik over welke kleur ik dominant houd bij de sokken die ik nu aan het breien ben. Marlien gaf aan dat ze dat stukje niet zo goed begreep 😉. Dus ik besloot om daar maar eens een stukje aan te wijden.

Ik heb op het wereldwijdeweb even gezocht naar foto's waarop die dominantie duidelijk te zien is, en ben zo vrij om hier wat afbeeldingen te plaatsen van theyarnsite.


Die pagina is in het Engels, niet voor iedereen even gemakkelijk om te lezen, zeker omdat er natuurlijk brei-technische termen worden gebruikt. Dus zet ik hier ook even een uitleg in het Nederlands.

Op bovenstaande foto is precies hetzelfde patroon van kleuren gebreid, maar links is groen en rechts is oranje dominant (die kleur springt meer naar voren). Hoe doe je dat nu? Eenvoudig, de manier waarop je de draden over of onder elkaar heen laat lopen, bepaalt welke kleur dominant is.

Dit is de achterkant:

Nu kun je op veel verschillende manieren breien, English en Continental worden het meest gebruikt. Dat is de manier waarop je het garen vasthoudt, in je linker of rechterhand. Ik brei English, dat betekent dat ik mijn garens in mijn rechterhand houd. In dat geval moet je de kleur die dominant is onderlangs kruisen, en de achtergrond bovenlangs. Een simpel ezelsbruggetje: dominant gedraagt zich onderdanig (precies anders dan je zou verwachten 😉).

Op de foto's kunnen jullie wel zien, dat je met dit eenvoudige "trucje" een heel ander effect kunt krijgen. Het is daarom belangrijk dat je vooraf bepaalt, welke kleur je dominante kleur wordt, en welke je achtergrondkleur.

Ik ga een testknit doen. Voor het eerst in mijn leven heb ik me aangemeld om een patroon uit te testen. Het is een trui, in 2 kleuren, met patronen over beide panden en beide mouwen. Heel erg leuk dat ik mee mag doen!
Ik wil eigenlijk wel graag leren om Continental te breien. Dat schijnt fysiek beter te zijn, omdat je minder pols- en handbewegingen maakt. Een English-breier wordt ook wel een thrower genoemd in het Engels, iemand die het garen om de naald heen "gooit". Terwijl je bij Continental alleen maar de draad oppakt met je naald, en dus veel minder bewegingen maakt. Voor mijn fibro-lijfje zou dat weleens een hele verbetering kunnen zijn!

Maar nu twijfel ik, zal ik het eerst uitproberen, en als ik het onder de knie heb, de trui gaan breien? Of zal ik de trui toch maar "op z'n ouderwets" breien? 
Ik denk er nog even over na, eerst mijn sokken van ronde 6 afbreien. Die laat ik jullie binnenkort wel zien.

6 opmerkingen:

  1. En ik maar denken dat ik toch best wel veel brei ervaring had.
    Maar dit wist ik echt niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik zo leuk aan Sock Madness, het gaat bij de meesten echt niet om die wedstrijd, maar om het samen bezig zijn met breien, met een patroon, met een techniek, met een andere manier van opzetten en afhechten enzovoorts. Er valt zoveel van elkaar te leren!

      Verwijderen
    2. Ik heb in het verleden met diverse cals en kals mee gedaan.
      Ik ging daar toch vaak een beetje op z'n Marliens mee om.
      Ander kleurtje, of als iets niet lukte gewoon aangepast patroontje.
      Dat werd in die groepen vaak niet gewaardeerd.
      Denk dat dat toch een ander slag mensen is.

      Verwijderen
    3. Wat vervelend om dat mee te maken! Ik ben zo blij met hoe het op Ravelry toegaat, eerst met Sock Madness, en binnenkort ga ik mee doen bij SWC (Supersock World Championship), daar gaat het nu al heel gezellig.

      Verwijderen
  2. In een wedstrijd als Sockmadness en SWC gaat het niet om het winnen, maar brei je wel volgens het patroon (zo kom je toch die ronde verder of behaal je punten). Hierdoor word je wel gedwongen om een nieuwe techniek uit te voeren: de manier van opzetten, afkanten, kleurgebruik. je breit een sok die je anders echt niet zo kiezen om te maken. Ook de deadline helpt om door te zetten en een nieuwe techniek snel onder de knie te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies, dat is de reden waarom ik er aan mee doe, die "druk" dat je gedwongen wordt iets te doen wat je anders misschien niet zou (willen) doen. En dan leer je nieuwe technieken, waarvan je een deel misschien niets vindt, maar andere vaker zult gaan gebruiken (zo verging het mij dit jaar beslist!)

      Verwijderen