Volgers

donderdag 6 april 2017

knuffelen

 Bij het uit sorteren van onze voorraad garens, kwam ik de bolletjes Zareska Trend tegen, die ik ooit eens kocht toen ik een partij garens kocht via M.arktplaats.
Ik kon het niet laten om weer een projectje op te zetten, met 2 bolletjes babyroze. Ze zagen er echt zo lief meisjes-baby-achtig uit.
Granny squares? Hm, ja, maar toch ook weer niet.
Ik ben niet zo'n fan van de granny squares, verbaas me er wel een beetje over dat die rage uit de zeventiger jaren weer zo populair is geworden.
Ik had als kind een door mijn moeder gehaakte sprei op mijn bed liggen, allemaal granny squares, gehaakt van allerlei restant bolletjes die ze had van alle truien enz. die ze in die tijd voor ons maakte.
Maar helaas had ze zwart garen gebruikt om de blokjes aan elkaar te naaien, en ik vond het maar een sombere sprei door al dat zwart. Wellicht dat ik daardoor een beetje negatieve kijk heb gekregen op granny squares.
 Geen granny square deken voor mij dus, ik haakte een knuffeldoekje. Ik heb ze al zo vaak langs zien komen op blogs, en ik wilde er wel eens eentje maken. Dus met een dubbele draad roze Zareska en een bol wit garen haakte ik het doekje, haakte het hoofdje en zette het aan elkaar.
 En bij de eerste die ik maakte (zie hier voor het patroon) leerde ik direct van mijn fouten.
Ik haakte eerst het hele hoofdje, en ging toen pas de oogjes en snuitje erop borduren. Lastig om aan en af te hechten met een al gevuld hoofdje. De oortjes zette ik er pas aan toen het popje helemaal klaar was, net als de armpjes.
 Ik had de smaak te pakken, en haakte er nog eentje. Nu haakte ik de oortjes en armpjes eerst, en stopte halverwege het hoofdje met haken, borduurde eerst de oogjes en het snuitje erop.
Daarna de oortjes eraan vast, het hoofdje verder haken, vullen en dan de armpjes eraan.
Aan deze moet ik nog het lijfje maken, maar zo'n granny square haken vind ik wel een lekker werkje 's avonds op de bank voor de tv, dus dat ga ik vanavond doen.
Natuurlijk kon een knuffel voor een jongetje niet uitblijven, en ik had ook nog 2 bollen blauwe Zareska Trend, dus die heb ik vandaag opgezet. Het zijn verschillende verfbaden, maar ik werk met dubbele draad en het kleurverschil valt zo niet op.
De oortjes zitten eraan, het snuitje is geborduurd, nu het hoofdje afhaken, vullen en de armpjes onderaan vastnaaien. En dan kan ik ook daar vanavond een lijfje voor haken.

Nee, we hebben geen babietjes op komst in onze omgeving. Maar dochterlief en ik hebben samen een webshop in haak- en breigarens, -naalden, patroonboeken enz. Kom maar eens een kijkje nemen op
www.debreinaald.nl
In de zomermaanden staan we regelmatig op markten, en daar verkopen we dan ook door onszelf gehaakte en gebreide artikelen. Volgende week zondag, 1e Paasdag, is onze eerste markt van 2017.
We staan dan in Aalden (Dr) en op dit soort dagen zijn bezoekers meer geïnteresseerd in kant-en-klare producten dan in spulletjes om zelf aan de slag te gaan.
Dus maak ik deze knuffeldoekjes, in de hoop ze volgende week zondag te verkopen.

Zo, straks eten koken, en na de afwas nog even lekker een wandeling, het is nu nog heerlijk weer, helaas schijnt het volgende week weer kouder en natter te gaan worden. En dan een heerlijk lange avond met een handwerkje op de bank, kijk, daarom heet mijn blog eenleukleven!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten