Volgers

vrijdag 23 april 2021

De H van Hobbii en Himalaya (Crea2021)

 Afgelopen jaar las ik op meerdere blogs over Hobbii, een Deens bedrijf dat betaalbare garens en overige handwerkattributen verkoopt. Ik keek eens op hun website, en plaatste uiteindelijk een bestelling.

Deze map liet ik jullie al eens zien. Aan de binnenkant zit een metalen plaat, waar je met behulp van magneetjes een patroon op kunt vastzetten. De magneetjes kun je dan gebruiken als wijzer waar je bent gebleven. Ik heb hem in gebruik voor een borduurwerk.
Ook bestelde ik een vierkante rondbreinaald. In verband met de fibromyalgie ben ik altijd geïnteresseerd in ergonomische verbeteringen, en deze vorm zou zinvol kunnen zijn. De naald voelt prettig in de hand, wat me best verraste, en ik brei er prettig mee, dus prima aankoop.

Ik kocht een lamp, die je om je nek kunt hangen, zodat je goed licht hebt op je handen. En natuurlijk kocht ik ook garen, o.a. een pakket met 5 bollen sokkenwol.
Het merk van dit garen is Himalaya, nooit eerder van gehoord, eens uitproberen.
Eerder deze week heb ik het eerste bolletje gepakt, en ben gaan breien. De andere 4 hebben heel fleurige kleurtjes:
maar ik pakte het saaiste bolletje, in grijstinten.
Normaal gesproken brei ik mijn sokken 2 tegelijk op 1 rondbreinaald. Ik haal dan ongeveer de helft van het garen uit de bol, zodat de bol in 2 delen wordt verdeeld. Ik zoek dan een gelijk verloop in het garen op, zodat beide sokken identiek worden, en zet de sokken op.
Maar, bij deze bol kon ik geen gelijk stuk vinden. Ik besloot om gewoon maar te gaan breien, aan 1 sok, dan zou het verloop me wel duidelijk worden. Dat gebeurde inderdaad, het bleek een enorm lang verloop te zijn, namelijk bijna mijn hele sok!
Kijk maar, de kleurtjes veranderen steeds vanaf de teen, en pas boven in de sok, net onder het boord, herhaalt het patroon in de kleuren zich pas weer.
Dat houdt in, dat er een heel stuk garen tussenuit geknipt moest worden, om weer bij datzelfde stuk in de strepen te komen:
In de teen gebruikte ik een restje grijs garen, om met dubbele draad te breien, en zo de tenen te versterken. In de achterkant van de hiel een stukje 1 re 1 av en in de volgende naald 1 av 1 re moet de hiel op dezelfde manier versterken. We gaan zien of het helpt.

Het garen voelt prettig aan, en is heel fijn om mee te breien. De sok was dan ook in 2 avondjes gebreid. Nu de tweede sok opzetten, en zien dat ik die exact hetzelfde brei, zodat er weer een identiek paar sokken ontstaat.

Fijn weekend alvast!







19 opmerkingen:

  1. Heb me ooit opgegeven voor hun nieuwsbrief. Kreeg ik er drie per dag.
    Was een beetje te veel van het goede dus weer uitgeschreven.

    Ik vind het kleurverloop wel byzonder.
    Hoop dat je je tweedecsok gelijk kunt krijgen.
    Al is het op het moment heel hip om twee verschillende sokken te dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was totaal niet te spreken over de levering, zou max. 10 dagen duren, werden net geen 10 weken! En ondertussen elke dag die nieuwsbrieven, heb me er snel voor afgemeld, veel te veel en een heel kinderachtige toon die ze gebruikten.
      Hip of niet, ik vind het bij een ander leuk, 2 verschillende sokken, maar voor mij zelf, nee dank je!

      Verwijderen
  2. Hey Anja,
    Ik heb ook wel eens iets besteld bij Hobbii. Erg leuke website. Je wordt er hebberig van haha. Je hebt mooie dingen aangeschaft hoor. Erg leuk.
    Fijne dag.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja die site ken ik ook, leuk om daar rond te dwalen maar ook gevaarlijk ;o)
    De map voor je borduurpatroon ziet er handig uit maar ook 'gezellig'. Dat laatste maakt het creatief bezig zijn altijd extra leuk vind ik.
    De lamp voor om je nek: is dat zo'n slang die je buigt en dan met lampjes aan het uiteinde? Vind je het fijn werken met zo'n lamp? Ik heb er al een paar keer naar gekeken, maar vraag me steeds weer af of die lamp niet in het zicht hangt en de handen wat minder goed te zien zijn?
    De sokkenwol ziet er mooi uit. Goed dat je niet op zoek bent gegaan naar de herhaling van het verloop, dan had je alleen nog maar babysokjes kunnen maken ;o) Een extra draad voor tenen en hielen is een slim idee. Heb je dat al vaker gedaan?
    Veel plezier met het spelen met al dit nieuwe moois. Ik hoop voor je dat de tweede sok naar je zin wordt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, de tweede sok heb ik gisterenavond opgezet, tot voorbij de hiel gekomen, zal vanavond waarschijnlijk wel af zijn😀
      Ja, die lamp is zo'n slang. Ik las bij de commentaren dat sommige mensen hem nogal zwaar vinden, maar ik waagde de gok toen hij voor 16 euro in de aanbieding was. Ik heb geen last dat de lamp in het zicht hangt, en ondanks de fibro heb ik ook geen last van mijn nek of schouders.
      Ik ben op zoek naar verschillende manieren om de tenen en hielen van mijn sokken te versterken, omdat die nogal te lijden hebben in mijn werkschoenen. Een extra draad meebreien in de tenen, en 1k 1slst in de hielen werkt tot nu toe het beste.

      Verwijderen
  4. Jammer dat het garen toch een beetje tegenvalt...
    Er wordt veel reclame gemaakt vanuit hobbii zie ik, maar ik heb me er nog niet aan gewaagd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, tegenvallen niet hoor, het is heerlijk zacht, splijt absoluut niet bij het breien, is heel betaalbaar, en zelfs dit saaie kleurtje geeft best een leuke sok. Meestal zijn de verlooppatronen in sokkengaren korter, vandaar dat de zoektocht naar de herhaling.
      Ik zal jullie uiteraard op de hoogte houden hoe de sokken in gebruik zijn!

      Verwijderen
  5. Persoonlijk vind ik het niet zo erg als sokken niet helemaal hetzelfde zijn :-)
    Die map lijkt mij ook wel handig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had ooit, een jaartje of 40 geleden 😉, een metalen plaat met van die magneetjes, en ben jaren op zoek geweest naar iets soortgelijks. Is echt heel handig, zeker deze map, omdat je er het borduurwerk en je garens ook in kunt opbergen, fijn alles bij elkaar.

      Verwijderen
    2. Die plaat heb ik ook nog.
      Geërfd van een tante, maar nog nooit gebruikt.

      Verwijderen
    3. Gebruikte je tante hem wel? In de tachtiger jaren gebruikte ik hem heel veel, zowel bij borduren, als bij het breien van truien. De mode was toen van die truien met allerlei figuren ingebreid.

      Verwijderen
    4. Ik neem aan van wel.
      Op een gegeven moment kon ze het niet meer goed zien en stopte ze met handwerken

      Verwijderen
  6. Eigenlijk best leuk als je twee verschillende sokken hebt maar de kleuren komen wel overeen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uh, ja, bij een ander vind ik dat absoluut, maar voor mijzelf, nee, teveel een perfectionist voor.

      Verwijderen
  7. Ik zou twee verschillende sokken eigenlijk ook niet fijn vinden. Ik ben benieuwd of het lukt om de tweede hetzelfde te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind twee verschillende sokken véél leuker.
    Zo zie je maar, gelukkig is niet iedereen hetzelfde ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig maar, wat zou dat saai zijn, iedereen hetzelfde. Sanne draagt regelmatig bewust 2 verschillende sokken, en dat vind ik heel grappig om te zien, maar zelf zou ik het nooit doen😊

      Verwijderen