Volgers

dinsdag 19 februari 2019

Handwerkbeurs 2019


Voor de negende keer bezochten we afgelopen zaterdag de Handwerkbeurs in Zwolle.
Hoe ik dat zo precies weet?
Toen dochter 16 jaar werd, zei ze dat ze eigenlijk helemaal geen behoefte had aan een "materieel" cadeau. Het leek haar veel leuker om (samen met mij, wat een eer!) erop uit te gaan, bijvoorbeeld naar een beurs.
Tja, zou er rond die tijd wel een beurs zijn? We gingen op zoek, en kwamen al snel terecht bij de Handwerkbeurs. Het leek haar erg leuk om die eens te bezoeken. En ik vond het zeker geen straf dat ik mee mocht!
We vonden het zo'n leuke beurs, dat we het jaar erop er wel wéér naar toe wilden. En zo ontstond een traditie: elk jaar, rond haar verjaardag, bezoeken we de Handwerkbeurs.
En zaterdag was het dus weer eens een keer op de dag zelf.

Iedereen, mede namens mijn dochter, heel hartelijk bedankt voor alle lieve wensen en felicitaties voor haar verjaardag!

Een paar maanden geleden was mijn plan om dit jaar naar de beurs te gaan, maar niets te kopen. Ik had immers niets nodig, en had genoeg handwerk-materiaal. Dat klopt, dat was zo, en is nog steeds zo!
Maar, ik ben er achter gekomen, dat ik mezelf jarenlang wel erg veel ontzegd heb. Mezelf eigenlijk nooit iets gunde, gewoon voor het plezier dat het me gaf. Alles moe(s)t altijd nuttig zijn, en anders gunde ik het mezelf niet.
Dat moest maar eens afgelopen zijn! Al is het soms lastig, ik merk dat ik van lieverlee leer om mezelf gewoon eens iets leuks te gunnen, ook als het geld kost.
En zo besloot ik dat ik ging mee doen aan de Sock Madness. Iets wat ik al een aantal jaren wilde, maar mezelf niet gunde. Dit jaar wél! En wat een plezier heb ik al gehad, terwijl ik brei aan de opwarmsok! Het is duidelijk, dit was een goede beslissing!

Toen de materialenlijst binnenkwam, heb ik mijn voorraadje sokkenwol erbij gepakt. Ik heb niet heel veel bollen, een paar gekocht tijdens vakantie (vind ik een leuk souvenir, elke keer als ik sokken aan trek waarvan ik het garen kocht op vakantie, denk ik even terug aan dat leuke bezoek aan...).
En wat sokkenwolletjes die ik laatst kocht, toen de garenwinkel in Beilen ging sluiten.
Er blijken aardig wat effen sokkengarens nodig te zijn voor de verschillende sokken van de SM. Tja, die had ik niet (genoeg), alleen wat restant-bollen van rond de 20 gram elk.
Ik besloot: op de Handwerkbeurs ga ik op zoek naar effen sokkengarens!

Op Ravelry had ik gevraagd naar ervaringen met verschillende sokkengarens, en kreeg ik tips welke garens goed en betaalbaar waren.
Helaas kwam ik de meeste van de genoemde merken helemaal niet tegen op de beurs.
Maar andere sokkenwol vond ik wél!

Als eerste vond ik deze bol Schachenmayer Regia 65 Jahre, big six five!
Bedoeld om te combineren (op de foto passen de kleuren niet zo goed bij elkaar als in het echt):
En toen kwam ik een garen tegen wat ik helemaal niet ken. Niemand die het had genoemd, ik ben het nooit tegen gekomen op blogs, Durable Soqs. Voor zover ik heb terug kunnen vinden, is dit garen sinds najaar 2018 op de markt. En ik viel als een blok, voor de prachtige kleurtjes!
Ervaringen met dit garen kan ik niet vinden op het www, maar ik durfde de gok te nemen.
Het voelt zacht en toch stevig aan. En de kleurtjes zijn erg warm (dat is op de foto's niet duidelijk te zien, zo lastig om kleuren goed te laten zien op foto's!).
Er zijn een aantal sokken in de SM, die gebreid moeten worden van (semi)solid garen, oftewel effen garen of met een licht vlekkerig effect in dezelfde kleur.  En dan ook nog in 2 met elkaar contrasterende kleuren. De nieuwe garens gaan binnenkort vast van pas komen.
Dit garen kost €3,45 per bol van 50 gram, dat is beslist niet duur, maar op de beurs waren er ook nog eens aanbiedingen.
Ik ben heel blij met de mooie bolletjes sokkenwol. Dochters verjaardag werd voor mij zo ook een cadeautje!



9 opmerkingen:

  1. Mooie wolletjes heb je, ik wist wel dat dit garen bestaat,
    maar heb het ook nog nergens gezien.Erg benieuwd hoe het breit.
    Veel plezier van je aankopen en fijn, dat je zo'n leuke dag had.
    Gr. Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben ook erg benieuwd hoe het breit, ik houd jullie op de hoogte!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie aanwinsten.

    Had graag de beurs bezocht, maar het kwam er niet van.
    Hopelijk een volgende keer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben je er ooit eerder geweest? Wij vinden het wel de leukste handwerkbeurs die er in Nederland wordt gehouden, bijvoorbeeld de brei- en haakdagen vinden wij minder leuk.

      Verwijderen
    2. Nee deze was vanuit brabant wel erg ver.

      Heb wel een keer kaartjes gewonnen voor de quilt en handwerkbeurs in utrecht.

      Verwijderen
  4. Het is heel goed voor de mens om zichzelf af en toe eens te verwennen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ben ik langzaam maar zeker aan het leren. Ik verwen altijd graag anderen.

      Verwijderen
  5. Die bolletjes sokkenwol zien er heerlijk uit, wat een rijkdom! Geniet er maar van.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik geniet er nu al van, gewoon door naar ze te kijken! Inderdaad, rijkdom!

    BeantwoordenVerwijderen