Volgers

woensdag 8 februari 2017

nog een vest erbij

Dit vest breide ik in 2012 (lang leve Ravelry, want daar staan die gegevens gewoon bij mijn projecten, inclusief bovenstaande foto).
De kleur van het vest is echt zo helder rood als op bovenstaande foto, noem het maar gerust tomatenrood.

Ik had keurig een patroon gevolgd, maar dat kan ik beter niet doen.
Ik loop altijd tegen hetzelfde probleem aan:
ik heb duidelijk geen gemiddeld lichaam, de lengte van mijn schouders tot mijn borsten is duidelijk veeeeeel korter dan bij veel mensen. In ieder geval, daar lijkt het op, want altijd als ik een trui of vest volgens patroon brei, is dat deel van de trui/het vest veeeeel te lang.

Dat was ook het geval met mijn rode vest, maar ik zag er niet overheen om het aan te passen.
Dus hing het al een paar jaar ongedragen in mijn kast.
Dat kon zo niet langer!
Ik heb moed bij elkaar geraapt en ben aan de slag gegaan.
Helaas geen tussendoor-foto's gemaakt. maar wat ik deed was de mouwen losmaken van de panden, en ze een heel stuk inkorten. Vervolgens de nieuwe bovenkant van de mouwen weer aanbreien, met een ronding die zou aansluiten bij de panden.
Ook de panden heb ik gedeeltelijk uitgetrokken, en toen weer aan elkaar gezet, en vervolgens de mouwen er aan vastgenaaid.
Vervolgens de voorpanden een stukje naar binnen toe dubbel geslagen, en er een rits in gezet.
Het resultaat zie je hieronder:

 Sorry voor de slechte kwaliteit van de foto, gisterenmiddag genomen toen het al schemerig werd en er motsneeuw viel, maar zo kan ik het jullie toch even laten zien.

Oeps, niet helemaal netjes op het hangertje gedaan, haastige spoed om nog even foto's te maken....
Ik ben er blij mee, het is gebreid van katoen, dus voorlopig blijft het nog even in de kast, maar ik weet zeker dat ik dit veel zal gaan dragen, en dat is tenslotte de bedoeling van kleding. En dat verdient dit vest ook wel, na 4½ jaar in een kast te hebben gehangen.

Ik heb nog aardig wat van dit garen over, en denk dat ik er een colletje bij ga maken, zodat de nek wat bedekt is (ja, ik ben een koukleum), en ook de bovenkant van de rits daarachter weg valt (nooit eerder deed ik een ritssluiting in een vest, ben op het idee hiervan gekomen door het binnenjasje dat ik jullie eerder deze week liet zien. Die rits is inmiddels toch weer vervangen door knopen).
Het lijkt me best praktisch, zo'n rits, maar ik vind het toch een minder mooie afwerking dan knopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten