Volgers

woensdag 10 juli 2024

Secret Garden Socks


 Een volgend paar sokken werd op de naald gezet. Tja, je moet toch wat om de dag door te komen 😉. 

Het patroon is Secret Garden Socks, een patroon dat ik cadeau heb gekregen van Sanne. De voorbeeldsokken zijn gebreid met een garen dat van kleur verandert, en dat vond ik wel een leuk effect geven, dus toen ik laatst sokkengarens bestelde, besloot ik de Drops Fabel in kleurnummer 918 mee te bestellen. Het heeft de mooie naam Emerald City.

Zoals jullie zien, worden deze sokken vanaf het boord naar de teen gebreid. Dat heeft niet mijn voorkeur, zeker niet als ik 2 sokken tegelijkertijd brei. Ik had natuurlijk gewoon vanaf de teen kunnen gaan breien en dan de chart volgen, maar ik besloot het patroon netjes te volgen.

De hiel brei je er achteraf in. Je breit daarvoor de steken voor de hiel met een restje garen, zet die steken terug op je linker naald (als je rechtshandig breit) en breit dan verder met het garen van de sok. Achteraf zet je dan de steken onder en boven dat draadje weer op een naald, zoals je hierboven ziet. En dan kun je het draadje verwijderen en de hiel breien. Dat gaat dan hetzelfde als bij een teen, aan weerszijden minderen en uiteindelijk sluiten met de Kitchener Stitch.

Heel eerlijk, ik vind dat niet mooi. Als ik dit patroon nog eens ga breien (en ik verwacht wel dat ik dat ga doen) ga ik een paar dingen anders doen:

* vanaf de teen breien, omdat ik dat gewoon fijner vind dan vanaf het boord (ik zit echt altijd zo te klunzen met het sluiten van de cirkel en dan de goede kant op gaan breien, mijn linkshandige brein wil altijd de andere kant op!)

* de hiel er direct inbreien met een shadow wrap short row heel

* de bijtjes breien met een gepaste kleur. Heel eerlijk gezegd is het me vooraf helemaal niet opgevallen dat er bijtjes in het patroon zitten, ik dacht gewoon takken te zien. Pas toen ik foto's ging maken vielen ze me op 😆.


Het voordeel van breien vanaf het boord was nu, dat ik gemakkelijk de lengte van de voet kon aanpassen. Eigenlijk hoort er dus een randje te zitten voor het bladerpatroon, maar daardoor zou de voet veel te lang worden voor mij. Dus dat haalde ik uit. Als ik vanaf de teen had gebreid en die rand had gebreid, had het patroon over de zool niet gepast op mijn kleine voeten!


Ik heb de sokken één voor één gebreid, heel ongebruikelijk voor mij, ik brei bij voorkeur 2 tegelijk op 1 rondbreinaald. Maar, dan wordt het geheel dat aan de naald hangt op den duur domweg te zwaar voor mijn rug. Met één sok aan de naald, in mijn bescheiden maatje 35, gaat het gelukkig prima.
Ik ga de sokken zo even een sopje geven en ze daarna blocken. Dan vallen de steekjes net wat mooier allemaal. Ik ben blij met dit nieuwe paar, ze zijn geworden zoals ik hoopte met dit garen te bereiken. 

Ik gebruikte 44 gram van de Drops Fabel 100 Off white, en slechts 23 gram van de contrastkleur. Van beide had ik 2 bollen besteld, dus nog veel over. 

Wat het volgende project wordt? Géén sokken! Volgende week begint de volgende ronde in SWC2024, als daar een leuk patroon bij zit zet ik die op, maar in de tussentijd ga ik even aan wat anders breien. Dat laat ik later deze week wel zien.




14 opmerkingen:

  1. Dat zijn ook weer prachtige sokken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige sokken, knap gedaan!
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niks knap hoor, gewoon tricotsteek maar dan 2 verschillende draadjes/kleuren gebruiken.

      Verwijderen
  3. Heel mooi en leuk zo met dat garen. Volgens mij is het ook een teken dat je koffieboontjes gaat breien, erg leuk om te doen :-)
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Juweeltjes! Wat zal je genieten wanneer je ze draagt; ze zijn lekker warm door de dubbele draad en ze zijn mooi om steeds even naar te kijken.
    Ja, van boord naar teen, dat voegt niet hé. Ik vind het niet fijn en de Hollandse hiel en de afterthought hiel vind ik niet fijn om te breien.
    Knap dat je de uitdaging bent aangegaan!
    Heb je ook zo genoten vandaag van de etappe?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met mijn altijd koude voeten is zo'n dubbel draadje een fijne bijkomstigheid. Ja, heb enorm genoten van de etappe. Dit is m.i. echte sport, strijden tijdens de wedstrijden, elkaar de hand geven na de finish.

      Verwijderen
  5. Och heden... sokken is een veel te gewoon woord voor deze schoonheden!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat zijn ze mooi! Ik ben wel benieuwd of dat lekker loopt, dat er ook onder de voet nog een ingebreid patroontje zit. Of voel je dat helemaal niet?

    BeantwoordenVerwijderen