Volgers

zondag 24 december 2023

nieuwe sokken

 In de zomer lassen veel bloggers een pauze in, omdat ze dan minder handwerken. Soms omdat ze het te warm vinden om een handwerkje in de handen te houden, soms omdat ze een paar weken op reis gaan.

Ik zou eigenlijk een winterstop moeten invoeren. 
Niet omdat ik dan op reis ben, en zeker niet omdat ik dan niet handwerk, integendeel! Het handwerken helpt mij fysiek de winter door. Als ik een dag of wat geen tijd heb gehad om te handwerken, merk ik dat direct aan de fijne motoriek van mijn handen. 

Waarom die stop dan nodig zou zijn? Omdat ik gewoon niet de gelegenheid heb om foto's (bij daglicht) te nemen van wat ik maak, om aan jullie te laten zien.
Het is nog donker als ik naar mijn werk ga, en alweer donker als ik thuis kom.
De afgelopen weken was het steeds maar somber weer op mijn vrije dagen, dan is het lastig om kleuren fatsoenlijk op de foto te krijgen.

Maar, vanmorgen heb ik uiteindelijk toch foto's kunnen maken waarop de kleuren van mijn nieuwste sokken goed te zien zijn. Het is het soort breiwerk dat ik het liefste maak: met restjes garen een meerkleurig projectje breien, zoals een paar sokken.
In dit geval gebruikte ik Drops Fabel (donkerblauw, dat is helemaal op) en Durable Soqs (de effen roze is ook helemaal op, de roze en lichtblauwe tweed waren grote resten dus daar is nog best wat van over).

Het hertje dat ik vorig jaar (of het jaar daarvoor alweer?) breide is helemaal klaar qua breiwerk, ik hoop dat ik vanmiddag tijd heb om het aan elkaar te naaien en te vullen, dan kan het met Kerst nog fijn een plekje krijgen (ik denk dat het op 1 van de schoorsteenmantels in ons huis wel heel leuk zal staan).

Ik ben ook nog altijd bezig met het vest voor Sanne. Daar ga ik straks nog even verder aan breien, en hopelijk tijdens de kerstdagen ook. Dan moet het toch wel af komen. Nooit eerder had ik een breiwerk zo lang op de naalden staan, ik begon eraan in januari en werkte er met flinke tussenpozen aan. Het is een zo onlogisch geschreven patroon dat je je aandacht echt letterlijk bij elke steek moet houden. Ik zal blij zijn als het af is, en hoop dat het dan goed past en ze er veel plezier van zal hebben.

Ook heb ik nog een mandje staan met kleine klusjes, handwerkjes die bijna  klaar zijn of wat (stop)werk vragen. Bijvoorbeeld ook sokken van Sock Madness waar ik iets aan wil aanpassen om ze beter passend te maken.
Dat mandje hoop ik de komende dagen te legen. En dan kan ik het nieuwe jaar beginnen met een schone lei. Geen WIP's meer, gewoon een lege handwerkmand. Uiteraard ga ik die weer vullen met nieuwe projectjes, maar niet teveel tegelijk, dat vind ik gewoon niet prettig.

Ik verwacht niet dat ik in 2024 ga meedoen met Sock Madness, in ieder geval niet met de wedstrijd. Hoe leuk het ook was dit jaar, ik blijf zitten met een mand vol sokken die niet goed passen, en ik vind dat jammer. Misschien doe ik mee als cheerleader, want het is wel heel er gezellig, dat samen werken aan eenzelfde project, elkaar aanmoedigen en ondersteunen.
Nou ja, daar hoef ik nu nog niet over te beslissen 🌞.

Ik heb nu maar liefst 5 dagen achter elkaar vrij, ik geloof niet dat ik bij deze werkgever ooit eerder zolang vrij was rond Kerst. Dat komt doordat dit toevallig mijn vrije weekend is, gevolgd door 1e kerstdag (1 van de 2 dagen per jaar dat onze winkel dicht is), 2e kerstdag waarop een collega vroeg of zij alsjeblieft mocht werken (iets met familie ontvluchten 😂) en dan heel luxe nog een extra vrije dag erachteraan omdat we nu eenmaal niet teveel verlofuren mogen meenemen naar een volgend jaar.
We hebben geen plannen gemaakt, gaan gewoon genieten van deze vrije dagen, doen waar we zin in hebben. Dat kan zijn spelletjes doen, (kerst)films kijken, handwerken maar ook gerust klussen, dat maakt ons niet uit. Zo ben ik vanmorgen nog in de tuin bezig geweest, draait er nu een was en gaat straks de stofzuiger nog even door het hele huis. 

Ik heb genoten van Vlogmas, er zijn een aantal handwerksters die ik graag volg en die deze maand weer dagelijks de moeite namen een fimpje te maken. Het zal tegenvallen nu ze na Kerst weer teruggaan naar hun gebruikelijke ritme van meestal 1 vlog per week.
Of ikzelf dit jaar nog blogs zal schrijven weet ik nog niet, maar ik wil jullie allemaal hierbij heel hartelijk bedanken voor jullie bezoekjes aan mijn blog dit afgelopen jaar, voor jullie lieve reacties en ik hoop jullie ook in 2024 weer te mogen treffen hier.
Hele goede Kerstdagen gewenst, hoe en waar en met wie je die dan ook viert.
En een fijne en veilige jaarwisseling, ook voor alle huisdieren!






10 opmerkingen:

  1. Ja wat is het in deze tijd moeilijk om goede foto's te maken!
    Je sokken zien er mooi uit, leuk zoals je de kleurovergangen hebt gemaakt.
    Ik hoop dat je genoeg tijd kunt vinden om je handwerkmand leeg te maken. Zonder WIP's het nieuwe jaar ingaan lukt mij niet, maar ik vind het niet erg, ik wil altijd wat verschillende projecten hebben liggen om te pakken waar ik zin in heb.
    Jammer dat je Sock Madness-sokken niet goed passen. De jury is streng in het oordeel; als ieder sokken 'mag' maken die wel goed passen, zouden ze in hun beoordeling mee kunnen nemen hoe patronen worden aangepast....
    Geniet van je vrije dagen, lekker zo'n 'zee van tijd'.
    Oh ja, dat Vlogmasgat herken ik 😊.
    Gezellige feestdagen en een mooie jaarwisseling!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat de sokken van SockMadness moeten voldoen aan maten begrijp ik heel goed om de wedstrijd eerlijk te houden. Wij beiden hebben nu eenmaal kleine voeten. Maar het maakt wel dat de wedstrijd minder leuk voor mij is. Ik besloot te stoppen toen we voor een finaleplek gingen "strijden" omdat de wedstrijd voor mij onbelangrijk is en anderen in mijn team heel graag naar de finale wilden. Misschien ga ik cheerleaden, misschien doe ik dit jaar helemaal niet mee.

      Verwijderen
  2. Heerlijk zoveel dagen vrij, lekker van genieten :) Je sokken zijn mooi geworden, ook fijn weer een paar restjes op. O, ik ben benieuwd naar je hertje, daar zou ik graag de foto’s van zien. Ook voor jou en je dochter hele fijne en gezellige dagen, wat jullie ook besluiten te gaan doen. Voor 2024 heel veel geluk, maar vooral een goede gezondheid. Tot in 2024.
    Groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je goede wensen, ik wens jij niet minder! Het hertje ga ik zeker nog een keer laten zien.

      Verwijderen
  3. Fijn om weer bij je te lezen, de sokken zijn leuk. Ik ben ook heel erg benieuwd naar het hertje, lijkt me erg leuk zo'n beestje breien. Ik ben bezig met kleine popjes breien, dat breien is het probleem niet, maar een heel gefrunnik om in elkaar te krijgen.
    Lekker zeg een aantal dagen lekker doen waar je zin in hebt, ze vliegen waarschijnlijk weer om voor je er erg in hebt!
    Dat je nog wat in je tuin kon doen vandaag is voor mij niet voor te stellen, het heeft hier weer heel de dag geregend en windkracht 8 erbij, niet echt gezellig.
    Ik wil jou en Sanne hele fijne kerstdagen wensen en een mooi 2024!
    Blijf lekker bloggen volgend jaar, zodat we weer van je mooie creaties kunnen genieten,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Betsy, dank je wel voor je lieve woorden! De dag begon vandaag met zon, en pas vanavond is het lichtjes gaan regenen. Ik zie net dat er veel wateroverlast is, ook in Drenthe. We zitten blijkbaar op een goede (droge) plek hier.

      Verwijderen
  4. Lekker zeg, vijf dagen vrij!
    Je sokken zijn mooi geworden en dat je nu ergens geen foto van kan maken, herken ik wel. Bij mij is het dan ook nog eens lastig als er veel wind staat en ik een kledingstuk wil laten zien. Ik neem toch het liefst van al buiten foto's, maar met veel wind valt een kledingstuk niet mooi.
    Hierbij wil ik je fijne feestdagen en de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij naait prachtige kleding, lijkt me inderdaad lastig dat mooi op de foto te zetten bij veel wind. Dank voor je lieve wensen, ik wens jou, je man en zoon ook het allerbeste en veel sterkte in de komende, zware tijd.

      Verwijderen
  5. Fijne dagen. Af en toe een blogje is gezellig en daar hoeft helemaal geen regelmaat in te zitten. Ik heb hier ook nog wat sokken liggen die af mogen…Geniet van je dagen waarin niets moet en alles kan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet niet wie je bent, maar dank voor je lieve reactie!

      Verwijderen