Volgers

zondag 15 mei 2022

Blauwe regen staat in bloei


 We genieten met volle teugen van onze tuin. Eerder dit jaar snoeide ik de blauwe regen. Ik heb nooit eerder die plant gehad, dus eerst opgezocht hoe en wanneer de plant moet worden gesnoeid. De vorige eigenaren hadden hem een paar jaar niet gesnoeid, dus spannend hoe de plant zou reageren op die verjongingskuur.
Jullie zien het: de plant is tevreden!


We hebben een merkwaardig soort "onkruid" in de tuin. Daar waar anderen last hebben van planten als zevenblad, wordt bij ons een gedeelte van de tuin totaal overwoekerd door varens! Twee weken geleden kwamen ze boven de grond, nu zijn ze al flink hoog, en de overige beplanting die er staat is nauwelijks meer zichtbaar.
Ik vind het wel vreemd, bij een varen denk ik toch aan (half)schaduw en vochtige grond, maar deze staan de hele dag in de brandende zon, en ongetwijfeld met droge voetjes.

Op andere blogs lees ik dat mensen het tuinieren maar even laten voor wat het is, omdat de (klei)grond waarop zij tuinieren kei- en keihard is geworden, en je eigenlijk niets kunt doen. Daar hebben we hier gelukkig geen last van. Onze tuin ligt lager dan ons huis, en daardoor staan de planten met hun voetjes waarschijnlijk dicht bij het waterpeil. Vanmorgen heb ik een stuk gras weggespit, om een paar lavendelstruiken te kunnen planten.
Die lavendel redde ik een paar jaar geleden uit de kliko van mijn werk. Ze waren al weggegooid, op sterven na dood, maar ik wilde ze een tweede kans geven, en ja hoor, ze sloegen alle vijf aan.
Ik verhuisde ze mee vanaf de camping naar ons huurhuis, en daar vormden ze een haagje tussen onze voortuin en de stoep.


We moesten de tuin leeg opleveren, dus ze verhuisden mee. We zetten ze tijdelijk in van die plastic potten. Ook die heb ik ooit gered, ze waren gevallen, en hadden allemaal een scheur. Maar op de camping hebben ze mooi dienst gedaan, en we hadden ze nog bewaard.

Vanmorgen probeerde ik het eens, kreeg ik een spa in de grond, of was er geen doorkomen aan? Nou, geen probleem hoor. Dus haalde ik een stuk van het gras weg, en werden daar de lavendelstruiken geplant. Voedzame grond erbij, water geven uit de regenton (die is nog steeds niet leeg), en nu afwachten of ze het ook hier naar hun zin krijgen. 

Op de foto zien ze er nogal zielig uit, maar wees gerust, dat is waarschijnlijk overbelichting door de zon, ze zitten vol groene uitlopers. Wel opvallend dat de struik die in de enige witte pot stond, toch groener is dan de andere 4, die in zwarte potten stonden. Zal dat nu te maken hebben met zwart-trekt-warmte aan en dus droogde de potgrond eerder uit? 
De komende dagen ze even goed in de gaten houden, water geven, en dan maar duimen dat ze hier weer net zo goed aanslaan als bij ons huurhuis.



10 opmerkingen:

  1. Prachtige blauwe regen hebben jullie. Onze dochter in Annen heeft
    ook een grote hoeveelheid enorme varens staan, ' s middags in de volle zon, kennelijk gedijen ze goed in Drentse grond.Zelf heb ik er ook, maar die liggen 's middags bijna plat met dit weer.
    Hier valt echt niks meer te tuinieren, de grond is gewoon gescheurd door de droogte, morgen worden buien verwacht, ik wacht met spanning of wij ook wat water krijgen, een aantal planten heeft al het loodje gelegd!
    Fijne week,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hopelijk heeft de regen van de afgelopen tijd geholpen.

      Verwijderen
  2. Wat is je Gouden Regen prachtig Anja. En wat heerlijk dat je zo van je tuin geniet. Ik hoop dat de lavendel nu ook goed aanslaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Da's bijzonder met die varens... Het is inderdaad een echte schaduwplant. Maar ja, zoveel wil je er natuurlijk ook weer niet hebben en zeker niet als ze je andere planten verstoten.
    Wat doet je blauwe regen het mooi! Wij hadden ooit bij ons eerste huis er ook eentje, maar hij heeft nooit gebloeid. Groeien deed hij wel.
    Dat is echt genieten zoveel bloei!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inmiddels is de Blauwe Regen alweer op z'n retour. Zal morgen nog een blogje plaatsen met recente foto's.

      Verwijderen
  4. Hey Anja,
    Mooi gedaan met de blauwe regen. Ziet er goed uit. Ik heb zelf de hortensia's een verjongingsknipbeurt gegeven. We gaan zien of die ook weer mooi gaat bloeien, er zitten wel knoppen in. Varens zijn heel hardnekkige planten vind ik, maar gek idd dat ze in de volle zon staan haha. De lavendel is echt heel mooi. Leuk hoe die allemaal mee verhuisden.
    Fijne dag.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De lavendel waren heeeeeeel kleine struikjes, die al in de klliko waren gegooid omdat ze dood leken te zijn. Ik ben blij dat ik ze toen heb gered, inmiddels hebben ze het reuze naar hun zin in onze tuin.

      Verwijderen