Volgers

zondag 27 juni 2021

een extra M van...motoren (Crea2021)

 Werkend in Assen ontkom ik er natuurlijk niet aan, de M staat ook voor Motoren!

Het is TT-weekend, en ook al is het voor de 2e jaar op rij niet de feestweek zoals voorheen, is er geen kermis, zijn er geen podia met live optredens, gelukkig voor de horeca zijn de regels vorige week wel versoepeld, en trekken veel mensen toch de binnenstad in om een beetje sfeer te snuiven.

TT staat overigens voor Tourist Trophy, in 1907 voor het eerst georganiseerd op het eiland Man. Het was een wedstrijd op de openbare weg waaraan toeristen mee deden, georganiseerd omdat het racen op de openbare weg in Groot-Britannië verboden was. In 1926 wapperde voor het eerst de TT-vlag in Assen, en vele plaatsen in Europa volgden. Dat was een doorn in het oog van de Britten, en zij claimden de naam TT. Niemand anders mocht nog de naam TT gebruiken, behalve de stad Assen. In een brief werd beschreven dat Assen de naam TT ten eeuwige dagen mag dragen. Deze brief ging tijdens de oorlog verloren tijdens een brand, maar er werd een zogeheten herenakkoord gesloten, en dat staat nog steeds. (deze informatie, net als de foto hierboven, komt overigens van de website van RTVDrenthe).

Ik heb niets met motoren, ja, ze kunnen er prachtig uit zien, maar ik hoef er niet op te rijden, of te kijken naar wedstrijden. Maar je ontkomt er nu eenmaal niet aan, als je dit weekend in de buurt van Assen bent. Gisterenavond reed ik vanuit mijn werk naar huis. In Assen was het bewolkt maar droog en niet koud, mijn collegaatje die op de fiets naar huis moest, besloot dat ze haar jas wel in de fietstas kon stoppen. Maar ik was amper de A28 op gereden, of ik kwam in een complete wolkbreuk terecht. De automobilist voor mij had geen verlichting aan (het was opeens heel donker, dus niet zo slim van hem/haar) en toen het opeens los barstte, schrok die persoon blijkbaar zo enorm, dat 'ie het domste deed wat je op zo'n moment kunt doen: vol in de remmen! Ik had gelukkig al afstand gehouden, de auto ging slingeren, maar bleef uiteindelijk toch in z'n baan op de weg. Harder dan 60km/uur reed het verkeer niet meer. Er zijn een aantal viaducten, en daaronder stonden groepjes motorrijders, motoren op de vluchtstrook en zelf achter de vangrails. Verstandig, want de kans dat je in zo'n bui, waarbij de weg helemaal blank staat, onderuit gaat is natuurlijk best groot. Het was echt een heel lokale bui, want toen ik even verderop de A28 af ging, en op de provinciale weg verder reed, was het wegdek helemaal droog! Even verderop brak zelfs het zonnetje door, en thuis bleek er geen druppel te zijn gevallen.
Bizar hoe het zo verschillend kan zijn, op zo korte afstand!

Nee, ik ga vanmiddag niet naar de TT kijken, maar wel naar de Tour de France. Hopelijk met alleen liefhebbers van de wielersport aan de kant van de weg, die respect hebben voor de renners, en niet zo'n mallotige trien zoals de vrouw die gisteren met haar kartonnen bordje in beeld wilde komen, en daarmee bijna het voltallige peloton onderuit liet gaan. Ik heb begrepen dat teams en de organisatie haar gaan aanklagen, en ik hoop dat ze een forse straf krijgt. Om als voorbeeld te gelden, om duidelijk te maken dat het niet langer wordt geaccepteerd dat mensen uit het publiek de renners in (levens)gevaar brengen, maar ook gewoon omdat zij hiermee ernstig leed heeft veroorzaakt, of in ieder geval het bewuste risico nam dit te veroorzaken. Als iemand in het gewone verkeer zoiets zou uithalen, blijft dat toch ook niet ongestraft?! 

Voor iedereen die vandaag TT, Tour of welke andere sport dan ook gaat bekijken: geniet ervan!

8 opmerkingen:

  1. Onvoorstelbaar.
    Hier is alweer geen druppel gevallen.

    Gelukkig dat je niet gebotst bent op je paniekerige voorganger.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hield al afstand, want de auto slingerde al wat over de weg, snelheid minderen en dan opeens weer harder rijden. Mijn collega, die gedeeltelijk dezelfde weg rijdt, ging er wel langs, en dat ging maar net goed, want de auto voor mij ging gevaarlijk naar links. Hij stuurde me, eenmaal thuis aangekomen, er nog een appje over.

      Verwijderen
  2. Je hebt helemaal gelijk wat het wielrennen betreft.Ik volg de
    tour ook met plezier, maar die idioten langs de weg, die mogen
    ze hard aanpakken.Het ergste vind ik nog, dat degenen die van
    die rare acties uitvoeren er zelf goed bij wegkomen.
    Deze week las ik, dat er ook vaak brillen van de renners afgetrokken worden, dat zou ook al een valpartij kunnen veroorzaken.
    Ik zit ook nog een beetje bij te komen van de schrik, vanmorgen
    was ik buiten in de tuin, toen er in het verlengde van onze
    straat 3x geschoten werd, gelukkig geen gewonden, een heel circus
    van politie,hulpverleners en pers op straat, zoiets verwacht je
    toch niet in een heel gewone buurt op zondagmorgen.Het bleek te
    gaan om een ruzie in een relatie tussen vader en zoon.De zoon
    is gevlucht, maar inmiddels opgepakt.
    Ik wens je een "rustige" zondagmiddag,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jeetje, schieten in een woonwijk, dat verwacht je zeker niet! Ik hoop dat je nu lekker zit te genieten van de Tour, leuk hoe die Schelling lef toont en aanvalt!

      Verwijderen
  3. Goed dat je afstand hield!
    Leuk dat je ook naar de Tour hebt gekeken. Wat een prachtige finale! En de prestatie van Schelling was óók geweldig.
    Gelukkig vandaag geen valpartijen. Ik vind het publiek steeds meer opdringerig worden; ze willen zó graag in beeld, verschrikkelijk. Ik weet niet meer wie het zei, maar de woorden waren: "je kan beter thuis in de spiegel kijken" en zo is dat. Ik hoop dat ze vrouw van gisteren gevonden hebben....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die vrouw zal ongetwijfeld gevonden worden. Dit soort publiek komt niet voor de wedstrijd, heeft geen passie voor de sport en geen respect voor de renners. Toen de Tour (alweer 6 jaar geleden) in Utrecht startte, waren Sanne en ik daar beide dagen bij aanwezig. Op de 2e dag stond een Colombiaans echtpaar naast ons. Toen de reclamekaravaan langs reed, sprongen zij de weg op, zodat hij een foto van haar kon maken, met de karavaan op de achtergrond. Nou, dat is ze niet gelukt, ze werden direct door omstanders van de weg getrokken, en letterlijk aan de armen vastgehouden toen de renners langs kwamen. Enerzijds begrijp ik dat iedereen zijn/haar aandacht richtte op de renners, maar toch verbaast het me ook wel dat er helemaal niemand die vrouw heeft staande gehouden, en dat ze weg kon kommen.
      Het publiek is, zeker op bergetappes, al heel wat jaren zo opdringerig, soms konden renners niet eens door, omdat het publiek geen doorgang open liet. Hekken langs het parcours lijkt mij geen oplossing, maar wel streng straffen. Simpelweg een regel, dat als er iets boven het wegdek komt (vlag, bord, persoon, fotocamera enz) daar een hoge boete op staat. Deze vrouw riskeert een jaar cel, ik hoop dat ze die ook krijgt, want ze heeft mensen in gevaar gebracht. Als je dit bij andere sporten zou doen, en de sporters zodanig in gevaar zou brengen, denk je dat je wordt gelyncht door het publiek.
      Gisteren genoten van Schelling en v.d. Poel, wat een fantastische prestaties hebben zij geleverd, ze zo van harte gegund!

      Verwijderen
  4. Wij hebben hier in de regio het omgekeerde.
    Weekendwielrenners die iedereen van de weg afdrukken.
    Daar zijn al meerdere ernstige ongelukken door gekomen.
    En ze rijden gewoon door en laten de slachtoffers liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik hoorde dat de vrouw een boete van 15000 euro en een jaar gevangenisstraf kan krijgen, als ze gevonden is.
    Zelf hebben wij weleens in Frankrijk tussen het publiek gestaan en daar ging het er allemaal netjes aan toe. Het nadeel is wel dat als er iemand een stap naar voren zet de volgende ook naar voren gaat omdat die anders niks ziet. En de mensen daar achter ook. Op zo'n manier ontstaan die fuiken.

    BeantwoordenVerwijderen