Volgers

dinsdag 13 april 2021

Opal opnieuw

 Op Ravelry is er een Duitstalige groep met als onderwerp: Opalabo. Daar gaat het dus alleen maar over de garens in het Opal abonnement, en alles wat daarmee te maken heeft.

Eén van de draadjes in die groep heet Musterschlacht. Iedereen die wil deelnemen, mag haar stem uitbrengen, met welk van de 6 bollen gaan we aan de slag. De keuze viel op die links bovenin, met paars (jippie!), roze, blauw, aqua en offwhite.

Vervolgens kiest iedereen een patroon uit, waarmee zij aan de slag gaat (ik schrijf zij, omdat er zeer weinig heren actief zijn op Ravelry, in deze groep heb ik er nog niet eentje ontdekt).
Iedereen moet een ander patroon gebruiken. Het leuke is, dat je dus allerlei heel verschillende sokken krijgt te zien, gemaakt met hetzelfde garen. Zo kun je goed zien, welk patroon jou aanspreekt, en wat dat patroon met het verloop in het garen doet. En die kennis kun je weer gebruiken bij een volgend paar sokken.
Het is overigens niet verplicht om er sokken van te breien, maar dat is toch wel wat de meesten doen. Het is pullover- & Sockenwolle, maar als je zulk veelkleurig garen in een trui wilt verwerken, zul je er toch veel effen garen bij moeten gebruiken lijkt mij, anders wordt het allemaal wel erg bont!
In mijn enthousiasme heb ik me ook aangemeld. Ik koos voor Towanda-socks.
Dit patroon heeft een aantal dingen in zich, die mij aanspraken:
- wordt vanaf de teen gebreid
- heeft een vlakke voet, dus geen kabeltje of zoiets dat over mijn voeten loopt
- het been heeft wel een (eenvoudig) werkje in zich, niet te druk voor verloopgaren maar leuk genoeg om het breien interessant te houden
- de hiel is versterkt, precies wat ik zoek in sokken, zodat ze wat langer heel blijven in mijn werkschoenen

Toch zou het me niet verbazen als dit mijn eerste en tevens laatste deelname is aan Musterschlacht.
Waarom?
- Omdat ik nu eenmaal er niet van houd om sokken volgens een voorgeschreven patroon te breien. Ja, als het een heel bijzonder patroon is, zoals die van Sock Madness. Maar, heel eerlijk gezegd, dat vond ik leuk om 2 jaar aan mee te doen, maar ik heb geen enkel patroon later nog eens een keertje gebruikt.
- Omdat het eigenlijk een te eenvoudig patroon is, er wordt verwacht dat mensen patronen gebruiken met heel veel kabelwerk of ajour of zoiets, als er maar meer gebeurd dan recht-averecht. Maar daar houd ik helemaal niet van in sokken! Ja, in het been, prima, maar de voeten wil ik vlak hebben, hooguit wat recht-averecht afwisselen, meer niet, want dat vind ik geen prettig gevoel, boven op mijn voeten.
En aangezien ik toch voornamelijk sokken brei voor mijzelf, denk ik dat Musterschlacht voor mij eenmalig zal zijn.
We hebben van 1 april t/m 30 juni om ons project te maken, zoveel tijd had ik niet nodig, ze zijn al klaar:
Ben ik tevreden? Ja, over het eindresultaat, ik denk dat ik ze vaak ga dragen.
Maar absoluut niet over het kleurverloop! In 1 sok heb ik een klein stukje garen moeten overslaan (op de foto hierboven de bovenste sok), in de andere sok maar liefst 3 keer, vrij lange stukken EN: er zat een knoop in het garen! Dat zou ik niet verwachten bij garen van deze kwaliteit en prijs.
Het kleurverloop liep niet door, ik moest er een stuk tussenuit halen om weer gelijke sokken te krijgen.
De sokken wegen 61gram, dat betekent dat er nog 39  gram overblijft.
En net als vorige keer, wil ik die rest niet bewaren, maar gelijk opbreien, zodat het niet jaren zal blijven liggen. Ik keek in mijn doos met restjes sokkengaren, en keek eens, ik had nog wat bolletjes die er qua kleur verbazingwekkend goed bij passen:
Het zijn gewoonweg identieke kleuren! Nu heb ik op mijn Ravelry-pagina gezocht, van welke sokken dit de restjes zijn, maar vreemd genoeg staan daar geen sokken bij in deze kleuren. Blijkbaar heb ik niet al mijn sokken ooit op Ravelry gezet 🤨. Waarschijnlijk staan ze wel ergens hier op mijn blog, dat zoek ik nog wel eens een keertje op. Nu eerst maar eens een nieuw paar sokken opzetten, gewoon lekker mijn eigen patroon, die sokken zitten gewoon het fijnst!







9 opmerkingen:

  1. Wat vervelend, dat het kleurverloop niet gelijk is, dat zou je
    eigenlijk toch wel mogen verwachten.
    En knopen in het garen is al helemaal niet wat je wilt.
    Ben wel benieuwd of elke bol zo is.
    Groetjes van Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou Betsy, ik ben er ook heel benieuwd naar. Heb al een paar jaar lopen twijfelen of ik zo'n abonnement zou nemen. Ik las altijd lovende berichten over het garen, prettig om mee te werken, slijtvast, dat trok mij over de streep. Maar letterlijk die streepjes zijn nu toch wel een ergernis. Hopelijk kom ik het in de andere 4 bollen niet tegen!

      Verwijderen
  2. Tjonge ik kan dat woord niet eens uitspreken.

    Toch wel mooi resultaat hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Over welk woord heb je het dan, Musterschlacht misschien? Zeg maar eens hardop, valt best mee hoor 😉

      Verwijderen
  3. Ze zijn leuk geworden, ik heb ook al enige tijd het Opal abo en vind het enorm leuk garen. Heb nu bijna een paar af met de paars/groen/roze bol uit de laatste abo. Gewoon helemaal plain gebreid, omdat ik het streeppatroon van de opal altijd zo leuk vind.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je. Ik ben nu bezig om mijn 2e bol op te breien, ook gewoon in tricotsteek, veel meer heeft dit streeppatroon niet nodig.

      Verwijderen