Volgers

zondag 7 april 2024

Mijn Enchanted Skies vest is af

Hier is het dan, mijn volgende afgewerkte project: het Enchanted Skies vest, maar dan helemaal naar mijn eigen hand gebreid.


Aanvankelijk breide ik dit vest als testknit voor de ontwerpster Mona Zillah, haar Ravelrynaam is bunnymuff. Ik had het vest zo goed als af, had gesteekt voor de mouwen en die er al aan gebreid, en toen moest ik de voorkant steeken.... en dat durfde ik niet aan. Bij de mouwen knippen had ik al gemerkt dat dit garen gladder is dan het voelt en oogt, en de steekjes heel gemakkelijk los schoten. Dat kon ik oplossen, maar het zorgde ervoor dat ik uiteindelijk niet de voorkant door durfde te knippen.

Alles weer uitgehaald, alleen het onderste boordje over, en opnieuw gaan breien. Dit keer zou ik vanaf de armsgaten heen en weer gaan breien, zodat ik niet in het breiwerk hoefde te knippen. Dat ging prima, maar vreemd genoeg kwam ik opeens garen tekort! Ik denk dat er ergens een bol van het donkere garen bij een ander project terecht is gekomen en ik die ooit ga terugvinden als ik dat project ga afmaken. Ik besloot 3 bollen bij te kopen, want ik was halverwege het kleurenwerk bij het boord van de mouw, en moest de zakken inlcusief boorden en de sluiting nog breien. Ik heb uiteindelijk 1,5 bol over, die komen wel weer eens van pas.

Dit is het boord van zo'n zak, voordat het werd geblockt. Je breit een X aantal steken met een reservedraadje, zet die steken weer terug op de linker naald (als je rechts breit) en breit de steken opnieuw met het gewone garen. Uiteindelijk neem je de steken aan weerskanten van dat draadje op op naalden, en haal je het reservedraadje eruit:

Nu kun je aan de bovenste rij steken het boord breien, en aan de onderste rij brei je een recht lapje. Dat lapje naai je vast aan de onderkant en zijkanten, en zo heb je een zak. 

Ik houd er niet van als een vest open gaapt, en dus heb ik graag heel veel knoopjes aan de sluiting. Het boord is gebreid met 2 recht 2 averecht, en op elke 2 recht heb ik een knoop gezet. Totaal zitten er 20 knoopjes op de sluiting
Vreemd genoeg lijkt op de foto's de kleur van de knoopjes niet bij het garen te passen, terwijl ze in werkelijkheid juist precies de kleur van het lichtgrijze garen hebben. Zal wel komen doordat het zonnetje zo fel scheen toen ik het vanmorgen op de foto zette.

Je hoort mij natuurlijk niet klagen over de warmte, maar is het bij jullie ook zo benauwd? Het zal wel de omschakeling zijn, maar ik hap echt naar mijn adem als ik buiten ben. Nou ja, hopelijk went het snel, want ik ben heel blij met deze hogere temperaturen, en hoop dat het warmer weer blijft, en droog!

Inmiddels ben ik alweer begonnen aan een nieuw project. Daar heb ik nog maar 1 avondje aan gebreid, dus nog niet veel om aan jullie te zien. Heel erg leuk om te doen, dus ik denk dat ik daar vanmiddag mijn vrije middag maar eens fijn aan ga besteden! Fijne dag verder!




 

8 opmerkingen:

  1. Wat een mooi vest geworden en leuk met die zakken, dat ga ik ook weer eens doen. Vind je het geen vervelend werk, al die knoopjes aannaaien?
    Antwoord op je vraag : het was hier helemaal niet benauwd, maar het waaide erg hard, dat scheelt en het was heel zonnig.
    Mijn plan was in de tuin bezig te gaan, dat was gisteren zo heerlijk, maar er kwam visite, ook heel gezellig. De tuin loopt niet weg al is er heel wat te doen.
    Fijne week,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die knoopjes stelde ik even uit.... maar vanmorgen had ik er zin in. Het zonnetje scheen lekker, en ik ben er eens voor gaan zitten om ze er op het gemak aan te naaien.
      Ik moest gisteren werken, dus helaas ook niet in de tuin bezig kunnen zijn, maar er komen vast nog genoeg dagen waarop dat wel kan.

      Verwijderen
  2. Wat is ie mooooooi!!!

    Gisteren was het hier zwoel.
    Vandaag was het aangenaam, maar later werd de wind erg fris.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn dat je vest af is, altijd fijn als je een groot werkstuk kunt afvinken, ook fijn dat het nu naar je zin is. Het is hier niet benauwd geweest, maar als het weer warmer is moet ik in het begin ook altijd even wennen. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik houd niet van teveel projecten tegelijk op de naalden. En natuurlijk heb ik ze zelf allemaal op de naalden gezet, maar ben blij dat het nu wat minder lopende projecten worden.

      Verwijderen
  4. Hij is prachtig geworden! En wat knap dat je die patronen er zo in hebt gekregen. Dat doe ik je werkelijk niet na.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat lief van je, dank je! Mijn favoriete breiwerk is breien met meerdere kleuren, daar geniet ik enorm van. En dan krijg je er vanzelf ook wat handigheid in.

      Verwijderen