Volgers

zaterdag 13 april 2024

Een zonnige Gardengate

Ja hoor, ik ben weer een nieuw project gestart!

Ik had zo'n zin om een zomers truitje op de naalden te zetten. 

En deze garens had ik allemaal al in voorraad. 

Het goudgele garen is ontzettend dun garen. Ik kocht jaren geleden eens een aantal konen met garen. Aan de binnenkant stond geschreven wat de samenstelling was, en wanneer de draad op de koon was gegaan. Dat was in de jaren kort voor en na de eeuwwisseling! Dit garen zou 100% wol zijn en dus al zo'n 25 jaar oud! Het garen is zo dus, dat ik met 4 draadjes tegelijk brei, om dezelfde dikte te krijgen dan 1 draadje van het sokkengaren dat ik als contrastkleur gebruik!
Als contrastkleur gebruik ik Durable Soqs Tweed, garen dat ik nog over had na het breien van een paar sokken voor Sanne. Ik verwacht dat het genoeg is, maar anders kan ik een bolletje bijkopen. Bij een garen als dit, met allerlei gespikkelde kleurtjes erin (vandaar de naam Tweed), ben ik niet bang voor eventueel kleurverschil doordat het een ander verfbad heeft. 

Gisterenavond ben ik met dit nieuwe project gestart. Wat breit kleurwerk toch altijd snel op!
Ik brei opnieuw een Gardengate, een patroon van Jennifer Steingass. Zij is mijn favoriete ontwerpster. Haar patronen zijn duidelijk geschreven, en haar modellen passen goed bij mijn postuur. Haar ontwerpen zijn ook altijd "size-inclusive", dus in veel maten geschreven, en dat vind ik van groot belang. Ik heb zelf een gemakkelijke maat (38/M) maar het lijkt mij zo ontzettend vervelend als je een groter postuur hebt, bredere schouders, grote borstomvang, een flinke buik, en dat dat je belemmert in je patroonkeuze. Dat je een trui die je graag zou breien niet in je eigen maat kan breien omdat daarvoor de gegevens ontbreken. Niet iedereen kan dan zelf gaan berekenen hoe een patroon aan te passen naar eigen postuur. 

De patronen van Jennifer zijn kooppatronen. Zelf kocht ik een eerste patroon van haar toen ze die met korting aanbood. Sindsdien heb ik meerdere van haar patronen gekocht, en een aantal had ik opgeslagen in mijn favorieten. Mocht ik ooit zin hebben in een ander kleurwerkpatroon, zou ik er zo eentje willen kopen.

Op Ravelry heeft ze een groep, waar ik ook lid van ben. En afgelopen week kreeg ik een mailtje van haar: ze ging een 10-daagse houden, waarbij ze elke dag 1 van haar meest favoriete patronen aanbood met 50% korting. Dat betekent dat je, omgerekend naar euro's, iets meer dan 4 euro per patroon zou betalen. 
Ik hoopte dat de patronen die ik nog graag wilde kopen, bij die favoriete 10 zouden zitten! 

Helaas heeft ze al geruime tijd gezondheidsproblemen, en die hebben nu ook roet in het eten gegooid. Daarom heeft ze de 10-daagse aangepast: je kunt nu kiezen uit haar patronen, en op elk patroon dat je nu van haar koopt, krijg je die 50% korting. 

Dat betekent, dat ik nu alle patronen van haar die ik mooi vind en graag zelf eens zou breien, in mijn bezit heb! Je breit ze allemaal van boven naar beneden, met een yoke (pas in het Nederlands?) met stranded breiwerk, dus je breit met meerdere kleuren. In principe kun je 2 kleuren gebruiken, maar vaak hebben haar patronen de mogelijkheid om 3 of 4 of nog meer kleuren te gebruiken. Dat deed ik ook al vaker. Er is 1 patroon dat vanaf de boord wordt gebreid. Ik vind dat een erg mooi patroon, maar weet uit ervaring dat dergelijke patronen minder goed passen bij mijn postuur. Op de Ravelry-pagina van dat patroon las ik ook dat meerdere mensen dat probleem ondervinden met het patroon, dus dat heb ik maar niet gekocht.

Ja, ik ben me ervan bewust dat 4 euro nog altijd een flinke uitgave voor iemand kan zijn. Zelf zat ik een aantal jaren geleden ook in die positie, no way dat ik 4 euro kon uitgeven aan een patroon, want daarvan kon ik ook brood en beleg en fruit kopen! Maar gelukkig hebben we het nu heel goed, kan ik anderen ondersteunen, en kan en mag ik mijzelf verwennen met garens en patronen. Ja, ik koop dan nog altijd bij voorkeur met korting, zoals nu de patronen, maar langzaamaan leer ik dat het belangrijk is om voor mijzelf te zorgen, en mijzelf zo nu en dan te verwennen. Want als je goed in je vel zit, is dat fijn voor jezelf, fijn voor je omgeving.

Vandaag heb ik een vrije dag, de eerste was is al droog! De vaatwasser is ook net klaar, die ga ik zo uitruimen. We hebben zonnepanelen, en ik probeer me bewust te zijn van wanneer ik elektriciteit gebruik, dus wasmachine en vaatwasser zet ik bij voorkeur aan als het zonnetje op de panelen schijnt.

Ik heb geen vastomlijnde plannen voor vandaag, ik denk dat ik lekker bezig ga in de tuin, Sanne is bezig met schilderwerk aan het huis, en misschien ga ik nog wel lekker wat zitten breien in het zonnetje.

Wat zijn jullie plannen voor dit weekend? Ik zou zeggen geniet van het zonnetje, en veel plezier bij wat je gaat doen!

========================================================

UPDATE 14/04/2024: de vaste lezers weten het allang, mijn favoriete breiwerk is kleurwerk! Het breien met 2 of meer kleuren vind ik ontzettend leuk. En het lijkt alsof mijn breitempo dan omhoog gaat. Gewoon tricotsteek breien in 1 kleur vind ik ontzettend saai! 
Ik heb gisterenavond heerlijk verder zitten breien aan de yoke, en na 2 avondjes breien is die af.
Nu nog een stukje doorbreien, en dan gaan delen voor de mouwen. En daarna..... het saaie tricotsteek breien, haha. Het gaat een trui worden met lange mouwen, want ik heb verbazingwekkend weinig verbruikt van de hoofdkleur tot nu toe. Er is ook nog wat van het blauwe garen over, dus ik denk dat ik onder aan de panden en de mouwen nog een beetje kleurwerk brei.



5 opmerkingen:

  1. Goed bezig!

    Wat ik aan het doen ben kun je binnenkort lezen op m'n blog

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige kleur geel. Ik draag ook graag wol maar ik kan het niet verdragen in mijn nek. Er moet dus een blouse met een kraagje onder. Heb jij dat niet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga hier even een apart blogje aan besteden, zal ik waarschijnlijk morgen hier plaatsen!

      Verwijderen
  3. Dat gaat vast ook weer een hele mooie trui worden. In september heb ik een workshop rondbreien met een"Joke" gevolgd en de juf en enkele deelnemers waren ook erg gecharmeerd van de patronen van Jennifer Steingass. Ik vind ze ook erg mooi maar het ziet er voorlopig niet naar uit dat ik zo'n trui gaat breien. Ik hoop dat je heerlijk in het zonnetje hebt zitten breien. Wat een heerlijk weer was het. Of misschien toch ook nog in de tuin gewerkt zoals ik vanmiddag deed met een tevreden kat om me heen die ook genoot van het heerlijke weer. Groetjes, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen