Volgers

donderdag 4 april 2019

Wat zou jij doen met 1 miljoen?

Dit kreeg ik laatst in mijn handen gedrukt. Een biljet van 1 miljoen Euro!
Zoals je kunt zien staat er aan de linkerkant "nep geld", maar dat leek me toch sowieso wel duidelijk.
Achterop staat een tekst, die begint met: De miljoen euro vraag: Ben je goed genoeg om naar de hemel te gaan als je doodgaat?

Nou, daar ga ik me maar niet over uitlaten, maar door het biljet ging ik wel een beetje fantaseren, wat ik zou doen met een echt miljoen.
Allereerst zou ik een fijne woning kopen, voor mij en mijn dochter. Misschien voor ieder een eigen woning, of 1 woning voor ons saampjes, dat zou ik zo niet weten. Maar een fijn dak boven je hoofd en een woning met (voor Nederland) gewone voorzieningen, zou mijn prioriteit zijn.

Tot mijn verrassing, stokte het daar eigenlijk wel. Natuurlijk, ik zou dan ook meubels kopen om de woning(en) mee in te richten, maar ik denk niet dat die anders zouden zijn, dan de meubels die ik zonder dat miljoen zou kopen. Leuke aankopen doen bij de kringloop, en die dan naar eigen smaak stylen, zou mijn voorkeur houden. Het zou dan niet meer nodig zijn voor de portemonnee, maar ik vind het gewoon zo leuk. Een stoel, kast of tafel, die al bestaat, die al een voetdruk op de wereld heeft gezet, en die nog goed genoeg is om een tweede leven te gaan leiden, zou bij mij van harte welkom zijn. Ik kijk mijn dochter eens even lief aan, en zij schildert het dan, met veel plezier, in de door mij gewenste kleuren. Wat wil een mens nou nog meer?!

Ik zou een deel van dat miljoen apart zetten, voor vervanging van spullen die ik nu al heb. Bijvoorbeeld mijn auto, die zou natuurlijk een keer vervangen moeten gaan worden, en daar zou ik dan het geld voor apart hebben staan. En als de auto van mijn dochter aan vervanging toe zou zijn, zou ik ook voor haar een potje hebben waaruit ik een andere auto voor haar zou kunnen betalen. Een student sponsor ik graag!

Ik zou op zoek gaan naar een goed doel, waar ik een gedeelte aan zou kunnen schenken. Waarschijnlijk stichtingen die onderzoek doen naar bepaalde ziektes. En iets lokaal, in mijn directe omgeving, waar ik dan kan zien dat er geen geld aan de strijkstok blijft hangen, maar het goed wordt besteed, ten dienste van de bewoners van het dorp. De kinderboerderij/hertenkamp in ons dorp zou een voorbeeld kunnen zijn.

Ik zou ook zeker een deel apart zetten, om mijn dochter elk jaar het maximaal toegestane bedrag te kunnen schenken. Mijn ouders hebben dat vroeger ook gedaan, en daar blijf ik ze altijd dankbaar voor.

Tja, en dan zou het nog lang niet op zijn natuurlijk. Waarschijnlijk zou ik wel mijn baan opzeggen. Ik doe mijn werk met erg veel plezier, maar het is behoorlijk inspannend werk (tegen een zeer lage beloning). Ik zou dan in plaats van betaald werk te doen, kiezen voor vrijwilligerswerk. Het inkomen wat ik nu met werken verdien, zou ik dan niet meer nodig hebben, dus kan ik mij inzetten voor anderen, die best wat hulp kunnen gebruiken, op wat voor manier dan ook. Of misschien zou ik wel een winkel openen, waar ik mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt de kans zou geven om weer een werkzaam leven op te bouwen. En iemand anders zou dan weer aan een baan geholpen kunnen worden, doordat ik die baan achter me laat.

Weet je, ik denk dat er aan het einde van mijn leventje, nog heel wat over zou zijn van dat miljoen!
Het zou natuurlijk fijn zijn als ik nooit meer geldzorgen zou hebben, maar of zo'n miljoen je nou echt gelukkiger zou maken?! Dat betwijfel ik.

En zo komen we weer terug bij het biljet dat ik in handen gedrukt kreeg. Het gaat volgens mij in het leven om hoe je leeft, hoe je bent naar anderen, of je helpt en deelt waar je dat kunt, klaarstaat voor een ander als die je nodig heeft, en dat hoeft niet met geld, dat kan ook met een luisterend oor, een schouder om op uit te huilen, een arm om iemand heen, of gewoon heel praktisch iemand helpen bij een karweitje wat die persoon alleen niet voor elkaar krijgt.
En of je dat dan doet vanuit je geloof of vanuit je hart of allebei, daarin zijn we in ons kikkerlandje gelukkig helemaal vrij!

En jij, wat zou jij doen met een miljoen?

12 opmerkingen:

  1. Ik zou in ieder geval een huisje kopen voor mijn tweede zoon vlak bij zijn werk zodat hij niet meer zoveel hoeft te reizen. Mijn dochter haar studie betalen.
    Mijn huis energie neutraal laten maken. Verder zou ik vrijwilligers werk gaan doen ipv . Werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om te doen he.
    Ik deed het meerdere keren op m'n blog.
    Maar kwam wel tot de conclusie dat een miljoen snel op is

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt? Ja natuurlijk zou het mij ook kunnen lukken om het snel op te maken, maar ik weet dat ik dat niet zou doen.

      Verwijderen
    2. Je wilt sowieso al twee huizen kopen.
      Dan is al gauw de helft op.
      Als je bescheiden huizen koopt.
      Maar ik zou dan toch wel iets vrijstaands willen en dan zit je al gauw op 3,5 a 4 ton.

      Die huizen moeten ingericht worden.
      Dat kost ook aardig wat.

      En omdat je ze vrij op naam hebt betaal je jaarlijks ook een puist belasting.

      Verwijderen
  3. miljoen is zo op... zou in elk geval mijn maandelijks inkomen aanvullen, omdatik dan overal buiten val..een huis kopen?? hier kost een bouwval al een half miljoen dus nee dat doe ik niet.. wel een nieuwe keuken nemen.. die ik nu heb is al 35jaar oud en krakkemikkig. en mijn tuin opknappen zodattie hij minder onderhoud nodig heeft. denk dat het dan in een paar jaar op is!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar hoe zou je dan in een paar jaar een miljoen opmaken, als je 1 keer een nieuwe keuken koopt en 1 keer je tuin opknapt?

      Verwijderen
  4. Ik denk dat de meeste mensen in de westerse wereld niet gelukkiger worden van een miljoen. Wel als je bijvoorbeeld in India op straat leeft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh dat ben ik absoluut niet met je eens. Het verbaast me dat alle reacties een toon hebben van "een miljoen is niet veel, gaat er zo doorheen" terwijl ik zeker weet dat ik dat niet zou opmaken, simpelweg omdat ik niet in staat ben het over de balk te smijten.

      Verwijderen
  5. Ik zou er zonnepanelen van kopen, en verder weet ik het eigenlijk niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die zou ik zeker ook plaatsen als ik een huis kocht waar ze nog niet op zitten.

      Verwijderen
  6. Ik zou een ander huis kopen. Zeker dat ik wel gelukkig zou worden van een miljoen. Momenteel word ik gek van al die buren om me heen.

    BeantwoordenVerwijderen