Volgers

donderdag 17 januari 2019

oplossing raadseltje

Gisteren liet ik jullie een foto zien, en raden wat het is. Nee, het was geen bom-gordel!

Jullie hadden het goed geraden: Het zijn foto's van mijn dochter!

Zij heeft afgelopen week een slaap-onderzoek gekregen.
Vorige week liet ik jullie al het horloge zien dat ze een week lang moest dragen, en dat haar bewegingen registreerde.
Elke dag moest ze een slaap-waakdagboek bijhouden.
En na een week het horloge te hebben gedragen, moest ze een nacht doorbrengen, aangekoppeld aan ontelbaar veel draadjes.

De draden werden vastgemaakt op haar hoofd, haar gezicht, nek, borst, buik, duim en benen.

Op haar hoofd werden ze vastgemaakt met lijm, die de volgende dag weer werd verwijderd met aceton. Alle andere meters werden vastgemaakt met pleisters en rekbanden.
Elke meter heeft een draadje, dat werd aangekoppeld aan een kastje, dat aan een soort tuigje werd gehangen, en voor haar buik hing. 
Vervolgens mocht ze naar huis, zodat ze in haar eigen bed kon slapen. Want ze meten al je bewegingen en handelingen tijdens je slaap, en in je eigen bed slapen de meeste mensen nu eenmaal beter dan in een ziekenhuisbed.
Slapen? Met al die toeters en bellen aan je lijf??!!
Gelukkig heeft ze wel geslapen, het duurde best een tijd voordat ze in slaap viel,  en ze sliep ook minder diep dan normaal. Ze mocht geen wekker zetten, ze moest echt uit zichzelf wakker worden.
Nadat ze wakker was geworden, moest ze het ziekenhuis bellen en vervolgens stapten we weer in de auto, om alles weer af te laten koppelen.
En nu wordt het heel lang wachten, tot alle gegevens die zijn vastgesteld, bestudeert zijn.
Het registreren gaat natuurlijk allemaal via het kastje wat ze op haar buik droeg, maar het beoordelen van al de verzamelde gegevens is nog gewoon mensenwerk. En daar gaat heel veel tijd in zitten.

We zijn heel benieuwd of dit allemaal iets gaat opleveren. Wat zou het fijn zijn als er nu eindelijk eens een oorzaak wordt gevonden van haar chronische vermoeidheid. Want alleen als de oorzaak bekend is, kan er gezocht worden naar een oplossing.

P.S. ze kreeg nog het advies om maar gewoon naar huis te gaan, en niet bijvoorbeeld een supermarkt te bezoeken, met al die duidelijk zichtbare draadjes en die bobbel op haar buik. Je moet er toch niet aan denken dat iemand 112 gaat bellen, omdat ze denken dat ze met een bomgordel omloopt!
Haha, nou, ze was zeker niet van plan om ergens anders heen te gaan, want je voelt je best opgelaten hoor, als je er zo bij loopt. Zelfs in het ziekenhuis had ze heel wat bekijks van mensen, die allemaal naar haar staarden, dan snel weg keken, en vervolgens toch stiekem even omkeken. We zagen zelfs een aantal mensen elkaar aanstoten en naar haar wijzen. Tja, het zag er ook wel erg apart uit natuurlijk.
Jullie zullen begrijpen dat ik om privacy-redenen alleen wat foto's heb geplaatst waar je haar niet op kunt herkennen, en dus maar niet van alle plakkers in haar gezicht bijvoorbeeld.

12 opmerkingen:

  1. Het ziet er nogal indrukwekkend uit. Hopelijk komt er iets uit en kan de vermoeidheid aangepakt worden.
    Ze heeft trouwens een mooi kleurtje in haar haar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was ook wel indrukwekkend. Ze varieert graag haar haarkleur, en gek genoeg kan ze alle kleuren hebben, behalve zwart. Rood, blond, bruin, roze, groen, paars, het staat haar allemaal! Tja, ze valt er niet mee op hoor, op school, al die creatieve typetjes bij elkaar. Ik ging mijn haren pas kleuren toen ik toch wel behoorlijk grijs werd, nooit eerder er zelfs maar aan gedacht om te doen!

      Verwijderen
    2. Ik vind het heel erg leuk en zie het ook erg graag. De eerste keer dat ik mijn haar liet verven was ik iets van 20 en dat was door een vriendin en met henna. Dat was dus echt oranje. Ik heb ook wel verschillende kleuren gehad, maar niet te donker, want daar sta ik niet mee.

      Verwijderen
  2. Mnsenlief dat ze zo nog herft kunnen slapen überhaupt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het verbaasde haar zelf ook wel. Je mag ook in het ziekenhuis blijven slapen, maar dat willen ze liever niet, omdat ze alles willen meten in een zo natuurlijk mogelijke omgeving, en dat is toch haar eigen bed. Ze vond het in het begin wat lastig, bang dat ze bij omdraaien iets zou los trekken, maar het zat niet voor niets zo vastgelijmd.
      Als ze geen wekker zet slaapt ze 12 uur achter elkaar door (en wordt dan alsnog moe wakker), dus uiteindelijk viel ze na ongeveer een half uurtje wakker liggen, toch in slaap.
      En nu maar hopen dat het allemaal iets oplevert!

      Verwijderen
  3. Wauw, dat ziet er nog best ingewikkeld uit zeg. Dat zal vast veel informatie opleveren lijkt me.

    nicole@huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze lieten ons even meekijken op het scherm, je krijgt dan van die lijntjes, zoals je vast wel kent van een hartslag, met zo'n regelmatig piekje (als het goed is althans). Maar ook een soort beelden zoals je die ziet van een MRI-scan. Aan informatie zal het ze zeker niet ontbreken, hopelijk vinden ze ook nog een oorzaak van haar vermoeidheid.

      Verwijderen
  4. Tjonge, ik weet niet wat ik zie. Ik dacht, even een kastje en een paar plakkertjes, maar dit ziet er wel heel serieus uit. En nu maar afwachten wat eruit komt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij dachten precies hetzelfde hoor, we hadden wel een informatiefolder meegekregen, maar daar stonden ook maar een paar draadjes in getekend.

      Verwijderen
  5. de bionische vrouw hahaha echt veel toeters en bellen zeg! nou ja het doet geen pijn zal ik maar zeggen zo'n onderzoek. hopelijk komt er iets uit waar wat aan gedaan kan worden ! succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Indrukwekkend. Hopen maar op een geruststellend resultaat.

    BeantwoordenVerwijderen