Volgers

zondag 18 november 2018

gisteren

Zo zag het grasveld er gisterenochtend uit:
Bijna alle blad is nu uit de bomen gevallen, en lag bevroren op de grond.
Als je heel erg goed kijkt,kun je links onderin nog wat sprietjes gras zien.

Dochter en ik keken samen de Sinterklaas-intocht op tv. Ik hoop dat dit nog heel veel jaren een leuk kinderfeest mag blijven.
De discussie over Zwarte Piet en racisme begrijp ik niet. Een Zwarte Piet met zwart of bruin geschminkt gezicht, wat heeft dat te maken met racisme? Sinterklaas in zijn bisschopskleding met muiter en staf is toch ook niet "de blanke mens" of zo?! Daar is toch ook geen sprake van racisme?!
Omdat een onderwijzer in 1850 een prentenboek maakte, en daarin de persoon die de oude Sinterklaas hielp, afbeeldde met een zwarte huidskleur, noemen we die helpende hand Zwarte Piet.
In de eerste uitgave droeg deze helpende hand (het boek heette Sint Nikolaas en zijn knecht) een soort van pyjama, pas in de derde uitgave droeg hij de kleding, zoals een 16e eeuwse Moorse page. Pages waren bedienden van Spaanse adel. Zij droegen een livrei, een pofbroek en baret, en deden lichte werkzaamheden zoals bedienen aan het diner. Geen slaven dus, die zwaar lichamelijk werk op plantages deden of zoiets, maar mensen die bij rijkere mensen in dienst waren, en daarbij keurige werkkleding droegen (ooit de goudkleurige draadjes in de pofbroek van Zwarte Piet gezien, dat was geen kleding die werd gedragen door slaven hoor). Mijn (blanke) schoonmoeder heeft dat werk ook nog gedaan, en daarbij droeg ze ook bepaalde kleding, zoals een zwarte blouse en rok met een wit schortje. Ik draag ook werkkleding, daarmee ben ik niet de slaaf van mijn werkgever, en word ik niet gediscrimineerd (omdat ik vrouw ben, of geen HBO-diploma heb of weet ik veel wat).
Op de lagere school zat er in mijn klas een Spaanse jongen. Hij had zwart haar en een bruin gezicht (zelfs in de zomer haalde ons tintje het niet bij hem, we waren stiekem best jaloers dat hij nooit zo'n bleekneus was zoals wij in de winter waren). Maar denk je dat ooit iemand in de klas hem associeerde met Zwarte Piet?  Of met slavernij? Welnee, hij kwam net als Sinterklaas uit Spanje (hij beweerde dat hij in de zomervakantie, die hij altijd in Spanje door bracht, ook vaak op bezoek ging bij Sinterklaas op zijn kasteel; en waarom wij nu allemaal dachten dat de Sint daar in een kasteel woont, geen flauw idee, waarschijnlijk iets met Sint moet heel rijk zijn om al die cadeautjes te kunnen kopen en alle Pietjes moeten daar ook wonen dus moet hij een heel groot huis hebben en dat is in de ogen van kinderen dan dus een kasteel).

Gisterenmiddag scheen het zonnetje lekker, en ik besloot om het blad van het gras te gaan harken. Dat was een flinke klus. In het najaar hark ik al het blad onder de lange heg die wij hebben, zodat de wortels van de heg lekker wat beschutting hebben tegen de kou. In het voorjaar haal ik dan het blad wat nog over is gebleven, onder de heg vandaan, zodat de wortels weer lucht krijgen.
En zo hebben we weer een mooi groen gazonnetje.

7 opmerkingen:

  1. Mooi die rijp op de bladeren, ik zag het hier ook. Heerlijk! Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was vanmorgen zelfs een beetje teleurgesteld omdat het vannacht blijkbaar niet gevroren heeft, en er geen rijp te zien was!

      Verwijderen
  2. Ja, het is opeens heel hard gegaan hè met die bladeren... In een week tijd is er zoveel gevallen!
    Jammer hoor, dat gedoe rondom Sinterklaas en Zwarte Piet.. zo verdwijnt alle nostalgie...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In die laatste zin verwoord je precies mijn gedachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ehhhh volgens mij staan zwarte kindslaafjes hier op 16e eeuwse schilderijen, al dan niet met een ijzeren band om hun nek wel in de huidige zwarte piet kleding afgebeeld en protesteren er al meer dan 100 jaar mensen tegen zwarte piet.moren waren geen spanjaarden maar de gangbare term vroeger voor zwarte afrikanen hahaha zoals je ziet, ik sta in het anti pietveld.. ( niet fanatiek hoor, wil gewoon dat iedereen er een leuke tijd aan beleefd en dat heb je niet als je 4 weken lang van iedereen als "grapje" hoort als je binnenkomt : hee daar is zwarte piet! dan kan je degene die dat grapje voor de 16000048999x maakt wel wurgen !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. toevallig heb ik het in mijn blog ook over zwarte piet..hahaha was niet afgesproken en nu lees ik jouw reactie pas

      Verwijderen
    2. Ik heb zo'n grap werkelijk waar nog nooit gehoord (en ik heb toch een kleine 50 jaar in de Randstad gewoond, dus niet in een dorp met alleen blanke inwoners of zo)

      Verwijderen