Volgers

maandag 3 april 2017

mijn creatieve weekend

Afgelopen weekend lekker bezig geweest. Dochter en ik zijn zaterdag gelijk begonnen met het uit sorteren van alle creatieve spulletjes die we her en der in huis hadden liggen. Eerst lekker alles bij elkaar verzameld (vergeten foto van te maken), uit sorteren en bepalen wat in welke mand/bak wordt bewaard. Heerlijk om zo door je spulletjes te gaan, alles weer even door de handen laten gaan, en zo weer precies weten wat we allemaal nog hebben.

Ik werk graag met restjes. Vind het soms best lastig om "zomaar" een nieuwe bol garen te pakken en ermee aan de slag te gaan. Ja, noem het een tik, het is nu eenmaal zo. En nu ik alles langs zag komen, viel het me op dat ik dus vrijwel geen restantbolletjes meer heb!
Ik heb een doos met restjes sokkenwol, waar ik nog wel een paar leuke sets sokken van kan breien. Die zal ik in de komende maanden gebruiken voor het maandelijkse thema in de RestEndgruppe op Ravelry.
En in een blik hebben we alle overige, kleine restantjes gedaan.
Dan nog een paar aangebroken bollen in diverse kleurtjes. En verder alleen nog maar hele bollen!
Oeps, dat gaat vreemd worden de komende tijd!

We zijn klein behuisd, en daar zijn we heel praktisch op ingesteld. Zo hebben we in de hoek naast de bank een tafel staan, maar niet gewoon een simpele tafel. Het is een vierkante bak op poten, met een klepdeksel. Hm, klinkt vreemd zo, misschien even een foto van maken.
Kijk:

Daar ligt nu garen in waar we al een bestemming voor hebben bepaald.
En in de poef die ik vorige week kocht ligt het garen dat ik op de Handwerkbeurs dit jaar kocht:
Op de foto staat van elke kleur 1 bol, maar ik had er meer gekocht, dus de poef zit vol. Ik heb er aan de beide kanten die in het zicht zijn een lapje stof voor gedaan, zo zie je de bollen niet door de gaatjes van de poef heen, maar blijft e.e.a. wel luchtig open, en verstikt het garen niet.

In de 3 manden die ik vorige week kocht in de kringloop, zitten nu complete bollen die nog geen bestemming hebben. Heerlijk overzichtelijk.

Het thema van april in de RestEnd-groep op Ravelry is lieveheersbeestje, oftewel rood met zwart.
Woensdagavond was ik eraan begonnen, maar ze werden niet gelijk, en dus gedeeltelijk weer uitgetrokken, Zaterdag eraan verder gebreid en zondag waren ze klaar.

 Het bordeauxrode vest was helemaal droog en ziet er prima uit. Nu nog knoopjes erop naaien, en dan zal ik het nog een keertje laten zien.

Ik vertelde laatst over een zomertopje dat ik wilde gaan haken:
En ik vertelde ook dat ik er garen bij had gekocht bij de A.ction. Opes, daar gaat mijn cold-sheep.
Omdat ik in totaal meer garen had, overweeg ik om er geen zomertopje maar een zomertrui van te gaan maken.
Ik ging op zoek naar een patroon op het internet, maar vond niets naar mijn zin. In een patronenboek dat ik een tijdje terug van mijn schoonmoeder kreeg zag ik wel een leuke trui.

Een leuke patroontje om te haken, en ik besloot er maar eerst een proeflapje voor te maken om te bepalen welke haaknaald ik moest gebruiken.
Eerst de voorgeschreven maat 5 in beige, toen met haaknaald 4 in het gemeleerde garen:
Ja, dat ziet er niet uit, ik weet het! Maar ik weet dat dit komt door het aparte patroon, van 4 steken samenhaken en later weer er 4 aparte steken van maken. Het was duidelijk dat haaknaald 4 de juiste stekenverhouding zou geven, dus gisterenavond een nieuwe rand opgezet:
Het benodigd aantal steken opgezet, ketting sluiten, passen, tja, een beetje ruim, maar met zo'n patroon zal het vast wel smaller worden.
Eerste 3 toeren haken, hm, dat wordt geen steek smaller! Nee, het was gewoon veeeeel te wijd.
In plaats van de opgezette 256 steken had ik aan 208 steken genoeg!
Zucht, voor de tigste keer uithalen en toen had ik even geen zin om opnieuw te beginnen.
Dat pak ik later nog wel een keer op.

Een tijdje terug veranderde ik dit rode gebreide vest:
Ik heb het nu een paar keer gedragen, en het bevalt me goed. Maar het heeft een vrij blote nek en ik ben een koukleum, en ik had nog garen over..... dus maak ik er nu een sjaaltje bij.
Dat zal ik later deze week vast wel af hebben, laat ik ook dat weer aan jullie zien.
Geniet van opnieuw een zonnige dag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten