Volgers

vrijdag 9 augustus 2024

Tips & Trucs 2

 Het is alweer tijd voor de Tips & Trucs vrijdag die Elizabeth organiseert.

Tja, dit is een handwerkblog, dus ik kies maar weer voor een handigheidje dat te maken heeft met handwerken.

Deze keer een tip over  het  afkanten van breiwerk:

Vaak staat in een patroon over het afkanten: kies een rekbare wijze van afkanten (stretchy bind-off). Op y.outube zijn er heel wat filmpjes te vinden, met allerlei technieken waarmee je zorgt dat je boord niet een te strakke rand krijgt. Maar, vaak vind ik dat nog best omslachtige technieken. Terwijl het veel eenvoudiger kan:

Gebruik een veel dikkere naald

Stel je hebt gebreid met naalddikte 2,5 of 3, en moet nu je boord gaan afkanten. 
Neem dan een naald met dikte 4,5 of 5 en brei vervolgens daarmee je steken. 
Dus insteken, omslaan, doorhalen, af laten gaan - dat herhalen - de eerste steek over de tweede steek halen

Je breilussen worden door die dikkere naald veel ruimer, waardoor het boord een nette, niet te strakke rand krijgt.

Wat je ook kunt doen, is afkanten met een (dikke) haaknaald. In plaats van de rand te breien, haak je in elke steek een losse. Ook hiermee krijg je op een eenvoudige manier een nette maar niet strakke rand aan je breiwerk.

Het bovenstaande spreekt voor zich, maar een berichtje zonder foto is wel wat saai, dus hierbij een foto van het breiwerk waar ik me nu doorheen ploeter:

Heel leuke testknit, maar de mouwen en panden hebben onderaan effen stukken, en oh wat is het saai om met één kleur in tricotsteek op naalddikte 2,5 te breien!!

Maar ik weet dat, als ik het nu niet af brei, dit in een hoek verdwijnt en ik de trui nooit meer zal afmaken, dus ik zet even mijn tanden op elkaar, en zoek maar wat leuke (brei)filmpjes op op y.outube terwijl ik hieraan brei.

11 opmerkingen:

  1. Wat slim om een dikkere naald te gebruiken bij het afkanten! Maar worden de lussen nu niet te groot waardoor je er aan kunt blijven hangen?
    Het afkanten met de haaknaald zag ik bij Sarah; het lijkt me een heerlijke manier om af te kanten, maar voor mijn gevoel is zo'n 'ketting' van lossen toch ook nog strak?
    Heb jij beide manieren gebruikt? Zo ja, ben je er tevreden over?
    Je testknit ziet er veelbelovend uit, zo'n patroon past helemaal bij je. Wel jammer van de saaie onderkanten, maar misschien kunnen de Olympische Spelen je genoeg afleiden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruik bijna altijd de dikke breinaald-manier, en dat werkt perfect. Kwestie van uitproberen welke dikte het los genoeg maakt zonder dat het gaat lubberen. Ook de haaknaald-techniek heb ik meermalen gebruikt, en daar geldt hetzelfde voor, even uitproberen welke naalddikte bij jouw hand van breien/haken werkt.

      Verwijderen
    2. Dank je wel,ik ga het eens proberen .

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Dit vind ik het lastige aan deze serie. Ik probeer nu echt van tijd tot tijd goed op te letten, doe ik iets dat voor anderen een goede tip kan zijn? Veel dingen doe je al zo lang en/of automatisch dat je er niet bij stil staat dat niet iedereen dat zo doet.
      Kijk even op het blog van Elizabeth, zij plaatst altijd links naar alle blogs met tips.

      Verwijderen
  3. Er bestaan hele mooie afwerkmanieren, maar de meest simpele zien we soms over het hoofd. Gewoon blijven delen hoor Anja, want er zijn altijd wel mensen die er blij mee zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is precies waar ik "tegenaan loop" bij tips bedenken: die alledaagse "trucjes" die je vaak zelf gebruikt, zitten zo in je routine, dat je er niet meer over na denkt, en er bij stil staat dat anderen er iets aan zouden kunnen hebben.

      Verwijderen
  4. De dikkere naald kende ik wel, maar haken zou ik niet opgekomen zijn.

    Wel afmaken hoor!
    Het ziet er nu al geweldig uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De trui past tot zover goed, dus ik wil hem echt afmaken. Was ontzettend leuk om te breien, maar die laatste loodjes... ik zet door!!!

      Verwijderen